Nekromanti Gurps - Inspiration på burk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fick hem "Gurps: Special Ops" och "Gurps: Cops" idag. Visserligen har jag bara bläddrat igenom dem, men de verkar ändå ruskigt bra. Illustrationerna lämnar en hel del övrigt att önska, men faktabiten är suverän och författarna verkar väldigt proffsiga. Så vilka Gurps-moduler är era favoriter och vilka rekommenderar ni till nyfikna personer som mig? Observera att jag egentligen mest är intresserad av informationen och inte av regelsystemet. :gremlaugh:
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
barrington might be, but I'm too inexperienced

då jag endast ägt tre böcker och endast de böckerna är de jag kan någorlunda.

Japan 2nd ed: Väldigt bra. Den ser bra ut och har ganska mycket information. Tyvärr bleknar den i närheten av Sengoku.
Robin Hood: Bra... i 15 sidor! sedan så måste författaren ha freebaseat all möjlig skit för han slänger in indianer, internet och en slavhämnare! Den är helt sjukt dålig! En gång visade jag den för en kille och han dog! <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] nu ljuger jag... men det KUNDE ha hänt </font></td></tr></table>
Space 1st ed: Den innehöll mycket information om att spela i rymden men kändes lite torr. Främst för att det just bara presenterade information för att spela i rymden och inte var en kampanjvärld i sig själv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
GURPS Cabal handlar om ockulta konspirationer: egyptisk magi, astralresor, Saint-Germain, tempelherrar, odöda, världens äkta historia, stormästare och så vidare. Mycket mysig och regellätt bok. Nästa steg (eller föregående, beroende på smak) är GURPS Illuminati, som behandlar konspirationer i allmänhet. Det är nog den GURPS-bok som har minst regler av alla jag har läst. En annan favorit är GURPS Steampunk, som är fullsmockad med information om steampunkgenren. På samma sätt är GURPS Cliffhangers rätt trevlig som informationskälla om 20-30-talet, men det känns som om Adventure! är klart häftigare. GURPS New Sun är också väldigt mysig, men man måste nog vara rabiat Wolfe-fantast som undertecknad för att hålla med. Och idag köpte jag Hellboy RPG (baserat på Mignolas seriefigur) som är "powered by GURPS", och till skillnad från samtliga ovanstående (med undantag av Cabal) har väldigt snygga bilder. Och i fyrfärg. 75 spänn på Tradition, också, så snabba på medan de har några kvar.

GURPS Mars är bra att ha om man tänker spela på Mars: boken tar upp fyra olika kampanjmiljöer och massor med fakta. GURPS Swashbucklers har en massa matnyttig info, men GURPS-reglerna tycker jag inte direkt lämpar sig för att buckla swashar, så regeltilläggen känns inte så motiverade. GURPS Voodoo verkar spännande, men den har jag inte mer än bläddrat i. GURPS Bio-Tech innehåller mer biotech än man någonsin kan ha användning för. GURPS Age of Napoleon känns rätt meningslös; läs en historiebok istället. GURPS In Nomine är totalt värdelös( tips: jag har ett ex till salu). GURPS Russia tar upp medeltida ryssland: väldigt annorlunda, men känns inte så användbart. GURPS Goblins handlar om goblins i London på 1820-talet: väldigt bisarrt, vagt Stadigt, och klart kul läsning. Mestadels fyrfärg, också.


/Dimfrost, har tröttnat på GURPS, egentligen. Det finns så många andra rollspel som lockar istället...

edit: lade till den andra paragrafen.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
GURPS Traveller förstås! Celts och Imperial Rome-böckerna är förstås personliga favoriter också men det visar mer på vad jag har för smak än säger något om böckerna. :)

Sen är ju GURPS Cthulhupunk inte att missa...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
GURPS Mars är en höjdare - speciellt den allmänna informationen i början och de avsnitt somn behandlar en "realistisk" Mars-kampanj.

GURPS Transhuman Space är en intressant och fantasieggande kampanjvärld. Dessutom väl supportad.

Det var väl favoriterna ur min spelhylla.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,919
Location
Port Kad, The Rim
Mina favoriter är nog följande GURPS-böcker. De är alla solitt researchade och uttänkta.

Mars -- allt man behöver för att spela på planeten Mars

Atomic Horror -- bygger på 50-tals-SF/monster-filmer

Imperial Rome -- kejsar-Rom för spelledaren

Traveller -- inte lika bra som originalet från GDW, men bra nog

Atlantis -- Atlantis från Xena till nutid

Greece -- kampanjer i Xena-miljö eller i Perikles' och Alexanders Hellas
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Mina favoriter

GURPS Riverworld
Rollspel i Farmers underbara flodvärld.

GURPS Prisoner
Du är i The Village. Du har en hemlighet. De vill åt den. De kan blanda leken till sin fördel. Baserad på TV-serien Prisoner.

GURPS Swashbucklers
Den definitiva resursen för swashbuckling, oavsett om det är pirater eller musketörer.

GURPS Terradyne
Science fiction om kolonialiseringen av solsystemet. Relativt hardcore-SF.

GURPS Illuminati
Konspirationer finns överallt. Eller är det bara vad de VILL att vi ska tro...

GURPS Chtorr
Lite menlöst alienslaktargladvåldsspel. Kul om man tar det för vad det är.

GURPS Humanx
Classisk space opera, baserat på böckerna med samma namn.

Men min huvudsakliga rekommendation är att göra det lätt för dig och köpa allt som gjorts till GURPS, då missar du inget.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Gurps - discworld

GURPS- Discworld är den enda GURPS boken jag äger men den är bra fångar verkligen känslan från Pratchetts böcker. Vill man skriva ett discworld scenario så är den till stor hjälp.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,949
Location
The Culture
Re: Gurps - discworld

Och dessutom är den jävligt snyggt illustrerad, till skillnad från många andra GURPS-produkter.

(Jag tycker egentligen att bilderna i GURPS grundregler är ganska kompetenta. Jag får bara känslan av att någon har klivit in på tecknarens kontor, gett honom en lista på hundra bilder han ska rita och förklarat att de måsta vara klara om två dagar.)

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mina favoriter:
Cabal, Goblins, Bio-Tech, Psionics, SteamTech, SteamPunk, Illuminati, Time Travel, Spirits, Voodoo, Swashbucklers, Castle Falkenstein, Horror 2nd ed, Conan, Blood Types, Technomancer.

Mina hatobjekt: Vehicles, Space, Robots, Religion, Mecha, Horror 1st ed.

Älskar att hata/hatar att älska/?: Supers, Horseclans, China.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
GURPS Espionnage och GURPS Special Ops: Två sidor av samma hemligstämplade mynt. Jag har spelat många roliga minikampanjer (åkej, två) med spiontema med hjälp av dessa, och till skillnad från alla andra spionkampanjer som jag har spelat så var de inte ett dugg glamorösa. Det var dessutom de enda som kunde kallas thrillers.

GURPS Middle Ages vol 1: Den innehåller precis allt som en rollspelare behöver veta om Englands medeltid. Det som inte står här behöver man inte veta, men skulle man behöva det så står det i Columbia Games "Lionheart". Sen kan man ju fluffa till det med magiker och annat bjäfs, som i Ars Magica, men ur medeltidsrollspelandeperspektiv så är nog GURPS Middle Ages vol 1 oslagbar. Tja, förutom Västmark då. :gremgrin:

GURPS Mars och GURPS Space: Här är förmodligen allt man behöver för en kampanj på Mars med röd sand i rymddräkten. Jag börjar dessutom fundera på en Världarnas Krig-kampanj, allt pga GURPS Mars...

GURPS Illuminati och GURPS Cabal: Jag funderade ett tag på att skriva ett skräckrollspel som byggde på konspirationer istället för övernaturligheter. Sen fick jag de här två, och insåg att Steve Jackson har gjort det år mig. Ämlans dom!

GURPS The Prisoner: Den här har jag kört, fast utan GURPS regler. Jag tog bakgrundsfakta från den, avsnitten jag sett och ett seriealbum och körde ihop en minikampanj med Kults regler. Jag har aldrig lyckats få en spelare paranoid och rädd för sig själv, utom då.

...sen har jag en klase andra moduler också, men just dessa är de som är mina favoriter. Observera att favoriterna ofta kommer parvis - av någon ämlans anledning så funkar till exempel GURPS Cabal inte så bra självständigt, men med GURPS Illuminati blir den så jävla häftig!
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Tja, som den CoC-fanboy jag är antar jag att jag måste flika in "Gurps Cthulhupunk", även om jag givetvis kan tillägga att regelsystemet verkligen inte är mycket att ha som sagt var...

Väldigt många roliga idéer, och framför allt ganska sällsynt med "future / cyber-Cthulhu".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
GURPS Traveller - Jättebästigt.

GURPS Conspiracy X - Inte alls lika bra som orginalet, men det enda som är i tryck så... :gremsmile:

GURPS Illuminati - Fnord, dammit, fnord!


Storuggla, odlar valrossmustasch för världsfredens skull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag börjar dessutom fundera på en Världarnas Krig-kampanj, allt pga GURPS Mars...
Jag har för mig att GURPS Warehouse 23 har stats för marsianernas tripoder.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
[fnord]

GURPS Illuminati - Fnord, dammit, fnord!
Steve Jackson Games är för övrigt en av de få som tryckt upp Princípia Discordia, som är grunden för Illuminati.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: [fnord]

Steve Jackson Games är för övrigt en av de få som tryckt upp Princípia Discordia, som är grunden för Illuminati.
En av grunderna, men den viktigaste är naturligtvis Wiesshaupts verkliga Illuminati.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Authentic Thaumaturgy

Authentic Thaumaturgy (AT) av Steve Jackson Games.

AT är en systemlös bok, dvs den är inte ens knuten till GURPS.
Den är skriven av en person som titulerar sig magiker IRL, och beskriver följdaktligen hur han uppfattar magi och hur man kan överföra det till rollspel.

Känns klart annorlunda och uppfriskande eftersom han INTE har tagit hänsyn till "spelbalans", utan bara beskriver hur han hppfattar magi.

Jag har nte sett något rollspel som liknar av ATs magisystem.
Systemet är en kombination mellan psi och rituell magi.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [fnord]

men den viktigaste är naturligtvis Wiesshaupts verkliga Illuminati
Och du tror att någon kommit ihåg Wiesshaupt om denne inte funnits med i Princípia Discordia?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: [fnord]

Och du tror att någon kommit ihåg Wiesshaupt om denne inte funnits med i Princípia Discordia?
Definitivt, ja. Han och Illuminati är mycket mer kända än vad Principia Discordia är eller någonsin varit.

För allt vad vi vet så kanske det är han som styr världen idag...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Re: [fnord]

Och jag är fortfarande ganska övertygad om att han stavar sitt efternamn "Weishaupt" och inget annat...


/Dimfrost
 
Top