Nekromanti Härlett värde för "intelligens"

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Spontan fråga bara: Är det någon annan som stör sig lite smått att det inte finns något härlett värde att slå mot när karaktären ställs inför en intellektuellt utmaning? Det är ju meningen att man uteslutande ska slå mot härledda värden i Eon IV och överlag så tycker jag att värden som finns fungerar bra men det finns inget värde som fungerar alls lika bra som rent psyke för att avgöra om rollpersonen/spelledarpersonen förstår ett visst samband (kanske mest relevant för SLPer).

EDIT:
Vidare antar jag att det mentala värdet of choice att slå mot i strid mellan två psyken (ex andestrid) får bli självkontroll eftersom andra direkt mentala härledda värden saknas. Känns lite platt kan jag tycka.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Ja, det är lite konstigt. Vår grupp löser detta genom att tillåta slag mot grundegenskaper, men då (psyke/visdom)/2 antagligen hade varit ett bättre värde än någon av grundegenskaperna i fallet i fråga så hade det kanske varit en idée att införa. Dessutom så hade det ju hjälpt vid konvertering från 3an då det bättre motsvarar 3ans psyke.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Personligen håller jag med er, Självkontroll blir alldeles för brett som det är nu, i synnerhet jämfört med andra härledda attribut. Jag hade velat ha ett härlett attribut för intellektuella utmaningar (Visdom+Psyke). Vad schamanism beträffar är det ju dock bara att låta schamanism-färdigheterna ha Vilja som styrande attribut, så får man in hela Raw Willpower-aspekten där.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Min första tanke på detta är ju att köra Psyke+Visdom, precis som jag sen ser Ymir föreslå. Jag ser det som en rätt simpel lösning på det hela.

Den svåra biten, trodde jag, var att försöka komma på ett namn på den härledda attributen... Intelligens kändes inte helt rätt för en härledd attribut, hade mer passat som grund attribut i namn. Men sen ur ingen stans så kastar min hjärna "Kognitiv" ur sig... varpå jag började undra vad det ordet betyder, för jag visste inte varför hjärnan kastade det ordet åt mig, och jag hade ingen aning igentligen vad det betyder (men tydligen visste min hjärna det... XD )... så jag körde lite google-fu... och hittade dessa grejer:

Kognitiv: Wiktionary, Synonymer.
Cognitive: The Free Dictionary, Merriam Webster.

Kognitiv ledde mig till ordet Kognition:

Kognition: Wiktionary, Synonymer, Wikipedia.
Cognition: The Free Dictionary, Merriam Webster, Wikipedia.

Jag vet inte om detta helt stämmer överens med vad ett (Psyke+Visdom)/2 härledd attribut skulle heta... men på något sätt känns det som att det kanske stämmer.

Så namnet på en sådan härled attribut skulle kunna vara: Kognition, Kognitiv, Kognitivitet... eller något liknande.
Belmont said:
+1 För kognition!
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Något jag alltid retade mig på i Eon 3 och under var att Psyke var alldeles för brett och inkorporerade mer eller mindre all intelligens och psykisk styrka. hade hellre velat haft ett rent "intelligensattribut" som precis som tur börjar på 11 och sen kan höjas och sänkas med slag. Psyke borde få vara psykisk styrka och hållbarhet. Förmåga att hantera psykisk stress och magi. Vilja borde få vara ren viljestyrka etc.

Men i Eon 4 håller jag med om att det saknas. Kanske ta (10+Psyke+Visdom)/3 eller något låter bra tycker jag ^^
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Så vad/hur använder ni intelligensattribut till? Hos oss har vi skippat dem då ingen av oss någonsin lyckas spela smartare än vi är. Alla vill ju nån gång spela den überintelligente professorn eller liknande men oftast går det i stöpet.
Vi har ibland lyckats meta det hela med olika förmågor som att ändra saker i en scen pga att den "smarta" var "förberedd" och förutsåg vad som behövdes etc men det har alltid känts lite krystat.
Luna Lovegood said:
Tycker inte det är särskilt svårt att spela högre intelligens/psyke än man själv har (se filmen good will hunting för exempel), vidom är i många spel mycket svårare att spela högre än sin nivå, däremot tycker jag det är riktigt svårt att spela på lägre psyke men mycket lätt att spela på lägre vidom, det är nämligen lättare att spela att man inte orkar med ett problem än att man inte förstår det.
smulgul said:
till utmaningar
 
Top