Nekromanti GURPS

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jag är lite nyfiken på nämnda spel. Kan någon berätta vilken typ av regler som används? Är det ett bra regelsystem?

Tacksam för svar
/Mats Nygren
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
>Kan någon berätta vilken typ av regler som används?

Reglerna är av Typ 2b. :gremwink: Seriöst dock, vad menar du med "typ av regler"?

>Är det ett bra regelsystem?

Kolla själv på
http://www.sjgames.com/gurps/lite/

GURPS Lite är ett 32 sidors kondens av GURPS reglerna och innehåller därför bara en bråkdel av GURPS systemet (huvudsakligen fantasydelen). Det kan vara en bra utgångspunkt även om en del av problemen med GURPS uppstår först när man börjar ösa på med regelkompendier, miljöböcker och äventyr (det finns över 150 varav 60 i tryck). Dessa går att beskåda på:
http://www.sjgames.com/gurps/books/

Personligen tycker jag att det kan bli lite fragmenterat då en hel del regler ligger i olika böcker samt att man behöver sålla bort en del av färdigheterna innan man börjar spela (nackdelen av att vara generisk) för att slippa färdighetsinflation (t.ex finns det väldigt mycket biologi- och vapenfärdigheter). En definitiv nackdel är att spelet använder den en förvriden variant av det engelska måttsystemet (d.v.s det amerikanska). Det går i.o.f.s att lösa genom att köpa t.ex. den tyska översättningen av grundreglerna. :gremwink:

I stort så tycker jag att det är ett hyfsat bra spel om man kan hålla koll på de regler/färdigheter/fördelar/nackdelar som som man vill/behöver använda för att köra sin miljö. Om man skall spela GURPS Cthulhupunk bör man t.ex. inte tillåta att spelarna skaffar fördelen "Osårbar". GURPS tillhör "Simulationsspelen" (typ Neotech2) så reglerna är många (om man kör med de frivilliga/advancerade) och skadesystemet är dödligt men IMHO passar det inte skadesystemet så bra för moderna/SF spel. Jag vet att det har skrivits andra skadesystem till GURPS som är bättre anpassade för skjutvapen o.dyl. men har inte ännu orkat leta reda på något.

Patrik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Tack för åsikterna!

"Seriöst dock, vad menar du med "typ av regler"

Jag menar; det finns ju lite olika regelsystem som är mer eller mindre vanliga; Basic Roleplaying som används i DoD, CoC Elric! t.ex, levelsystemen som de i DoD6 och DnD, obegränsad-systemet i Eon eller svårighetssystemen i SW eller Gondica. Använder GURPS någon av dessa typer av regler?


/Mats
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
GURPS är definitivt Basic Roleplaying inspirerat. Det enklaste sättet att få en bra bild av hur systemet funkar är nog att ladda ner och läsa igenom GURPS Lite. Kort sagt så är det ett poängbaserat system med fyra grundegenskaper starkt centrerade runt 10 (Strength, Dexterity, IQ, Health), nackdelar/fördelar, färdigheter indelade i Physical (Easy, Average, Hard) och Mental (Easy, Average, Hard, Very Hard) där höga värden i fysiska färdigheter snabbt blir dyra och färdighetsslag görs med 3T6 mot färdighetsvärde -+modifikationer.

Patrik
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Glappkäft sammanfattade det hela ganska bra, men jag vill ändå påpeka lite extra angående de många olika GURPS-böckerna.

De historiska och verklighetsbaserade GURPS-modulerna är (IMHO) förmodligen något av det bästa som producerats i rollspelsväg. Även om man inte spelar GURPS är de mycket användbara som t.ex. historisk referens eller inspirationsmaterial för andra rollspel, främst på grund av sin korrekthet och faktarikedom.

Detta gäller även vissa andra av GURPS-böckerna, t.ex. GURPS Space som fungerar bra som källmaterial för vilket SF-spel som helst.

-R
 
Top