Nekromanti häftigt och bisarrt...

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
jag har nyss införskaffat ett av de mer bisarrare rollspelen, som jag har påträffat... nämligen "Little Fears" av Key20.
har inte kunnat testa det riktigt än pga. brist på spelgrupp/images/icons/sad.gif, men vad jag har fått för upfattning av det är ett häftigt rollspel, där man spelar barn och blir utsatt för diverse otäcka saker.../images/icons/scream.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Little Fears

Jag skaffade det också alldeles nyligen. Personligen tycker jag att det är ett bra tema på ett rollspel, men jag stör mig över att de valt att personifiera monstren så mycket. I spelet finns det sju olika överdemoner (som kallas "kungar") som är ute efter barnen, och det tycker jag känns mer Kult än barnskräck. Liskom "Lamashtu-king of wrath"-det känns helt fel för mig, barnskräckmonster borde vara opersonliga och mer vilda av sin natur tycker jag. De ska inte vara en del av någon organisation, det känns jättekonstigt.

Sedan verkar det som om spelet inte kan bestämma sig för om det ska vara ett mörkt, desillusionerat Kultaktigt skräckrollspel (en av kungarna heter The Defiler, det finns regler för Trauma & Abuse, osv) eller ett Stephen King-skräckspel (Innocence-spelmekanismen är genialisk, och tillåter barnen att skydda sig med sina teddybjörnar, "skyddsrustningar" (dräkter av pappkartonger å liknande som barn kan föreställa sig hjälpa mot monster) och liknande.

Jag tycker dessutom att vampyrer och zombies är helt way off och hör till helt andra typer av skräckrollspel.

Ibland hittar de helt rätt, dock. Monsterna i garderoben är precis lika vidriga som de ska vara, och monsterna under sängen är också jätteläskiga (de har långa, jättestarka armar och så fort det blir mörkt tar de tag i alla barnben som de ser dingla ut över sängkanterna och drar in dem i Closetland. De förtjänade en lite mer matig beskrivning tycker jag, det började ju så bra...)

Jag tycker spelets största styrka är dess lista över fördelar och nackdelar. Man får ordentligt med inspiration utav dem och de har perfekta namn som "potty mouth", "scaredy cat" och "tagalong", men monsterdelen får mig att rynka lite på näsan.

Ett trevligt skräckrollspel, alltså. Inte det bästa, i min mening, men ändå med ett par originella idéer. Inte alls dumt.

/Rising
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Little Fears

Men som sagt. det är lättare att dra ifrån än att lägga till...

chrull
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Little Fears

men monsterdelen går ju alltid att modifiera lite, jag tycker att dom har gjort scenario förslagen ganska bra, men som vanligt tycker jag att de bara är förslag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Little Fears

"Men som sagt. det är lättare att dra ifrån än att lägga till..."

Jooo, det är lätt att ta bort varulvarna och vampyrerna, men problemet med Little Fears är att jag tycker det är ganska svårt att "lägga till." Det är ju faktiskt olika det där mellan olika rollspel.

Det jag gillar med Kult är att det så starkt är inriktat på att spelledare skall hitta på sina egna grejer. När jag läser om drömfurstarna till exempel, så blir jag alltid inspirerad att hitta på några egna drömfurstar. De skriver nämligen på ett sätt så man blir inspirerad att hitta på sina egna delar. Det är det jag skulle vilja att Little Fears gjorde. Istället säger de "så här är garderobsmonstren", "de här är de sju kungarna" och "de här monstrena finns det". Det är det jag stör mig mest på. Det hade varit mycket bättre om de inlett monsterbeskrivningarna med en text såsom "det här är gemensamma drag hos garderobsmonstrena" och sedan radat upp en massa exempel på olika och mångfacetterade garderobsmonster. Om de hade lyckats visa vitt skilda exempel på garderobsmonster då, så hade man säkert blivit inspirerad till att hitta på några egna varianter.

Jag hittar gärna på egna saker till rollspel och individualiserar dem efter eget tycke, faktum är att jag tycker det blir tråkigt om jag inte får göra det, men jag tycker rollspelet skall hjälpa mig på traven och se till att individualiseringen blir rolig.

Det lyckas inte Little Fears med så bra.

/Rising
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Little Fears

må så vara men som SL kan man ju välja vad man ska berätta för sina spelare och inte. man ska ju inte direkt visa upp en bild på en jäkla kung och säga " ni möter den här kungen!", eller hur.
allt hänger ju på Dramaturgi och beskrivande, så man behöver ju inte tala om allt...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Little Fears

"må så vara men som SL kan man ju välja vad man ska berätta för sina spelare och inte. man ska ju inte direkt visa upp en bild på en jäkla kung och säga " ni möter den här kungen!", eller hur."

Nej, det har du rätt i. Men när jag läser ett skräckrollspel vill jag helst bli inspirerad till att hitta på en massa skräckäventyr med det material som finns i regelboken. När jag bläddrar i Little Fears så säger jag mest "nej, nej, blä, nej..." för att det finns så mycket som jag inte tycker passar in i spelets tema.

Man kan förstås hitta på saker från tomma intet, men jag föredrar nog om jag slipper och kan få lite hjälp från reglerna.

/Rising
 
Top