Nekromanti GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdigheter.

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Kanske är jag blind och inte hittar var det står, men hur funkar det/var står det vad för chans man har ifall man så önskar våldsföra sig på någon utan någon som helst vapenfärdighet?

Ponera till exempel någon vill ge en stygging en känga i knävecket när denne försöker kidnappa ens vän? Utan obeväpnad strids färdighet då.

Tack på förhand!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vilken version?

Vilken version av GURPS pratar vi om här? 3:dje eller Fjärde?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdighet

Är det inte det som står efter färdigheten? Som exempel »Crazy-Ass Kung Fu, Default Dex -4«, så om man inte har köpt den färdigheten så har man dex minus fyra i baschans?


Storuggla, månstövlar i latex
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdighet

Är det inte det som står efter färdigheten? Som exempel »Crazy-Ass Kung Fu, Default Dex -4«, så om man inte har köpt den färdigheten så har man dex minus fyra i baschans?

Jag är ingen GURPS expert, men ja, jag tror det är så.

/Honken
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdighet

Fjärde upplagan.... Men ta nått så simpelt som "Brawl" DX/Easy för att lära Defaults: none.
Dvs så kan man inte använde den simplaste närstridsfärdigheten utan värde... Fast på ett annat ställe står det att alla kan slåss obeväpnat utanfärdighet, men då inte vad man använder. visst kan man lösa det på nått vis själv, men undrade bara ifall någon faktiskt visste hur det är tänkt?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdighet

Man använder DX för att slå och DX-2 för att sparka. Brawl används bland annat för att öka skadan. Det är lite otydligt uttryckt i färdighetsbeskrivning, men det står att Brawl ersätter DX vid användandet av naturliga vapen. För övriga vapen gäller att man slår för DX-4 om färdigheten är Easy, DX-5 om den är Average och DX-6 om en är Hard.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: GURPS regelfråga om baschans i stridsfärdighet

Ah. Tack, det vad nått sånt jag ville höra.
Tackar så ödmukast för svaret. För jag kunde inte hitta det någonstans, så vi körde DX-5 rätt och slätt bara innan.
 
Top