Nekromanti Hârnmaster

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Hallå ! Är riktigt intresserad av Hârnmaster och funderar starkt på att köpa det, men först vill jag veta lite mer om världen och dess kulturer samt en del rent allmän information.
Har läst det mesta som finns på Columbia games hemsida och det jag greppat är att det rör sig om Medeltida fantasy. Vad som därimot inte framgår så tydligt är vad för slags kulturer som existerar i världen. Gissar på att motsvarigheter till England, Frankrike och Tyskland existerar, men i övrigt då ? Vildmän har jag även snappat upp att det ska finnas, hur är dessa utformade ?
Hur fungerar regelsystemet och är det nåt att ha ? En enkel förklaring av reglerna vore klockrent !
Mkt tacksam för antingen länkar eller en ren presentation av spelet i fråga.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Gissar på att motsvarigheter till England, Frankrike och Tyskland existerar, men i övrigt då ?"

Nja, det är mer England, England och England. Resten av världen beskrivs jäkligt suddigt, om man inte vill jaga två hela supplement så att man får häften av Frankrike och några vikingar, typ. Så, England.

"Hur fungerar regelsystemet och är det nåt att ha ? En enkel förklaring av reglerna vore klockrent !"

Enkla. Slå under ditt färdighetsvärde med en t100, skadenivåer istället för kroppspoäng och... uh... ja. Rent generellt är Harnmaster jäkligt BRP.


Storuggla, low fantasy sandwich
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Nja, det är mer England, England och England. Resten av världen beskrivs jäkligt suddigt, om man inte vill jaga två hela supplement så att man får häften av Frankrike och några vikingar, typ. Så, England.
Okej, det lät ju inget vidare. Jag hade fått för mig att världen till Hârnmaster var väldigt väldetaljerad och utvecklad, men där hade man uppenbarligen fel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag hade fått för mig att världen till Hârnmaster var väldigt väldetaljerad och utvecklad, men där hade man uppenbarligen fel."

Nej då, den är väldigt detaljerad. Bara det att allt är fokuserat på pseudoengland. :gremsmile:
Resten av världen får bara en skiss.


Storuggla, snok-enoks vassbåt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
precis... har nog aldrig sett ett rollspel gå in så i detalj på ett enda land.. jag har väl ett 20-tal moduler (städer, län osv) och allt möjligt och omöjligt är med... vilket gör att det inte finns en fantasykampanj som känns "verkligare"... Harn beskrivs som om man talade om en värld som existerar på riktigt. Hursomhelst räcker det till.. ungefär lika många "kulturer" är med som i t.ex. Merp-Midgård.. så man känner sig aldrig begränsad av att man har för LITE kampanjvärld... Gillar man medeltidsfantasy är Harn ett givet val att ha i hyllan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
precis... har nog aldrig sett ett rollspel gå in så i detalj på ett enda land.. jag har väl ett 20-tal moduler (städer, län osv) och allt möjligt och omöjligt är med... vilket gör att det inte finns en fantasykampanj som känns "verkligare"... Harn beskrivs som om man talade om en värld som existerar på riktigt. Hursomhelst räcker det till.. ungefär lika många "kulturer" är med som i t.ex. Merp-Midgård.. så man känner sig aldrig begränsad av att man har för LITE kampanjvärld... Gillar man medeltidsfantasy är Harn ett givet val att ha i hyllan.
Men hur mycket nämns om övriga Hârn ? Finns det överhuvudtaget någon info alls eller är det helt döda länder lämnade helt till SLs fantasi att utforma ?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
På den gamla goda tiden (?) när jag var spelare i en långvarig Harnmasterkampanj spelade vi i ungefär 5 år utan att någonsin lämna ön Harn (som är det "England" andra postare beskrivit), och det blev inte tråkigt för det.

Extremt detaljerad värld, helskön medeltida grisodlarfantasykänsla. I andra spel drömmer man om att äga fräcka magiska föremål. I Harn drömmer man om att äga en ringbrynja. Orcherna lägger ägg. Trollen har hypnotiska förmågor. Den fräckaste guden i alla fantasyvärldar alla kategorier (Ilvir) bor i människornas värld i ett slott mitt på Harn. Den magi man kastar ger en i bästa fall typ förmågan att andas under vatten och när man kastat den besvärjelsen är man så trött att man inte gör något annat vettigt på en dag - och alla andra ger en _ändå_ fett med respekt för att man är magiker. Det man oroar sig för mest i en strid är inte att man ska dö av ett hugg (även om man oroar sig för det också) utan för att man ska få en sårinfektion som gör att armen trillar av när man får kallbrand. Och så vidare. Inget spel för dej som diggar att rädda världen med magiska svärd och deffade pektoralismuskler, men väl för dej som vill tillbringa fem intensiva spelsessioner med att lista ut vem som stal bonden Per Persas hönor.

Mer Harn åt folket. Nu.

hälsar
Örnie
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Det man oroar sig för mest i en strid är inte att man ska dö av ett hugg (även om man oroar sig för det också) utan för att man ska få en sårinfektion som gör att armen trillar av när man får kallbrand.
Fel. Det man oroar sig mest för är att lyckas med att parera med sitt svärd (om man nu har haft råd med ett överhuvudtaget) och att det skulle gå av, varpå hela ens släkts sammanlagda inkomst för ett par år framåt åker down the drain. :gremgrin:

/Anders (som egentligen inte fattar varför han störtdiggar harn)
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Hârn. är väldigt lätt att digga. På senare tid har jag dock blivit lite tveksam till religionen, och framförallt Agrik, som jag inte alls tycker passar in. Jag fattar helt enkelt inte varför den guden har några anhängare överhuvudtaget. (Den "goda") Larani funkar ju alldeles utmärkt som tyranigudinna också (om inte bättre än Agrik). Dags för ett "sista" korståg på västra Hârn kanske?
 
Top