Nekromanti Hämnd, Skottland & 1700tal - Tips och förslag?

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Spoiler för rollspelare med mig Johannes i Umeå...

"Jord var du, jord skall du åter bli" avslutade Father Andrew sin bön och gjorde korstecknet. Medan dödsringningen ven över heden ledde han församlingen tillbaka till den lilla stenkyrkan.

Bröderna stod kvar länge i regnet medan mörkret sakta lade sig över kyrkogården. I skenet av en lykta tittade Brian på sina två bröder och sade "jag tänker inte låta solnedgången ge mig vila, förrän vi avslöjat den som gjorde detta mot vår syster". Sedan tog han ett djup andetag och sade med djup, darrande stämma "Och Gud hjälpe honom, för jag tänker inte låta honom leva till att se nästa solnedgång".

(ovan inspirerat av text i En Garde!)


Tanken är att spela en minikampanj i tre delar i Skottland under 1700-talets första hälft. Inspirationskällor är Rob Roy, Barry Lyndon, En Vampyrs Bekännelser, Sharpe och Red Riding. Sppelvärlden nog är väldigt lik den Götterdämmerung erbjuder. Jag är väldigt tacksam för tips och förslag.

Sånt jag undrar över är
- lämplig musik? (hittills har jag diggat B. Lyndon-låtar)
-Vilka fallgropar kan ni se i plotten?
- Hur bör jag här spelleda mystiken?
- Vad kan jag göra istället för en mordgåta i del I? Jag tycker de är så himla tråkiga i rollspel. Något jag funderat på är att låta rollpersonerna förstå rätt tidigt att Lord Francis är inblandad, men istället låta dem fundera över hur de ska komma åt honom. Utmaning på duell, förgiftning, infiltration, samlande av vapen och regelrätt anfall...
- På vilket sätt gör jag mina bad guys levande?
-Är det någon person ni saknar i persongalleriet jag räknar upp nedan?



(Jag ska beskriva de olika deläventyren mer specifikt i underinlägg, men jag gör inte det nu helt enkelt för att det är way past Bolibompa. Sov gott!)

I Korthet
Del I
Rollpersonerna spelar nära anhöriga till en ung bondkvinna som hittas våldtagen och mördad ute på heden. Hon tycks ha ha blivit mördad under sin flykt ur fångenskap och hittades av en diligenskusk.När de försöker nysta i mysteriet kommer de finna att spåren leder till den engelske lord Francis herrgård. På vilket sätt tänker de kräva sin hämnd?

I herrgården finner de att
godsherren ägnat sig åt vidriga ockulta experiment med unga kvinnor. Bl.a finns där en stum traumatiserad ung kvinna. Nunnan Syster Fiona, tar hand om henne. Rollpersonerna finner också tecken på Lorden måste ha varit del av någon sorts mörkt nätverk.

Lord Francis främste livvakt, Kapten Angus, undkommer dock rollpersonernas hämnd.

Del II
När rollpersonerna krävt sin hämnd på Lord Francis pekar Father Andrew ut Kapten Angus som den egentliga hjärnan bakom övergreppen på Francis Manor. Father Andrew förklarar att han fått reda på att denne befinner sig på fälttåg på sydöstra Irland. Eftersom rollpersonerna efter sin hämnd nu är fredlösa och ännu söker hämnd på Kapten Angus och engelsmännen reser de till Irland för att ta värvning. Ett fältkampanjs-äventyr där rollpersonerna tar på sig rollen som skarpskyttar i ett blodigt uppror mot de onda engelsmännen. Father Andrew, som i själva verket sedan länge varit inblandad i Lord Francis grymheter, får rollpersonerna att göra detta i hopp om att de ska antingen dö i fälttåget eller åtminstone ta kål på en av hans stora konkurrenter i den mörka orden.

Del III
Rollpersonerna återvänder från Irland på grund av ett oroande brev från Syster Fiona. Hon fruktar för sitt liv och förklarar att ondskan som låg bakom deras systers död har djupare rötter än de kunnat ana. Hon manar dem att komma hem.
När rollpersonerna återvänder är Syster Fiona försvunnen, så också den stumma flickan som hon adopterat. Father Andrew har i rädsla för sitt och församlingens liv anlitat legosoldater, Steffen Hoffman och hans "Björnarna". Sanningen som uppdagas när rollpersonerna utreder Syster Fionas död är dock att Father Andrew är den värste av ockultisterna och nu håller den artefakt som lorden ägde i sin hand och att legosoldaterna är hans lakejer.

Spelledarpersoner

Father Andrew,45 årtänk:Broder Tuck med grått skägg
Rollpersonernas själasörjare och trogne församlingspräst. En glad och omtyckt prick - fryntlig rentav! Han anses däremot lite undfallande mot den engelska överhögheten. Hans mörka hemlighet är medlemskapet i en otäck orden. Han är i äventyrets början en dold underhuggare till lord Francis.

Lord Francis, 32 år, tänk: Tim Roth i Rob Roy
En elak engelsk Lord som ser ned på människor i allmänhet och smutsiga skottar i synnerhet. Han bor på en mindre herrgård och omger sig med tjänstefolk och några soldater för indrivning och livvakt. Han är inte stenrik men inte heller utfattig. Han är en ung ambitiös karriärsklättrare och sådär vidrigt överlägsen som Tim Roth i Rob Roy. Han har rest mycket i kolonialkrigen och där vunnit sin rikedom och sitt gods genom att ordagrant gå över lik.Bland de saker han plundrade var en övernaturlig artefakt.

Syster Fiona,50 år tänk:Sofia i Bröderna Lejonhjärta
En nunna i byn. Var barnvakt åt RP när de var barn. En good guy! Hon är smart och vältalig.

Kapten Angus,36 år tänk:Bill the Butcher,Gangs of N.Y
Råbarkad kapten, del av Francis livvakt. Lyckas fly i del I

Den stumma flickan, 12 år
En flicka som traumatiserats och tappat talförmågan till följd av de övergrepp hon utsatts för hos Lord Francis

Klockaren Buck,36 år Tänk:Igor,Frankensteins tjänare
Begåvningshandikappad men urstark. Buck är uppfostrad av Father Andrew till något av ett vilddjur i koppel. En patologisk sadist.

Steffen Hoffman och "Björnarna"
Ett brutalt legoknektsfölje med en råbarkad hövding i Steffen. Han från början intresserad bara som ett jobb, men är nu involverad i Father Andrews mörka hemligheter.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Rent plotmässigt så finns det ju en fallgrop i att rp kanske inte alls gör något som gör dem fredlösa...

Annars tycker jag det verkar koolt!!! Kul :gremsmile:

jag har precis läst Wuthering Heights av Emily Bronte Jag tror du kan hämta precis hur mkt som helst ur den romanen... Stämning, mellan-mänskliga relationer, hur hindrad man kan bli av samtalskultur och sådant, hemska människor som gör hemska saker eftersom de haft ett hemskt liv, liv ute på heden bland byarna etc

Annars tänker jag att det är roligare när saker inte är så tydliga... Att göra Lorden mänsklig med schyssta drag- kanske en gammal mentor till en av rp, så det blir ett moraliskt dilemma istället för hur ska vi slakta honom så ingen ser, tänk om det inte alls är en kult utan att kvinnan faktiskt gjort hemska saker mot honom- saker inom lagen råmärken men skittaskiga- typ otrohet etc. han är förstörd... Sen påckar prästen på och vill se blod, vilket i slutändan visar sig handla om att prästens son ska ärva lorden eller något sådant...

Så det blir människor det handlar om.

Väva in rollpersonernas relationer inte bara till offret utan även förövarna... En av dem är djupt religiös och har en tät, tät näst intill incestuös relation till prästen, före detta korggosse... (dock ej sexuell eftersom det gör prästen ond, och det är tråkigt)

Sen tycker jag du så fort som möjligt ska avslöja vem som gjorde det... Och där kan man ju lägga till att rp får bevis som de inte kan visa för någon, typ någon som just dör berättar, men hela byn tror det är någon annan och har starka bevis för det. Hur hanterar man det?

Sen är det roligare med en sån här story om man får till ett samhälle runt händelserna, en kultur. man kan inte göra och säga vad som helst och RP är påverkade av detta och tvingande. kom på sociala regler som man måste följa om man inte vill bli utfryst. Ha med slp som RP bryr sig om- deras fästmö kan faktiskt lämna en rp om han uppför sig som en barbar... ha med stela tebjudningar, folk pratar i gåtor och pratar runt farliga ämnen...

Man kan absolut inte säga och göra vad som helst, mycket "ära och stolthet" och konventioner så att RP känner sig insnärjda i sociala normer och regler- det är inte tvåtusental eller fantasy-land där man pratar med vem som helst om vad som helst.

Det ska finnas sexuella saker med mordplotten- precis som du skriver men etablera också en extrem hysch-hysch om sexuella saker, lägg där till att en faktor är att lorden haft sex med någon annan kvinna också, som ju absolut inte vill ha fram att hon haft utomäktenskapliga grejer för sig. Kanske till och med hennes man hotar att mörda RP om detta kommer ut, hedern är viktigare än hennes trohet.

Jag hade satsat fett på del 1, fått den att funka och sen se var det bär hän, de kanske skjuter ihjäl prästen i första scenen...

Ha med kulten som riktiga skummisar- men de kanske är oskyldiga- eller så tillhörde offret kulten och hon låtsades vara kär i Lorden för att kulten skulle pressa honom på pengar??? Kanske blir en av rp i början av spel inbjudna att bli del av denna trevilga hemilga sammanslutning av män som vill bevara traditionella normer och få landet på fötter- kanske får rp:n dessutom pengar av kulten för att rädda sitt gods?

Tankar från Nils

Ge gärna tillbaka lite feedback på min tråd om skräck-äventyr :gremwink:
 
Top