Häftigaste eran i STAR WARS att rollspela i?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag fixar inte First Order, personligen. Det är som ett gäng spåniga typer som cosplayar Imperiet. De är omöjliga att ta på allvar.
Nä, de blev ju rätt löjliga. Men om jag inte minns fel hade George Lucas en idé om att det fallna Imperiet skulle följas av någon sorts gangstervälde. Gillade det mer. Därav mitt förslag. The First Order tänker jag mig då som ett korrupt Sovjet i space opera-stil. Kanske var de också någon sorts revoltörer eller kuppmakare från början?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag fixar inte First Order, personligen. Det är som ett gäng spåniga typer som cosplayar Imperiet. De är omöjliga att ta på allvar.
Det kan man ju göra något riktigt intressant med! Och tror det skulle passa awesome in i min premiss! 👍 Och inte för att Star Wars behöver vara realistiskt men om man nu vill gå den vägen så passar det också bra, för riktiga fascister är också urlöjliga och omöjliga att ta på allvar så om man känner för det finns det mycket intressant att göra med First Order, även om (eller på grund av) de är löjliga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ett sätt att ”fixa till” detta är rollspela med bara The Force Awakens som kanon - de andra två sequelfilmerna hände aldrig.
Det här är en spännande idé. Men redan i TFA finns det saker som behöver fixas till, vilket du och andra delvis redan påpekat:
* Varför tar inte Republiken hotet från First Order på allvar? Betyder det att FO egentligen inte är så stora som de vill ge sken av? Kanske är de bara glorifierade terrorister som kan dominera en handfull stärnsystem som mest, men de har någon plan för att bli starkare?
* Stryk för bövelen allt med Starkiller Base. Även i en galax full med pseudo-vetenskap är detta allt för svårt att svälja.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
* Stryk för bövelen allt med Starkiller Base. Även i en galax full med pseudo-vetenskap är detta allt för svårt att svälja.
Byt ut mot en bas byggd i en asteroid, massivt bestyckad och med hyperrymdsmotorer som kan flytta omkring den. Nog eldstyrka för att kunna ödelägga planeter och vara ett spännande mål, men utan tramsigheten. Och förstås något kritiskt konstruktionsfel som gör att rollpersonerna kan spränga den.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det här är en spännande idé. Men redan i TFA finns det saker som behöver fixas till, vilket du och andra delvis redan påpekat:
* Varför tar inte Republiken hotet från First Order på allvar? Betyder det att FO egentligen inte är så stora som de vill ge sken av? Kanske är de bara glorifierade terrorister som kan dominera en handfull stärnsystem som mest, men de har någon plan för att bli starkare?
* Stryk för bövelen allt med Starkiller Base. Även i en galax full med pseudo-vetenskap är detta allt för svårt att svälja.
Ja, ska man över huvud taget använda sig av The Force Awakens, så tror jag att FO behöver vara med. Och rimligen behöver de vara något väsentligen annat än Imperiet. Annars kan man ju lika gärna spela i den äldre eran. Rimligen bör då också Snoke vara en viktig karaktär. Men han behöver en mer intressant backstory! Jag tror att man behöver förklara vem han var när Kejsaren och Vader styrde. Han kan ha varit deras en gång nonchalerade rival, stationerad på någon mer perifer planet, som nu plötsligt får betydelse. Att han är väldigt rik, han har ju rätt mycket blingbling vill jag minnas, tycker jag att man kan utveckla. Kanske var han gruvmagnat eller drogmogul? Då blir han mer olik Kejsaren.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
När jag ställer en fråga, orkar jag sällan vänta på att någon annan skall svara...
Eftersom jag vägrar att läsa tie-in romaner, som tydligen har förklarat den kanoniska utvecklingen av Nya Republiken, gjorde jag istället en snabb genomskumning av Wookipedia för att finna några svar.
Så vad som visar sig är att Senaten i Republiken är handlingsförlamad eftersom den splittrats i två partier, ett libertarianskt och ett krypto-fascistiskt. Det senare är funktionellt en front för FO, även om alla de ingående senatorerna inte fattat det. Det förra är helt enkelt ineffektivt eftersom de inte ens försöker hålla ihop republiken utan bara blir glada när ett gäng system lämnar dem, för då blir det mindre bråk i senaten...
OK. Jag förstår ju referenserna, men detta är litet väl mycket amerikanskt navelskådande för mig. Det finns andra förlagor att bygga utvecklingen i en fantasivärld på.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
När jag ställer en fråga, orkar jag sällan vänta på att någon annan skall svara...
Eftersom jag vägrar att läsa tie-in romaner, som tydligen har förklarat den kanoniska utvecklingen av Nya Republiken, gjorde jag istället en snabb genomskumning av Wookipedia för att finna några svar.
Så vad som visar sig är att Senaten i Republiken är handlingsförlamad eftersom den splittrats i två partier, ett libertarianskt och ett krypto-fascistiskt. Det senare är funktionellt en front för FO, även om alla de ingående senatorerna inte fattat det. Det förra är helt enkelt ineffektivt eftersom de inte ens försöker hålla ihop republiken utan bara blir glada när ett gäng system lämnar dem, för då blir det mindre bråk i senaten...
OK. Jag förstår ju referenserna, men detta är litet väl mycket amerikanskt navelskådande för mig. Det finns andra förlagor att bygga utvecklingen i en fantasivärld på.
Jag föreslår att Snoke och de andra drivande personerna är en grupp stenrika gangsters och gruvmoguler, som har blivit rika genom att exploatera olika planeters naturtillgångar. Under sig har de en korrupt maktapparat. De drivs fortfarande av att slå vakt om sina pengar och därför inblandade i olika lokala planetkonflikter. Rikedomar är inte riktigt gjort i Star Wars, så det tycker jag kan funka här.

FO har då visserligen, som i filmen, militära resurser, uniformer och parader. Men bakom finns rika finansiärer. Den mörka sidan av kraften är fortfarande involverad, men den ekonomiska faktorn är mycket viktigare. Snoke är inte Vader och Kylo Ren blir då en utmanande kvarleva från en äldre tid.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
OK. Jag förstår ju referenserna, men detta är litet väl mycket amerikanskt navelskådande för mig. Det finns andra förlagor att bygga utvecklingen i en fantasivärld på.
Du menar till skillnad från t.ex. originaltrilogin, där Lucas explicit sagt att rebellerna är viet cong och Impriet är USA? =)

Star Wars har väl alltid varit bara en tunn, tunn fernissa ovanpå kommentarer om amerikansk politik?

Men visst, det betyder ju inte att det nödvändigtvis var tvunget att fortsätta vara det…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Finns det egentligen något värde i att använda tredje trilogin? Inte nog med att filmerna var usla, det känns inte ens som en intressant setting (för mig, i alla fall). Medan The Old Republic är extremt matig, och SLs egna framtidsbygge vore helt nytt att utforska och anpassat till rollpersoner.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Finns det egentligen något värde i att använda tredje trilogin? Inte nog med att filmerna var usla, det känns inte ens som en intressant setting (för mig, i alla fall). Medan The Old Republic är extremt matig, och SLs egna framtidsbygge vore helt nytt att utforska och anpassat till rollpersoner.
Min ingång var ju just att ”fixa till” den. Många har stört sig på massor av sakerna i filmerna. Jag tycker att det hade varit kul och udda att ändra på det i spel. Vad trådstartaren @Minimoni och hans spelgrupp tycker om just detta har jag ingen aning om. Men han skrev tidigare om möjligheten att slänga ut (delar av?) kanon.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Du menar till skillnad från t.ex. originaltrilogin, där Lucas explicit sagt att rebellerna är viet cong och Impriet är USA? =)

Star Wars har väl alltid varit bara en tunn, tunn fernissa ovanpå kommentarer om amerikansk politik?

Men visst, det betyder ju inte att det nödvändigtvis var tvunget att fortsätta vara det…
Eller så kan man renodla just det! Vad skulle Star Wars motsvarighet till exempelvis kriget i Ukraina vara? Vem är Putin? Snoke eller någon annan? Vad vill han komma åt? Vilka är de dolda aktörerna? Olika eror ger förmodligen olika svar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Eller så kan man renodla just det! Vad skulle Star Wars motsvarighet till exempelvis kriget i Ukraina vara? Vem är Putin? Snoke eller någon annan? Vad vill han komma åt? Vilka är de dolda aktörerna? Olika eror ger förmodligen olika svar.
En First Order som baserar sin position på illa underhållna gamla lager från Imperiet som man säkrat upp (och håller på att göra slut på) kunde vara intressant. Det skulle också vara en ursäkt för att de ser ut som Imperiet - det är inte cosplay, det är bara det material de råkar ha.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
En First Order som baserar sin position på illa underhållna gamla lager från Imperiet som man säkrat upp (och håller på att göra slut på) kunde vara intressant. Det skulle också vara en ursäkt för att de ser ut som Imperiet - det är inte cosplay, det är bara det material de råkar ha.
I en av tie-in romanerna så är det bokstavligt talat en snubbe som samlar på Imperiet parafernalia och antyds hårt faktiskt cosplaya Imperiet som sedan blir en First Order snubbe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Eller så kan man renodla just det! Vad skulle Star Wars motsvarighet till exempelvis kriget i Ukraina vara? Vem är Putin? Snoke eller någon annan? Vad vill han komma åt? Vilka är de dolda aktörerna? Olika eror ger förmodligen olika svar.
En grej jag tänker är att The First Order ju rätt mycket verkar vara den internationella nyfascismen, så typ Orbán och Åkesson och alla de där antidemokratiska högertyperna. Om nu den splittrade Republiken är USA. Att FO då känns som dassiga cosplayers som bara spelar samma skiva igen passar ju då rätt bra med hur stora likheterna är mellan fascisternas propaganda innan andra världskriget och propagandan idag, och sådär.

Det har nämnts i tråden att man borde fokusera på plats – om man utgår från tidseran kring de nya filmerna, vad finns det för planet som är Sverige? Kan man hitta på en? Kanske närliggande planeter i samma kluster som motsvarar Danmark etc? Där New Order-trogna politiker i allt högre grad rycker fram och vinner i popularitet, och motståndet valt lite olika strategier etc…

Så ja, jag tror också renodling kan vara en fruktbar väg framåt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ja, ska man över huvud taget använda sig av The Force Awakens, så tror jag att FO behöver vara med. Och rimligen behöver de vara något väsentligen annat än Imperiet. Annars kan man ju lika gärna spela i den äldre eran. Rimligen bör då också Snoke vara en viktig karaktär. Men han behöver en mer intressant backstory! Jag tror att man behöver förklara vem han var när Kejsaren och Vader styrde. Han kan ha varit deras en gång nonchalerade rival, stationerad på någon mer perifer planet, som nu plötsligt får betydelse. Att han är väldigt rik, han har ju rätt mycket blingbling vill jag minnas, tycker jag att man kan utveckla. Kanske var han gruvmagnat eller drogmogul? Då blir han mer olik Kejsaren.
Det var sånt här jag hoppades på att filmerna A Star Wars Story skulle ta upp. Inte en massa tråkiga backstories till de tidiga filmerna utan mer om den period de själv skapat. Hur FO uppkom, vad Snokes backstory är och så vidare. Tyckte det hade mycket potential.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Star Wars Visions avsnittet The Duel är också sjukt coolt. Det finns också en tie-in roman (som jag köpt men inte läst)

C6777359-AE7A-49AE-AB7E-71D152F1B4D4.jpeg

Jedi samurajer och krigsherrar, vandrande Sith ronin och lasersvärdsparaplyer!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, jag ogillar egentligen First Order något fruktansvärt. De är visserligen ondskefulla men inte på ett "bra" sätt utan mer som Dr Evil...

Så jag kan lätt tänka mig att spela i en era efter imperiet men då kommer jag luta mig mot de äldre romanerna som inte längre är canon. Men jag gillar ju verkligen både Imperiet, en hel hög med Sith-lorder och massa Jedi-riddare samtidigt. Så kanske under Imperiet fast "order 66" eller efterföljande inquisition inte lyckades så bra som Palpatine hoppats. På så vis får jag Imperiet och Vader!!! Samt några undangömda Jedi-skolor som tillsammans med rebellerna kämpar för att störta imperiet och vad som i min canon inte är två Sith-lorder, utan snarare hundratals :)
 
Top