Nekromanti GURPS

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag undrar bara hur många det är som spelar GURPS egentligen? Så gott som alla spelaffärer har ju åtminstone en liten avdelning med GURPS-tillbehör. Är GURPS ett sådant spel som alla äger men ingen spelar? Jag känner ganska många rollspelare som spelar alla möjliga spel men jag känner ingen som spelar GURPS (mig veterligen). Eller är det kanske så att GURPS-spelare håller sig på sin kant. De kanske känner att de redan har allt man behöver i rollspelsväg och letar sig därför inte till obskyra rollspelsforum där gamla (och unga) rävar diskuterar alla möjliga rollspel (varav hälften går att få tag på som GURPS-supplement).

Willie - som gillar GURPS

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag är själv en inbiten GURPS-spelare, trevligt att träffa en like ;-)

Vet inte varför det inte diskuteras så mycket GURPS på svenska forum, men min gissning är att antalet GURPS-spelare i Sverige inte är så högt, samt att de flesta diskussionerna verkar ske på den officiella GURPS-mailinglistan.

Nackdelen med den är att det kan förekomma diskussioner på 30-40 inlägg som behandlar t.ex. skadan av en viss ammunitionstyp, eller tjockleken på pansaret hos en fransk stridsvagn från 1927. Gott om realism-freaks alltså, så trivs man i sådant sällskap rekommenderar jag mailinglistan :)

Men ett GURPS-forum på rollspel.nu kanske vore någon idé i framtiden?

/Rev
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Som ni mycket riktigt konstaterar så har vi i alla fall inte märkt något stort intresse för GURPS. Så ett forum är inte under planering. Enda möjligheten att ändra på detta är att tjata, men räkna inte med att vi lyssnar (om ni nu inte blir en väldans massa personer)...

/Azagthoth
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag undrar bara hur många det är som spelar GURPS egentligen? Så gott som alla spelaffärer har ju åtminstone en liten avdelning med GURPS-tillbehör. Är GURPS ett sådant spel som alla äger men ingen spelar? Jag känner ganska många rollspelare som spelar alla möjliga spel men jag känner ingen som spelar GURPS (mig veterligen). Eller är det kanske så att GURPS-spelare håller sig på sin kant. De kanske känner att de redan har allt man behöver i rollspelsväg och letar sig därför inte till obskyra rollspelsforum där gamla (och unga) rävar diskuterar alla möjliga rollspel (varav hälften går att få tag på som GURPS-supplement).<p><hr></blockquote><p>Jag kan inte kalla mig inbiten GURPS spelare iom att jag just inköpt GURPS basic. Jag införskaffade det mest för
GURPS Traveller. Jag är en gammal fan av Traveller. Annars hade jag nog inte gjort mig besvär...

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Använder GURPS som inspirationskälla. Tycker spelet är trist att spela. Faktum är att jag inte gillar Steve Jackson Games produkter över huvudtaget.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Alla produkter?

Faktum är att jag inte gillar Steve Jackson Games produkter över huvudtaget.

Har du testat In Nomine? Helt annat system än Gurps (även om det finns en gurpsversion)....
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Alla produkter?

Faktum är att jag blivit rekommenderad In Nomine förr. Men jag har liksom sådan avsmak för Steve jackson Games att jag inte riktigt vågat kolla på det. Kan ju snackat så mycket skräp & så har de gjort ngt bra /images/icons/smile.gif

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har av och till spelat eller spellett GURPS, men mestadels har jag använt deras kampannj- och bakgrundsmoduler till andra spel. De är _mycket_ användbara, och ofta både sinnrikt konstruerade med multipla äventyrsidéer, och med en väl utforskad bakgrund i de fall de bygger på verkligheten eller någon litterär förebild.

Tyvärr har de tendensen att ta sig vatten över huvudet; GURPS China gör t.ex. det fatala misstaget att försöka sammanfatta HELA Kinas historia som rollspelsbakgrund,, vilket är rena idiotin.

Nightowl, gurpsare

"Kulinariska orgasmer är säker sex."
Sifu Nightowl
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Tja, jag äger ett GURPS-supplement (Discworld), och har ägt det ganska länge nu, men jag har aldrig spelat det. Det har liksom aldrig blivit av. Och om jag spelade det skulle jag INTE göra det med GURPS-reglerna (även om de har vissa bra idéer).

/Horus - RIP Blümchen
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ursäkta en dum fråga men är GURPS ett ord eller en förkortning(vilket jag tror det är) och i så fall förkortning av vad. Jag förstår att det är ett rollspelssystem så det är inte hur systemet är konstruerat som jag är intresserad av.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Tackar (NT)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Öh uräkta, men jag har...

...bott i Ereb i dom närmsta tio åren, vad är GURPS, en förkortning läste jag. Men är det ett system som kan användas till alla möjliga rollspel, typ DoD, SRR, EON osv.
Eller är det ett eget rollspel?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om GURPS

"...bott i Ereb i dom närmsta tio åren, vad är GURPS, en förkortning läste jag. Men är det ett system som kan användas till alla möjliga rollspel, typ DoD, SRR, EON osv.
Eller är det ett eget rollspel?"


Svaret är "ja" på båda. /images/icons/wink.gif

GURPS är en förkortning av Generic Universal Role Playing System, och förkortningen säger egentligen allt. Det är avsett att fungera i vilken värld som helst med samma regler och enbart små justeringar. Det finns gott om spelvärldar till GURPS, både egna påhitt (GURPS Fantasy utspelar sig på fantasyvärlden Yrth, GURPS Supers är deras egna superhjältemiljö), licenser av saker som inte varit spel tidigare (GURPS The Prisoner från TV-serien med samma namn, GURPS Lensman från bokserien med samma namn), rena bakgrundsfakta (GURPS Space har ingen egen värld men tar upp allt man behöver för att skapa en egen SF-värld) eller licenser på andra spel fast med GURPS regler (GURPS Traveller, GURPS Castle Falkenstein, GURPS Vampire mfl).

Så det skulle nog gå att skriva en Ereb Altor- eller Mundana-miljö till GURPS. Själv byggde jag en Babylon 5-kampanj i GURPS innan rollspelet Babylon Project kom ut.

Nackdelen är att regelsystemet är generiskt. Det blir lätt lite gråtrist.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top