Häftigaste eran i STAR WARS att rollspela i?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Old Republic. Eftersom den är så enormt lång att du alltid kan hitta en period inom den där det inte finns någon kanon du behöver bry dig om. Eller så kan du helt enkelt lägga dig nära de bästa SW-spelen som gjorts och ta inspiration från dem.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Kommer förmodligen dra igång en Star Wars-kampanj framöver och vill ha alla råd och åsikter om vilken era som är häftigast att rollspela i och gärna varför just den eran?
Jag är ju svag för både Han Solo-filmen och Rogue One. Alltså perioden före originaltrilogin men efter prequel-trilogin. För mig funkar Star Wars sällan eller aldrig utan Imperiet. Nya och i mitt tycke lovande Andor-serien utspelar sig väl också under denna era. Konflikterna mellan Imperiet, rebellerna och förtryckt lokalbefolkning är grejen för mig. Det går att köra ont mot gott om man vill, men också mer nyanserat med gråskala (som i Rogue One).

Gillar även den undre världen med figurer som Jabba the Hut, Lando och de där skurkarna från Solo-filmen. Någon eller några av dessa kan förstås också funka som utgångspunkter (eller bara skurkar) för en hel kampanj. Den undre världen kan förmodligen användas i vilken epok som helst, men det är nog roligast (?) om Imperiet finns.

Jedi-orden då? Jag hade nog använt den på något sätt, men är kanske mer som en bakomliggande, mäktig grupp. Gärna med gråskala. Yoda och hans polare kanske är rätt krassa och har hårda nypor när deras intressen hotas i exempelvis en lokal konflikt? De kanske egentligen är en dogmatisk och fundamentalistisk sekt som struntar i andra? Kan det kombineras med att Imperiet faktiskt skapar en viss ordning (röjer upp i den undre världen, skapar arbetstillfällen) på kaotiska platser? Jag gillar att vända på perspektiven.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För mig är det absolut coolast när saker är mystiska och okända, typ Episode IV innan Luke fått höra all exposition. Jedis är ovanliga och mystiska. Allt är nytt. Ingen vet att Darthan är Luckes pappa. Rymdgrodan har inte gubbfnissat i sitt träd än. Ingen har börjat skoja om att Stormtrupper missar än.

Där sätter jag eventuellt rollspel, för vad som helst kan hända. Vi tar med oss känslan, slänger canon i papperskorgen, och sen får vi se vad som händer.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Kommer förmodligen dra igång en Star Wars-kampanj framöver och vill ha alla råd och åsikter om vilken era som är häftigast att rollspela i och gärna varför just den eran?
Jag skulle börja precis innan Episod III och sen köra Imperiets övertagande. Om det blir en lång kampanj kan man med fördel avsluta den efter Episod VI.

Det är ju en intressant tid i galaxen, ett tydligt hot och en miljö som är igenkänningsbar och lätt-etablerad. Dessutom matchar den alla (äldres) inre bild av Star Wars.

//EvilSpook
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Eran efter the Treaty of Coruscant. Massa Siths, en massa Jedi och ett stort coolt kallt krig man kam göra spion grejer i, små proxy krig i men som inte kommer i vägen om man vill göra en kul äventyrssession bara. Så alla kan ha force powers och ljussablar men olika filosofier, Mandalorians och allting som gör Star Wars fantasy.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Kommer förmodligen dra igång en Star Wars-kampanj framöver och vill ha alla råd och åsikter om vilken era som är häftigast att rollspela i och gärna varför just den eran?
Jag är ju himla svag för tiden precis kring originaltrilogin, själv. Imperiet dominerar, jedisekten i princip försvunnen, rebellerna har inte vänt kriget ännu.

Jag skulle nog vilja köra en kampanj precis där, tror jag. Innan någon i galaxen vet vem Luke Skywalker är. Och så skulle jag försöka köra ganska hårt kontrafaktiskt; strukta helt i vad som faktiskt hände i filmerna annat än möjligen låna in lite blinkningar. Göra en egen "What if…"-grej, mest för att skapa större möjligheter för RP att vara galaxens huvudpersoner utan att rampljuset stjäls av Hon Solo eller Leia.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
När det gäller Star Wars så är väl frågan vart man vill spela nästan viktigare än när, men som många andra är jag svag för tiden innan och under Episode IV. Katt-och-råtta-lek med Imperiet, stormtroopers och att alltid oroa sig för att mannen i den svarta masken kan dyka upp på horisonten, det är fina grejer!
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
När det gäller Star Wars så är väl frågan vart man vill spela nästan viktigare än när, men som många andra är jag svag för tiden innan och under Episode IV. Katt-och-råtta-lek med Imperiet, stortrooper och att alltid oroa sig för att mannen i den svarta masken kan dyka upp på horisonten, det är fina grejer!
Håller med om att platsen är minst lika viktig. Själv har jag blivit lite trött på Tatooine. Men kanske hade Dödsstjärnan faktiskt varit en cool plats? Klassisk, men inte uttjatad. Och ett tillfälle att slänga in Vader, om det behövs.

Möjligen hade också Alderaanian och Bespin kunnat vara intressanta platser. Kanske som startmiljöer?
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag föredrar två perioder:
  1. Solo/Rogue One -- kejsaren håller på att konsolidera Imperiet, men det är fortfarande ett skakigt bygge med rebeller och banditer. (Kejsarens terrorvälde kommer i Episod IV.)
  2. Imperiets sammanbrott -- kejsaren besegras i episod VI, men vad händer då i andra delar av Imperiet när den sammanhållande makten försvinner? Ett kaos som kanske kan jämföras med den kinesiska krigsherreepoken 1916-28 (länk >>>) efter Qing-dynastins fall.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
För mig är det absolut coolast när saker är mystiska och okända, typ Episode IV innan Luke fått höra all exposition. Jedis är ovanliga och mystiska. Allt är nytt. Ingen vet att Darthan är Luckes pappa. Rymdgrodan har inte gubbfnissat i sitt träd än. Ingen har börjat skoja om att Stormtrupper missar än.

Där sätter jag eventuellt rollspel, för vad som helst kan hända. Vi tar med oss känslan, slänger canon i papperskorgen, och sen får vi se vad som händer.
FJ-ril0XwAoKPb3.pngOm jag skall köra Star Wars så börjar min kampanj här.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar alla era råd men var man spelar brukar lösa sig när man bestämt när. Alla eror har ju sina alternativ om var, på vilken plats kampanjen skall hålla fokus och där har jag redan en massa tankar. Problemet om när just nu är att de coola saker jag vill ha inte alltid finns i alla eror. Därför funderar jag mycket riktigt på att välja en startposition i tid och rum och sen slänga ut canon genom fönstret.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Segmentet The Ninth Jedi från den animerade antologifilmen Star Wars Visions utspelar sig långt efter trilogierna i en framtid där de gamla Sith och Jedi är avlägsna minnen och konsten att smida ljussablar är praktiskt taget bortglömd. I en sådan tid är allt gammalt är nytt igen och det är fritt fram att göra vad som helst med galaxen utan att behöva uppfinna hjulet på nytt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har rätt dålig koll på Star Wars utanför filmerna, tv-serierna från och med The Mandalorian samt de awesome serier jag läste i tonåren. Tycker även att de två första filmerna i nya trilogin är riktigt bra, vilket jag nog är lite i minoritet att tycka. Med det sagt så har jag sen de nya filmerna släpptes varit nyfiken på den tidsperioden som fick The First Order att gripa makten. Hur blev det så? Jag har alltid själv tänkt att om jag skulle göra en story av det skulle det inspireras av hur många invånare i östeuropeiska länder resonerade efter sovjet. De tyckte att visst var det förtryck förr men det var i alla fall ordning och reda, och visst var det fattigt men alla var lika fattiga så det var i alla fall rättvist. Det visar ju på hur stora klassklyftor och ett system som inte tar hänsyn till de svaga kan locka fram tankar om totalitära styren. Vad jag menar är att dessa resonemang skulle vara riktigt intressanta att utforska genom Star Wars-universumet. Folk runt om i galaxen är trötta på allt kaos som skedde i och med imperiets fall, lokala crime lords som ser maktvakuumet som en chans att få makt och kuva befolkningen och folk tänker att när imperiet styrde, då var det i alla fall ordning och reda. Jag skulle rentav kunna tänka mig en stor kampanj där rollpersonerna får rekrytera folk och organisera dem för att kämpa mot vidriga maffiabossar och tro att de gör nåt gott, men så slutar kampanjen med att The First Order skapas med rollpersonerna som ofrivilliga posterboys. Härligt bitterljuvt! Då måste man såklart bortse från den hemska Rise of Skywalker och den urlöljliga storyn att kejsaren låg bakom allt hela tiden.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
.....Då måste man såklart bortse från den hemska Rise of Skywalker och den urlöljliga storyn att kejsaren låg bakom allt hela tiden.
Ja det är ju en av de absolut största nackdelarna med att lira efter filmerna! Att behöva köpa att kejsaren kom tillbaka under de där formerna hade varit en typisk turn-off för folk jag spelar med.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Old Republic. Eftersom den är så enormt lång att du alltid kan hitta en period inom den där det inte finns någon kanon du behöver bry dig om. Eller så kan du helt enkelt lägga dig nära de bästa SW-spelen som gjorts och ta inspiration från dem.
+1, särskilt nu när den officiella tidslinjen efter originalverken blivit sådant trams.

Och det är inte bara att det är fritt från kanon - alla sakerna man vill ha med finns i massor. Det är ohyggligt begränsande senare att det bara finns två sither åt gången. Jag tycker att även filmer och tv-serier borde titta där - man märker hur det blir dummare och dummare ju mer saker man pressar in i den rätt tunna originaltidslinjen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ett annat spännande grepp är att ha en alternativhistoria. Vad händer om Luke Skywalker missar sitt skott på Dödsstjärnan, eller faller till den Mörka sidan? Nu inte bara finns det plats för utan krävs rollpersoner!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ett annat spännande grepp är att ha en alternativhistoria. Vad händer om Luke Skywalker missar sitt skott på Dödsstjärnan, eller faller till den Mörka sidan? Nu inte bara finns det plats för utan krävs rollpersoner!
The Wookie in the High Castle!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ja det är ju en av de absolut största nackdelarna med att lira efter filmerna! Att behöva köpa att kejsaren kom tillbaka under de där formerna hade varit en typisk turn-off för folk jag spelar med.
För mig personligen består den nya ”trilogin” av bara två filmer och jag tycker slutet på The Last Jedi fungerar som ett öppet men tillfredställande slut. Så jag skulle få min spelgrupp att också se det så och glömma det hemska nionde eländet 😊
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ja det är ju en av de absolut största nackdelarna med att lira efter filmerna! Att behöva köpa att kejsaren kom tillbaka under de där formerna hade varit en typisk turn-off för folk jag spelar med.
Ja, vi var många som helt tappade känslan när kejsaren kom tillbaka och Reys backstory blev helt platt. Den tredje filmen stod jag knappt ut med att se. Ett sätt att ”fixa till” detta är rollspela med bara The Force Awakens som kanon - de andra två sequelfilmerna hände aldrig. Jag tyckte att Rey, Kylo Ren och Snoke var intressanta så långt. Och The New Order skulle förmodligen gå att göra intressant. Kanske mer av korrupt gangstervälde bakom de paraderande elitstyrkorna?

Spelgruppen skulle kunna ha som uttalad utgångspunkt att utgå ifrån bara The Force Awakens och därifrån pröva en helt annan händelseutveckling. Rey och Finn behöver inte vara med i handlingen, men förmodligen (?) Kylo Ren, som jag tycker var den mest intressanta karaktären i hela sequelserien. Skulle han inte kunna bli ännu mer vacklande i sina val mellan mörkt och ljust? Det hoppades jag när jag såg filmerna. En twist skulle kunna vara att Rey också (eller bara hon) väljer den mörka sidan efter att ha insett något helt annat än i filmerna. Exempelvis att Luke visar sig vara en självisk hycklare och/eller att skillnaden mellan den mörka sidan och den ljusa i själva verket är mycket luddig.
 
Last edited:
Top