Nekromanti Hästisar

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hur gör folk med hästar? Hur visar ni att en figur på slagfältet är beriden?

Har det bara varit någon enstaka ryttare har jag kunnat skaka fram något kräk på en ridödla eller så, men när ett gäng beridna PC slåss mot ett gäng beridna fi, då har jag helt sonika struntat i att varje ekipage borde uppta 4 rutor. Balancera figurer på tärningar eller klippa ut 2*2-ark är för omständligt.

Men hur gör du?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Duddmannen said:
Suddgummi under figuren.

/Dudde
Gummi. Det borde jag anat av din avatar. :gremwink:

Mmm, så många sudd av lämpligt format har jag inte. Jag får hoppas mina spelare lämnar forntidens Mongoliet illa kvickt och springer vidare till andra nejder.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pom said:
Duddmannen said:
Suddgummi under figuren.

/Dudde
Gummi. Det borde jag anat av din avatar. :gremwink:

Mmm, så många sudd av lämpligt format har jag inte. Jag får hoppas mina spelare lämnar forntidens Mongoliet illa kvickt och springer vidare till andra nejder.
1, Kör med Warhammer-regler: folk får bara spela en beriden figur om de har med sig en beriden tennfigur.
2, Köp en fyrkantslist och såga upp i lämpliga längder. Du kan till och med rita en häst, sedd uppifrån, på dem med blyerts!

Erik
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nightowl said:
1, Kör med Warhammer-regler: folk får bara spela en beriden figur om de har med sig en beriden tennfigur.
2, Köp en fyrkantslist och såga upp i lämpliga längder. Du kan till och med rita en häst, sedd uppifrån, på dem med blyerts!
Ettan hjälper mig tyvärr inte eftersom de flesta ryttarna hittills har varit NPC.

Men det ligger nog en del i din tvåa. Det får bli någon form av hemslöjd.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag som inte har högar med minis har istället gjort ca 400 marker. Utskrivet på färgskrivare på självhäftande papper som klistras på foamcore. Markerna skärs ut och limmas på träknappar från panduro så att de står upp. Varje figur kostar ca 2:- och man kan göra en för varje PC och NPC om man orkar.

Det borde vara lätt att applicera tekniken för hästar. Men då inte limma dem stående utan låta dem ligga så att man kan ha en figur ovanpå.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Problemet för mig är en ren lättjegrej: jag vill ha något slags hästmarkering som fäster vid figuren så att hästen automatiskt följer med när jag flyttar ekipaget.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Suddgummi, 2-rutors tile eller likande grej placeras under figuren.

Det är förresten lite surt att det finns så få beridna minis. De vettiga som finns är dessutom rare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pom said:
Problemet för mig är en ren lättjegrej: jag vill ha något slags hästmarkering som fäster vid figuren så att hästen automatiskt följer med när jag flyttar ekipaget.
Häftmassa. Eller, mindre kladdigt: häftkuddar, som har samma syfte.

Erik
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nightowl said:
Häftmassa. Eller, mindre kladdigt: häftkuddar, som har samma syfte.
Häftkuddar skall jag experimentera med. Häftmassa vore för kladdigt (precis som du antyder).

Tack för det.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Necross said:
Det är förresten lite surt att det finns så få beridna minis. De vettiga som finns är dessutom rare.
Ett bra tag störde det mig inte eftersom så få strider involverade ryttare. Men sedan jag var dum nog att börja med sådant har jag slagits av detta.

Kanske är det arvet från tidigare upplagor av D&D/AD&D som spökat, där hästar i bästa fall)var sköra packdjur. Men i 4E där alla och hans moster kan klara sig flera rundor i en strid och förflyttning är livsviktigt kommer saken i ett lite annat läge.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Necross said:
Det är förresten lite surt att det finns så få beridna minis.
Det där är ju en fråga om att det blir så stor variation. Är man så "petig" (inget illa ment) att man vill ha en figur med säg, en riddare på häst (och inte nöjer sig med bara hästen), så nöjer man sig antagligen inte med sagda riddare på häst som proxy åt en hobgoblin på en ankylosaurus*, och då blir det en helsikes massa minis för WotC att göra och för spelledaren att köpa. Och då är det ändå nån stackare som vill ha en goblin på en T-Rex och klagar på att det inte finns.

Bättre då att separera ryttare och riddjur och bygga ihop dem som Snow förselår. Imho, etc.

*) För att dinosaurier är balla, dammit.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hellzon said:
Det där är ju en fråga om att det blir så stor variation. Är man så "petig" (inget illa ment) att man vill ha en figur med säg, en riddare på häst (och inte nöjer sig med bara hästen), så nöjer man sig antagligen inte med sagda riddare på häst som proxy åt en hobgoblin på en ankylosaurus*, och då blir det en helsikes massa minis för WotC att göra och för spelledaren att köpa. Och då är det ändå nån stackare som vill ha en goblin på en T-Rex och klagar på att det inte finns.
Nja, det finns väldigt få av både beridna och oberidna hästar, så valet att låta en herrelös häst representera en ryttare har iallafall jag inte (med de ~450 figurer jag skaffat hittills). Att folk skulle bli tvungna att köpa ännu fler minis undrar jag om WotC egentligen har något emot. Men jag kan för all del tänka mig att man skulle bli irriterad ibland över att få ett par beridna gökar med i paketet om man inte har med ryttare i sina äventyr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äsch, strunta i latheten. Varför inte bara göra upp en färgkod för olika slags ridjur, eller per tillägg till en figur om man säger så. Häst kan t.ex. vara gul. Ta sådana där finfina färgade papper, klipp ut en bunt flikar och sätt dem under figurerna.
Eller vad tusan som helst, gamla mynt går också att kludda fast under figuren. Spelmarker av något slag som följer med till olika brädspel osv. Det är ju bara att hitta på någonslags all'around-markör som är smidig och stabil botten på figurerna, som visar skillnad mellan beriden och icke.

Inte för att jag gör så, för jag har inte kommit mig för att börja lira D&D än... Men varför göra det svårare än det är... Eller dyrare?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låter astufft, kan du fota och visa?
Instämmer, visa gärna! :gremsmile: Funderar nämligen mycket på egen spelmatta och figurer eftersom jag någon gång, när orken faller på skall plugga in D&D och börja lira. Har dock inte heller ekonomin eller slöseri-andan till att köpa rasandes massa miniatures.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Men, vad fasen! Jag som precis bestämt mig för att inte köpa fler Desert of Desolation. Tack du!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Fö'låt... :gremsmile:

Dagens tipz 2 är naturligtvis att köpa dem i lösvikt, inte att inhandla trettisjutton boosters. Men de är desvärre rätt dyra för att vara en kass uncommon...
 
Top