Nekromanti Hästhjälp

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
jag har inte sett nånting om hästar nånstans så jag vill veta det mesta! attributen, många raser och rustningare för dem! HA DET BRA!!!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Vem får ha en häst, och vem har råd med det? Var nånstans fungerar hästar som statussymboler?
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Dressyr

Ja, allt sådant faktiskt. Hur tränas hästar i olika länder? Vilka egenskaper söker man hos stridshästar bland Alver? I Consaber? I vilka typer av tävlingar (ej tornerspel) brukar man använda hästar?

Glöm heller inte att göra en tabell för foderkostnader baserat på hästtyp, användning och storlek.

Kvalitet på hästar och kanske framförallt sadlar, seldon med mera.

Magiska tillbehör.

Legendariska hästmästare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Får ha häst? Du menar att alla inte skulle få ha hästar? Hm, det var då en tanke förståss.
Ofrälset i Consaber måste ha tillstånd för att få rida på häst, vill jag bestämt minnas. Till exempel.

Hästar är dyra, oavsett vilken kultur det rör sig om. Dyrt = statussymbol, alltid. Ju dyrare häst, desto mer status. Hästinnehav borde vara betydligt mer status i bofasta kulturer än bland nomadiska ryttarfolk, eftersom hästar där är varmans. På många håll i Mundana är ju hästar, åtminstone rid- och stridshästar, mer eller mindre förbehållet de rika.

Vingar på hästar nämnde du nånstans. Jag skulle inte haft med det...inte tillräckligt trovärdigt att ett sådant djur någonsin skulle kunna flyga.

- Ymir, tänker och tycker till
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Dressyr

Dressyr hos hästar i Eon. Rätt enkelt förståss. Ridhäst är ridbar... eller?

Tävlingar. Skulle väl vara bland nomaderna

Foder behöver jag väl inte göra så mycket åt förståss, det finns ju redan.

Magiska tillbehör? Vad skulle det röra sig om?

Legendariska hästmästare? Hmf, jag funderar snarare på legendariska hästar.

:gremfrown:
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Jag skulle gärna se attributen på de olika hästraserna samt vilka raser som finns, gärna med bilder. Vilka som är vanliga i vilket land.
Attributen gillar jag eftersom jag inte har och kan få tag på Monster och Varelser...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Hästar är dyra, oavsett vilken kultur det rör sig om. Dyrt = statussymbol, alltid.

Det är inte bara dyrt, det är mäktigt och praktiskt också. Det ligger ofta i överhetens intresse att se till att inte folket kan röra sig alltför lätt eller få för stora möjligheter.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Magiska tillbehör och annat

Sadlar och Hästskor till exempel. Plus i Förflyttning, lättare att lyckas med Rida-slagen, snabbare återhämtning av Utmattning (för hästen, givetvis).

Dressyr hos hästar i Eon. Rätt enkelt förståss. Ridhäst är ridbar... eller?
Ville du inte ha tips om vad som ska med? I annat fall behövs väl inte vidare beskrivning än "Hästar rider man på."
Ska du göra något djupare arbete så tycker jag att du ska ta en rejäl koll på vad man kan ha hästar till och hur träning av hästar går till. Kulturella skillnader på hästträning till exempel. Betraktar Alverna hästar som arbetsredskap, som husdjur eller som vänner? Vilken roll spelar hästarna för exempelvis Jargiska kavalleriet kontra Consabers riddare? Är det skillnad på Soldarnska ryttare och Ashariska?

Tävlingar. Skulle väl vara bland nomaderna
Bland annat! Dressyrtävlingarna i Consaber, Kappritt i Asharien, Getskinnsfotboll i Muhad. Alla kulturer med hästar har ju sin egen relation till dem.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Magiska tillbehör och annat

Sadlar och Hästskor till exempel. Plus i Förflyttning, lättare att lyckas med Rida-slagen, snabbare återhämtning av Utmattning (för hästen, givetvis).
Det kanske inte passar så bra in i Eons magisystem, det låter mer som D&D magi.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Förvisso finns det säkert massor med olika hästraser i vår verkliga värld men det behöver ju inte betyda att alla ska finnas i Mundana. Men kanske 5 olika? Som används i olika syften och har olika fördelar och nackdelar?

Bara ett förslag...
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Det är kanske inte så nödvändigt att utrusta hästarna med extra kroppsdelar, det finns redan en del sådana som Pegasus och Enhörningar(jag har för mig de finns i M&V)
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Det finns så vitt jag vet redan mer än 5 olika raser i mundana som är omnända i Monster & Varelser
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vad är det för fel på det då? Om vi kunde rida enhörningar så var det väl en annan sak. Hästar med vingar är ju inte samma sak heller. Pegasus klarar ju inte att bli ridna, dessutom kan de ju inte flyga på riktigt. Visserligen måste jag göra hästar väldigt stora för att kunna flyga, men det är väl inget hinder?

Eller så kör vi med lösningen för heavedraken, de flyger på magiska vindar.

Det vekar helt ok för min del. :gremsmile:
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Magiska tillbehör och annat

Ok,men jag fattar inte hur du skall kunna fixa det med Eons magisystem, det är samma sak som om man bär ett visst svärd så blir man starkare och sedan när man lägger det ifrån sig så blir man så stark man skall vara
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Magiska tillbehör och annat

Varför skulle man inte kunna fixa det med Eons magisystem?

Köp en sadel (eller hästskor). Bygg ett aggregat (vanlig eller demonisk) med en besvärjelse bestående av effekten ’Snabbhet’ och räckvidd beröring. Sätt sadeln på hästen och vips har du ett turboaggregat till din häst. :gremgrin:


/Rax, ser inte problemet? :gremtongue:
 
Top