Nekromanti GURPS Discworld....

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag har lite problem nu när jag försökt mig på att skapa lite karaktärer till Discworld, jag förstår inte riktigt hur det är tänkt med kostnader när man skall höja sina skills...
Hur gör man?
Tack på förhand

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: GURPS Discworld.... [OT]

är discworld så grymt som man har hört ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: GURPS Discworld.... [OT]

Defenetivt efter vad jag läst i vart fall.
Gillar man böckerna så blir man inte besviken, och jag gilla defenitivt böckerna. Pratchett Svälv har ju varit med och skrivit på det om jag inte missuppfattat det

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har lite problem nu när jag försökt mig på att skapa lite karaktärer till Discworld, jag förstår inte riktigt hur det är tänkt med kostnader när man skall höja sina skills..."

Plocka fram attributen (dvs köp dem till lagom hög nivå). Titta sedan på sidan 14 i GURPS Lite (längst bak i GURPS Discworld). Där hittar du två balla tabeller, Physical Skills och Mental Skills.

Vi gör ett antagande: din rollperson har en DX på 12 och du vill lära dig Acrobatics, en färdighet som är Physical/Hard. Om du inte köper något i färdigheten så har den ett standardstartvärde på DX-6 (dvs 12-6=6).

Titta i tabellen Physical Skills, i kolumnerna Skill Level samt Hard. Kolumen Skill Level talar om hur bra du vill vara relativt attributet. Kolumen Hard talar om hur många poäng det kostar att få det färdighetsvärdet. Att skaffa nivån DX-3 (dvs 12-3=9) kostar en halv poäng. Att skaffa nivån DX-2 (dvs 12-2=10) kostar en poäng, och så vidare. Vill du skaffa nivån DX så kostar det fyra poäng.

Observera att kostnaden inte är för att köpa ett steg, utan totala poängkostnaden. Antag vidare, du har köpt upp till DX (dvs 12) i Acrobatics (har kostat dig fyra poäng) och vill höja till DX+1 (ska kosta åtta poäng). Du har redan lagt fyra av de åtta som behövs för att höja, så du behöver bara lägga till fyra poäng till. Då har du lagt de åtta poäng som behövs och din Acrobatics ökar till DX+1 (dvs 12+1=13).

Alla dessa färdighetsvärden är beroende av attributet. Om du någon gång skulle köpa högre DX så reflekteras det i alla fysiska färdigheter. Antag att du vill skaffa DX 13 (kostar 30 poäng, istället för som tidigare 20 poäng för DX 12). Precis som ovan så har du redan spenderat 20 av de 30 poäng som behövs för DX 13, så du behöver bara lägga 10 poäng till. När du har gjort det så ökar din DX från 12 till 13. Om du samtidigt har Acrobatics till DX+1 så ökar den också från 12+1 till 13+1=14.

Hoppas att det förklarar lite.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: GURPS Discworld.... [OT]

Joo Pratchett har själv vart med och skrivit mycket såvitt jag förstår

Undrar var man får tag på en sån där hatt som han har?...

(vulg) försöker bli 20cm kortare och skaffar skägg...
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: GURPS Discworld.... [OT]

Han köper alla hattarna i en butik i London.

För övrigt, en annan skoj detalj, men Pratchett spelade rollspel själv när det begav sig, på 70-talet alltså. Han är också något av en datorrollspelsfantast.

Antalet D&D skämt i de två tre första böckerna går rätt lätt att plocka ut...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Då var det som jag tänkte, det blev lite svårt att tänka klart då det står på engelska....

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top