Nekromanti Hällristningar/inskriptioner/pictogram

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Jag håller på med ett CoC-äventyr där RP kommer att stöta på en ganska stor mängd uråldriga inskriptioner där en, hjälpligt, mänsklig civilisation berättar sin historia. Jag hade tänkt mig ett rätt enkelt bildspråk baserat på enkla stiliserade figurer. Även om mycket kan lösas med SL:s beskrivningar så tänkte jag att det vore kul med något exempel på hur en bildvägg ser ut. Jag är rätt lat och artistiskt obegåvad varför jag i detta vill utgå ifrån något redan existerande material i form av en bildfont eller liknande. Någon som har ett tips?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag föreslår att du kollar in bilder på hällristningar, tänker på det du själv vill förmedla och gör liknande verk i Photoshop eller Gimp. Det kräver inte så mycket, det är lite sträckgubbe-princip, och det räcker gott och väl med vanlig vit bakgrund och svarta linjer.

Att hitta en font för detta är nog tyvärr väldigt svårt, och det närmsta du kan komma är nog runor eller hieroglyfer, som säkerligen ser primitivt och tufft ut, men som inte kan tydas om man inte är läskunnig inom det.

En variant är om någon RP är specieliserad på gamla symboler, ett visst språk eller så, att då skriva en hel text och sedan ge spelaren ett alfabete för detta och be honom koda om det hela.
Så har jag gjort i DoD en gång.

Jag skrev ett långt brev med runor. Ja, jag skrev det först på svenska och sparade en kopia av det, markerade sedan all text och lade om det i runor och sparade en kopia av det. Sedan skrev jag ut ett svenskt SL-original till mig, och gav spelaren texten i runor. Till detta fick han också en alfabetisk översättning, det vill säga runornas alfabete med svenska alfabetet inunder så att han kunde se vad varje runa motsvarade för bokstav. Sedan baddade jag runbrevet i en kaffe-, snus- och teblandning och torkade det så det blev gult och pergamentlikt. Därefter eldade jag lite hål i det, rev och eldade sönder kanterna osv.
Detta gjorde att vissa små oväsentliga ord (som ändå är viktiga för helheten) och somliga bokstäver var bortbrända. Så när spelaren lyckats koda om allt till svenska så han kunde läsa det var han också tvungen att gissa sig till vissa luckor för att få ut alla orden och den kompletta innebörden. Att gissa fel på ett "inte" eller ett "och" eller ett "men" kan göra stor skillnad vill jag lova. Detta var jättekul, både för mig att skapa konstverket, och för spelaren var karaktär kunde läsa runor att tyda det hela. Dessutom var så klart det här brevet mycket betydande för handlingen.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Zodiak är i det närmaste perfekt. Tack! Synd bara att det är så få tecken. Dags att öppna upp GIMP.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Språket är för gammalt för att rimligtvis tydas. Någon slags rätt enkelt bildspråk är nog att föredra. Jag får väl helt enkelt GIMP:a lite.
 
Top