Gygax 75 utmaningen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Gygax 75 utmaningen sveper just igenom OSR världen som en löpeld. Det är alltså någon som sammanställt Gary Gygax hur man gör en kampanj setting råd till en arbetsbok med scheman och specifika uppgifter man ska göra inom vissa deadlines och jättemycket råd för varje steg. Resultatet är att om du följer arbetsboken så har du ett färdigt äventyr med intriger, en hexcrawl och en dungeon efter några veckors arbete (anpassat så att man kan ha ett heltidsjobb under tiden). Det hela känns super pedagogiskt. Det påminner mig personligen om arbetsböckerna de gav mig under skoltiden för att jobba med min dyslexi.

Det jag tänkte på är att många här efterlyser instruktioner för hur man gör äventyr själv. Och det här är en riktigt bra guide med alla verktygen man behöver.

Här är länken till gratis boken: https://rayotus.itch.io/gygax75
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Nu är det ju förvisso många som säkert kommer tycka att det är fel sorts äventyr, och jag är säker på att det ligger sjukt mycket arbeta bakom sammanställningen, men det vore faktiskt hysteriskt kul om det så många har försökt komma på redan har gjorts som en del av det äldsta rollspelet (för en viss given definition av rollspel) =D

Det här måste läsas och prövas!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Väldigt matnyttigt och intressant! Ganska bra exempel på den sorts kapitel jag brukar gnälla på när spel inte har.

Givetvis skulle jag önska mig lite mer kött på benen – fler listor att välja eller slumpa ur, mer detaljerat skapande av rum etc för oss som ofta har svårt att "bara komma på" saker. Det går (nästan) alltid att gå in på mer detaljer och strukturer när det gäller sådana här grejer. Jag är inte 100% beredd på att säga att detta är "alla verktygen man behöver", om "man" är "jag".

Men jag är beredd att säga att givet den tänkta spelstilen så verkar detta vara ett ypperligt dokument att utgå från.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag testade att gå igenom alla stegen bara för att se hur det fungerade. Det här är alltså bara gjort på någon timme istället för över flera veckor så min version är väldigt kort och inte så genomtänkt som något längre skulle vara. Men det var kul att göra. Jag kände mig lite begränsad runt Dungeonen men inget hindrar en från att lägga till mer saker än i metoden.

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kul! Det bästa med den, tycker jag, är att den sätter rimliga ramar. Att man ska göra en stor stad, två små städer/byar, en dungeon osv. Det blir precis lagom för en normallång kampanj.
Det jag saknar är en övergripande konflikt som präglar världen, det hade jag lagt till som en extra punkt i steg 1 när man sätter konceptet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Nu när jag börjat smårota i detta själv så noterar jag:
  • Man rekommenderas lite vagt hålla sig till 23 x 14 1-mileshexar. Inte så starkt krav som jag minns det när jag läser om men det är enda rekommendationen som ges.
  • På annat håll hittar jag att rollpersoner går 3 miles i timmen, och håller den takten i 8 timmar, vilket ger oss en dagsreslängd på 24 miles/dag med gnällpauser och andrafrukost.
  • Man korsar alltså den här startkartan på en dag om man känner för det. Börjar man mitt i så når man kanten på en halv dagsresa! Man får se till att ha ett socialt kontrakt med spelarna så de inte tjatar om vad som ligger utanför kartan...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Här är ett Gygax75-projekt med ovanligt ambitiöst världsbygge:

(Ursäkta dubbelpostningen, jag delade tidigare denna länk i en egen tråd.)
 
Top