Nekromanti Här är artisten Kutiman. Hans instrument: Youtube.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om ni hänger på någon portal så har ni förmodligen redan sett den här sidan, då den sprids som en löpeld över nätet för tillfället, men eftersom det är det bästa och mest rörande jag sett på länge så kan jag inte låta bli att posta en länk här också.

ThruYOU

Kutiman skapar sin musik genom att klippa och klistra ihop olika ljudspår. Det är väl inget konstigt med det, tänker ni, men grejen är att han inte använder samplingar från några världsartister, utan att han kopplar samman glada entusiaster som demonstrerar riff, trumtekniker och sjunger egenkomponerade sånger i brusiga youtubevideor. Det är rörande att se alla dessa personer som spelat in filmer där de visar sina bongoskills i kaklade badrum, som sjunger en sång framför datorn med sina barn sittandes i knät eller som lirar lite på synten de försöker sälja på ebay; alla sammanblandade i en orkester med sådana här - tycker jag - fantastiska resultat.

Någon sade "det här är personer som inte riktigt verkar ha kontakterna eller tiden som krävs för att hitta ett stort band att spela i, där deras musikaliska talang skulle kunna komma till sin fulla rätt. Vad Kutiman har gjort är att sammanföra dem alla till drömorkestern de alla måste ha drömt om att få spela i." Det uttalandet kanske undervärderar Kutimans egen roll i produktionen, men det var ett fint sätt att se på det. När jag kollar in några av originalfilerna som Kutiman använt så är det fullt av youtubekommentarer där från folk som upptäckt dem via Kutimans filmer och som velat höra originalen. Vilket schysst sätt att ge andra bekräftelse och uppmärksamhet! Jag blir oerhört rörd av hela det här projektet.

Och så förstås: Det svänger. Grymt. Video 3 - "I'm New" gick rakt in i hjärtat på mig, på det där märkliga sättet när man inte vet om man vill gråta eller stampa takten.

Jag tror att '10-talet officiellt just började för mig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är inte riktigt säker på vad jag ska känna inför det här. Det är en blandning av att vara imponerad samtidigt som jag inte riktigt ser skillnaden mellan det här och typ RJ2D (eller för den delen Moby om man ska vara sån). Det är en blandning mellan att fundera på om den moderna remixkulturen kommer att kunna döda bilden av det ensamma geniet eller bekräfta den. Sen är jag inte säker på vad som är mest rörande av det hela, eller om det är det alls. Mycket mat för tanke, faktiskt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Skitbra! Det svänger ju jävel!
Just spår tre förresten fick mig att tänka på de Verve Remixed-plattor som gavs ut för 5-6 år sedan
Tack som fan för tipset!

/Anders
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Grymt.

Du är fan bäst (som de säger så tålmodigt upprepande på melodifestivalen nowadays).

Men, grabbar, vi borde verkligen prata om vad sväng är för något.

Vad för något i låt tre gör den mer svängig än låt ett är?

(Jag tycker att trumbeatet i låt ett är en miljard ton mer svängigt än trumbetatet i låt tre, men jag kan ju vara cpfunktionsskadadstörd eller nåt)

Puss till rising för länken!

/Basenanji
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Basse said:
[…] men jag kan ju vara cpfunktionsskadadstörd eller nåt
Nä, du har bara överdoserat på musik (och kunskap OM musik) så till den milda grad att du börjat uppskatta frijazz. :gremsmirk:

(Men jag håller med dig om att låt ett svänger jävel.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men, grabbar, vi borde verkligen prata om vad sväng är för något.

Vad för något i låt tre gör den mer svängig än låt ett är?
Borde vi verkligen prata om det här? Det är ju inte direkt så att vi argumenterar emot varandra. Gillar du en annan låt än den jag gillar så är det väl inte mer med det. Men okej, om vi bara - helt prestigelöst - skall småprata om hur vi definierar sväng och vad vi tycker är riktigt svängigt så kan jag väl berätta hur jag tänker.

Men först: Jag tycker inte nödvändigtvis att det som gör låt tre till min favorit är för att den skulle vara svängigare än låt ett, utan det jag gillar mest med den är för att den blandar så oerhört olika ingredienser och är så komplext hopbyggd, men att den ändå får en helhet som känns genomtänkt och sammansatt. Även om låten byter spår flera gånger, så känns det ändå inte spretigt i mitt tycke.

(Och så gillar jag ju dansant musik med ett vemodigt stråk. Jag har ju alltid sagt att det är vulgärt när soliga människor dansar. Man ska enbart dansa när man står på gränsen till att överdosera på sömnpiller, eller nåt.)

Nå, nu är det nog så att jag faktiskt tycker att Låt 3 är svängigast också. Det är basgången som gör det för min del. Den är stöddig och lekfullt ryckig, och känns hela tiden vara på väg att finta bort lyssnaren, medan trummorna kastar ut en livboj i form av det höga open hihat-fräsandet för att hålla oss kvar på banan. I kontrasten mellan det där skapas svänget. Men jag tycker också att rapparen har ett svängigt flow i sig, medan killen med munspelet i första låten inte riktigt får igång mig.

(Att jag faktiskt också tycker att Babylon Band har ett grymt sväng tror jag dock att jag är betydligt mer ensam om. Tror inte att det är så många andra än jag som blir glada över att höra Jungle på 00-talet.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Gillar du en annan låt än den jag gillar så är det väl inte mer med det.
Såja, du behöver inte börja grina bara för att jag är bättre än din musiksmak. Shape up!

[...]utan det jag gillar mest med den är för att den blandar så oerhört olika ingredienser och är så komplext hopbyggd, men att den ändå får en helhet som känns genomtänkt och sammansatt.
Du gillar när det drar lite åt synth-dans-hållet, rajt?
Komplext? Hey, Wagners "Götterdämmerung" är komplex...

Man ska enbart dansa när man står på gränsen till att överdosera på sömnpiller, eller nåt
Jag har vuxit upp till skämtet: "Dansa nåt som vi kan spela till!" Man kan konstatera att musiker inte är killarna man ska ringa om världens undergång närmar sig och endast ett bra skämt är räddningen.

Det är basgången som gör det för min del.
Yes, den är bra!

[...]medan trummorna kastar ut en livboj i form av det höga open hihat-fräsandet för att hålla oss kvar på banan.
De där öppna hajhattarna tycker jag snarare utmanar själva grundpulskänslan. Det är sånt man lägger in för att det verkligen inte ska låta som Metallica.

---

Rapparen tycker jag är grym också.
Tja, alltså jag vet inte längre nåt om musik. Det är precis som Dante skriver, har man hållit på med musik så som jag har gjort är definitivt något fel.

Frijazz, herregud. Jag borde fan fan fan skärpa mig.

Men sväng, det är i mina öron en rätt fysisk grejj som gör att man inte riktigt kan sitta stilla. Och det brukar många inte tycka är sväng. För sväng kan vara så himla mycket olika saker. Min fru tycker att Perrelli är svängig för att hon har så knasig mascara.

Jag tycker att sväng är... tex Cannonball Adderleys sextett.

/Basse, snart berusad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är var ju aphäftigt juh !
Tack för länken Rising !
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Här är artisten Kutiman. Hans instrument: Yout

Hahaha, ni är uppenbarligen idioter båda två.

Det torde vara uppenbart för alla och envar att det är fyran som svänger mest.

Så jävla cool grej.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Här är artisten Kutiman. Hans instrument: Yout

Apnajs och apgött!
Improvisationslir är ju the grymmest in the world, och det är ju vad detta blir, på hög nivå. :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag sade det i Vrålan förra veckan, men nu sitter jag och ronkar i ett högskolebibliotek utan bättre saker för mig än att pissa ner forumet med mina ord.

Jag är sjukt oimponerad. Detta kanske är så bra det blir sett till utgångspunkten, men det är ingen ursäkt. Den enda låten jag var i närheten av att gilla var tvåan, i övrigt var det alldeles för stimmigt för min smak. Sådeså.
 
Top