Nekromanti Hästfoder

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förrut var det prat om att M&V modulen hade för mycket mat för hästarna angivna... ca 3-5 kg (plus hö eller annat bete).

I Western anges att en Häst kräver 8 kilo hö (eller färskt präriegräs) om dagen...

Det är ännu mer det...

Riddaren
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Det är en rätt så stor skillnad mellan havre och hö!

Yep, en häst _måste_ få havre om den ska klara av att arbeta överhuvudtaget. Ska den bara trava runt i en hage så går det skapligt med hö. Men försöker man rida runt ett tag på en häst som bara utfodras med hö så blir resultatet inget att jubla över....

Min flickvän var/är hästtokig och har ridit i större delen av sitt liv. Jag har kollat upp en del om hästar med henne, och uppenbarligen stämmer värdena i Monster och Varelser väldigt bra.

/Tobbe
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det är sant... men jag tog det overall stora skillnaden mellan Kraftfoder (typ havre, pellets etc) och vanligt hö. Höt innehåller visst näringsämnen och sånt skoj, men i mindre koncentrat än i kraftfoder. Att vi använder kraftfoder idag och samtidigt ger hästen hö är för att den ska få tillgång till tillräcklig energi och inte få en dålig mage. En häst är ju egentligen anpassad till att beta hela dagarna med enda undantag för vatten och sånt som att springa från vilddjur och möjligen reproducera sig. En häst som arbetar för en människa har dåligt med tillfälle att beta så därför ger vi den mat. Jag föreslog under ett äventyr att jag bara skulle låta hästen beta nattetid varpå en medspelare surt replikerade att då skulle hästen snart gå omkull under mig. Hon har häst och är väl medveten om problemet. Jag hade knappt satt min fot i ett stall då, än mindre klart för mig problemen. Hästar behöver liksom vi människor sömn och mat... Konstigt va! Så jag rekommenderar att ge dem det båda, lite tråkigt att knäcka nacken under en snabb galopp bara för att hästen går omkull... (vilket förövrigt kan ske ändå om man rider i dålig terräng... trärötter, groper och elaka stenar).

Därför rekommenderar jag också att ni inte rider häst i polartrakter... mat - nada, vatten - nada (nåja de smälter snö men det kostar energi och då behövs mat) hö - jasså vardå???? Tänk bara på vilket bekymmer en viss individ som tog sig över Anderna med både elefanter och hästar måste ha haft... *ojjar sig*

Lady Silver Wolf
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Nu har jag iofs aldrig ridit själv men vad jag har läst och så säger mig att hästar i princip måste ha nån form av kraftfoder vid hårt arbete. Sen bör man ju också tänka på att det är precis lika stor skillnad mellan att "tokrida" i 10-12h per dag vilket inte är speciellt ovanligt i rollspelskampanjer (man har ju alltid bråtom nånstans) och att motionsrida nån timme efter jobbet då och då, som det är skillnad på att ta sig en rejäl promenad till och från jobbet och att ge sig ut på en rejäl marchövning... (Typ Baskerprov eller liknande)


/Bjorn

"Vi rider i sporsträck, då behöver vi ju inte ta med lika mycket mat."
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Därför rekommenderar jag också att ni inte rider häst i polartrakter... mat - nada, vatten - nada (nåja de smälter snö men det kostar energi och då behövs mat) hö - jasså vardå????

Där håller jag helt klart med... Tyvär är det ju ont om rovdjur stora/starka nog att rida på, annars skulle ju det vara ett bra alternativ, kött innehåller ju som bekant faan så mycket mer klös än växtföda men mina försök att få mina hästar att äta kött har inte varit specielt framgångsrika ännu.


Tänk bara på vilket bekymmer en viss individ som tog sig över Anderna med både elefanter och hästar måste ha haft... *ojjar sig*

Du menar nog ALPERNA, eller är det inte Hanibal du pratar om???


/Bjorn
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Aaaagh, *biter sig själv hårt i tungan...* Ok, där ser ni vad min geografi går för... *tittar sig oroligt omkring - ifall en gammal so lärare eventuellt står i närheten* Historien däremot var rätt... Hur tusan lyckades han egentligen?

Att lura hästar ätt käka kött verkar vara dumt.. precis som det är dumt att lura katter att äta majs... dem får inte i sig mycket av ett. (katterna alltså, hur det är med hästar vet jag inte) dvs, kan inte tillgodogöra sig det... *tittar fundersamt på resterna av en limpskiva... och undrar varför vissa katter är totalt maniska att äta bröd och majs...*

Även rovdjur har svårt att överleva i polartrakter... det krävs ju faktiskt att det finns bytesdjur. Men det går tydligen om man är isbjörn och spindel. Vad nu spindlar hittar att äta i glaciärisar... *kliar sig fundersamt i huvudet*

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Och du är helt övertygad om det? Jodå i vildt tillstånd (nu har vi ju inte så många grupper att jämföra med - men vissa ponnyer i England lever i princip vildt och en och annan hjord av Prezewalskis (osäker på stavningen) finns faktiskt kvar) lever de mer eller mindre bara på hö och gräs. Men gräs skiljer sig klart mycket ifrån just hö - då det fram till mitten av sommaren innehåller massor av nyttigt (onyttigt om du har en häst på grönbete - rundmage here you come) energirikt. Hö är ju den döda vävnaden och har det blivit hö naturligt så har växten snott hem det mesta matnyttiga ur det. En vildhäst gör dessutom inte mer arbete än den behöver för att överleva. Och det är få rovdjur som är stora nog att ge sig på en flock vildhästar... alltså - krävs det inte mycket energi att överleva för dem. Undantag vintertid, då värme kostar....

Det var vilda hästar, tamhästar behöver mat och arbetar dem mycket så behöver dem extra mycket mat - på kort tid. Rider du en häst en hel dag så har den inte hela dagen att beta på och inta den energimängd du kräver att den ska prestera efter. Prova själv att springa ett maraton utan att ha fått i dig annat än en hård smörgås på morgonen och kanske en till på kvällen. Du pallar det helt enkelt inte, och likadant är det med hästen. Hö innehåller inte stora mängder med energi och kräver en jumlans tid att smälta och omvandla till energi.

Att de flesta hästar inte äter havre är faktiskt inte helt fel. Många hästar har faktiskt problem med att äta havre. Men man ger dem oftast kraftfoder av ett eller annat slag när man arbetar dem. En häst i jordbruk förr arbetade dessutom så länge ägaren orkade och så fort han tog paus så passade hästen på att beta och dricka. Diligenshästar byttes förr vid skjutsstationer, just för att de inte orkade hur mycket som helst och för att de behövde äta och dricka. Värdshusen i sverige är exempel på skjutsstationer, nu minns jag inte riktigt vad som krävdes - men det hade att göra med x antal hästar att byta med. Ponnyexpressens hästar byttes vid små kontor/stationer och reds alltså inte hela sträckan över västern osv. Armeer med hästar har också haft hästens väl framför ögonen under krig. Undantag har möjligtvis varit senare krig med kanoner, när djuren som drog dessa ofta stupade av utmattning.

Jag säger bara det, var varsam om ditt riddjur. Jag rekommenderar er att läsa hästens bön... *river bland gamla papper* Hittar den inte just nu, men den går ut på att ta hand om hästen och skulle kunna passa på alla djur som man använder i hushållet. Och nej, jag är inte vegan - hästkött är gott även om det kan sätta sig i halsen en aning när hästen man ridit just blivit nödslaktad. ( i höstas visserligen och det tog en stund innnan jag käkade just hästkött igen - men det är för gott för att avstås)

Alltså myten att de hästar bara käkar hö är grovt överdriven. Havre är dock inte det enda "gamla" kraftfoder som brukats och vill ni veta mer så kanske jag kan forska fram det. (tror jag, tyvärr har en av mina viktiga kontakter i ämnet också avlidit denna vinter)

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, det drog drivor av manskap, hästar och elefanter i den marschen...tror att styrkan nästan halverades...
Ändå slog han skiten hur nästan 100000 romare vid Cannae...

/RipperDoc
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Aplika marscher

Romare är (var) ena fega uslingar...
... undantaget Maximus då förstås.

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Poängen är inte att Hästarna skall få i sig näring av det (köttet altså) utan att de skall få "smak" för det och därigenom bli lite mer "pschyched" och aggresiva... Tror iofs inte att det kommer funka men min karaktär är ju galen så?

Visst har även rovdjur problem i polartrakter, min poäng var bara att OM man nu måste rida någonstans där det ej finns föda så skulle ett rovriddjur kräva att man tar med sig färre Kg mat per energiinnehåll.


/Bjorn
 
Top