I grund och botten är det ett BRP-system (fast med 3D6 istället för D100 eller D20, vilket ger en vackrare sannolikhetsfördelning). Det som får det att lyfta sig över mängden är att det har en uppsjö av fördelar och nackdelar som innehåller massor av rollspelsbränsle.
Det som är dåligt är stridssystemet. Jag rekommenderar att kapa ner det till ett grundläggande BRP-stridssystem, dvs plocka bort allt stuff som SJG lagt till.
Viktigt är också att spelledaren är med under karaktärsskapandet. Om man bara tillåter allt som reglerna tillåter blir det lite konstigt, men med vettiga riktlinjer från spelledaren så funkar det fint. Alternativt kan spelledaren dela ut färdiga karaktärer (vilket är mitt förstahandsval i vilket fall...).
Gör man ovanstående är GURPS ett mycket trevligt system. Det gör sitt jobb utan att komma i vägen, och det ger väl beskrivna karaktärer.
Var dock beredd på att det tar en stund att göra karaktärerna. Även en van spelare kan behöva lägga en timme eller så, för en grupp nybörjare kan det ta betydligt längre. När det väl är gjort så är dock systemet kvickt och håller sig ur vägen. Inget större problem för en lång kampanj, alltså, men inget vidare för en spontan kvälls-oneshot.