Nekromanti Gunz in Space

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Är det verkligen så inkorrekt som du säger? Plasma används idag i industrin för att skapa laserbrännare etc. Att alstra laser och maserstrålar med hjälp av plasma är ju inget nytt. Plasma får man om man värmer en gas så pass mycket att elektronerna i gasen slits loss från atomerna. Faktum är att i det stearinljus du har i din adventsljusstake är det plasma!

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
vad jag menar är att pistolen skulle bli stor som ett hus, plasman skulle hållas på plats i ett stort rum, det skulle inte funka helt enkelt...

och nej, jag har aldrig lirat elite...(vad det nu är...) vad var lave då??
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
plasma eller plasma

plasma är som du säger tillståndet efter gas. problemet med att UPPNÅ detta tillstånd är att det krävs energi. MASSOR energi. man spekulerar på att använda plasma eventuellt i fusionsreaktorer, problemet är att man inte kan hålla processen på en "lagom" nivå, och man man kan inte innesluta plasman på ett bra sätt.

med bakgrund av detta vågar jag säga att man INTE använder plasman i industrin, och GARANTERAT inte i min advensljustake (om jag hade haft någon... :), den skulle i så fall vara varm som typ... solen! möjligt att man KALLAR något annat för plasma, men då är det fel....
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: plasma eller plasma

Öh, du, enligt de allra flesta som är inne på vetenskap är plasma stadiet efter gas. Vad händer när något brinner? Det går in i nästa stadie där det förbränns. Vad är nästa stadiet? Plasma.

Bara för att solen råkar vara en enda stor fusionsreaktor betyder inte att plasma måste vara miljarder grader varm. Faktum är att olika ämnen har olika temperaturer de blir till plasma på. Precis som alla ämnen har olika smält- och fryspunkt.

Problemet med plasmavapen små nog att hålla i är dels rekyl (det blir en sjuhelvetes rekyl från en explosiv avfyrning av brinnande plasma), och dels _vad_ man ska göra plasman av. Den plasma som uppstår måste också kunna vara länge nog i rumstemperatur utan att svalna.

Detta enligt riktiga vetenskapsnördar jag frågade om detta.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"vad jag menar är att pistolen skulle bli stor som ett hus, plasman skulle hållas på plats i ett stort rum, det skulle inte funka helt enkelt..."

Bara om specifikationerna var identiska med den tidigare nämnda reaktorn. En civilisation som kan bygga kilometerlånga skepp - vilket både passar in på B5's Earthforce och Star Wars' Imperium - borde följdaktligen ha materialteknik och fältteknik som är en smula kompaktare än den vi har. Annars hade deras stora imponerande skepp rivit sig själva i småbitar.

"och nej, jag har aldrig lirat elite...(vad det nu är...) vad var lave då??"

Gamla Elite var grundaren av Spacetrader - spelen. Du vet de där spelen där man börjar med ett fraktskepp på någon öde planet med 100 spänn / krediter / woteva på fickan, och sedan ska handla eller röva eller bränna sig till bättre skepp, bättre utrustning och mer pengar? Elite var det första. Lave var planeten man började på. Tänk såna saker man fortfarande minns efter dessa år... =)

--
Björn
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: plasma eller plasma

Lave skrev: ” problemet med att UPPNÅ detta tillstånd är att det krävs energi. MASSOR energi. man spekulerar på att använda plasma eventuellt i fusionsreaktorer, problemet är att man inte kan hålla processen på en "lagom" nivå, och man man kan inte innesluta plasman på ett bra sätt.”

Plasma är ett stadium ett ämne kan inta. Precis som fasta-, flytande- och gasstadier. Detta har ingenting med temperaturer att göra (och således andelen energiinput). För att gå tillbaka till adventsljusstaken så kräver plasmastadiet för den gas som alstras i ljuset inte så höga temperaturer. För att fortsätta med julexempel kan man tex tänka på glöggkokningen. Eftersom alkoholen i glöggen har en lägre kokpunkt än exempelvis vatten så övergår spriten till ånga (dvs från flytande till gas) tidigare än för vanligt vatten.

Lave skrev: ”med bakgrund av detta vågar jag säga att man INTE använder plasman i industrin,”

Följande står att läsa på en av otaliga sidor om plasma i industrin (http://www.terosystem.se/termisksprutning.htm):

Benämningen termisk sprutning är gemensam för alla sprutmetoder där man med hjälp av värme applicerar skikt av metaller- legeringar, keramer, karbider, keramer och plaster. Vämekällan väljes efter behov och kan vara gaslåga, ljusbåge eller plasmastråle.

Lave skrev: ”och GARANTERAT inte i min advensljustake (om jag hade haft någon... :), den skulle i så fall vara varm som typ... solen! ”

Åter igen. Plasma är ingen fast temperatur, det beror på vilket ämne vi talar om. I fallet ljusstaken är det GARANTERAT plasma.

Lave skrev: ” möjligt att man KALLAR något annat för plasma, men då är det fel....”

Nej. Det är en och samma plasma. Om man inte talar om blodplasma förstås :)


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Jag vill tacka alla er som svarade. Detta har fört ljus över OFS bössorna.
Tack Tack & Tack.
Släng gärna in ett eget förslag på hur en OFS skulle kunna funka, jag lyssnar gärna.

David -Som bara spelar Star Wars just nu i SF väg

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Linda och Valentin

...jösses... har du missat all europeisk SF-kultur? Snart säger du väl att du inte har sett The Tripods heller... /images/icons/wink.gif

Linda&Valentin är en serie med seriealbum av franskt ursprung, som handlar om rymdstidsagenterna Linda och Valentin, som råkar ut för allehanda äventyr i ungefär alla tillgängliga dimensioner, inklusive tiden. Med undantag för några album som sedan länge är slut och ett par äventyr som kom i Tung Metall så borde de gå att få tag på i en välsorterad boklåda.

The Tripods (för att svara på den frågan innan den kommer) började som bokserie av John Christopher för att sedan filmas som TV-serie av BBC i början på åttitalet. Man hann bara beta sig igenom de två första böckerna innan BBC lade ner serien. Serien bygger på att utomjordingar har erövrat jorden och att människorna lever som lyckliga och ovetande undersåtar, i alla fall efter att de implanterats med en liten hjärnkontrollgrunka när de når myndighetsålder. Några ungdomar, som ännu inte fått grunkan implanterad, ger sig av för att få reda på vad som döljer sig bakom Tripoderna och grunkan i huvudet, och färdas från England tvärs över hela den europeiska kontinenten. Bokserien går fortfarande att få tag på, och det ska tydligen gå att få tag på första säsongen på video.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Linda och Valentin

"Begå en kulturgärning - läs Linda och Valentin!"
     ur nån gammal Sinkadus

<I>Med undantag för några album som sedan länge är slut och ett par äventyr som kom i Tung Metall så borde de gå att få tag på i en välsorterad boklåda.</I>

Tycker dock att herrarna Christin och Mézières gick ner sig något efter 'Bortom okända gränser'; serien har inte hållit samma höga kvalitet sedan dess.

Den gode Max Z har en rätt bra sida om L&V, på
<A HREF="http://www.stacken.kth.se/~maxz/valerian/index.html" target="_new">http://www.stacken.kth.se/~maxz/valerian/index.html</A> -- Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: plasma eller plasma

”problemet med att UPPNÅ detta tillstånd är att det krävs energi. MASSOR energi. man spekulerar på att använda plasma eventuellt i fusionsreaktorer, problemet är att man inte kan hålla processen på en "lagom" nivå, och man man kan inte innesluta plasman på ett bra sätt.”

Gamla nyheter. Plasma uppstår sedan länge - i stora kvantiteter - inuti enheter av typen Z-Pinch, och jag känner inte till en enda prototypreaktor som inte förvandlar sitt reaktantmaterial till plasma. Problemet är huvudsakligen att man inte kan få ut lika mycket energi ur reaktorn som krävs för att hålla igång den, men annars kan man lugnt säga att fusionsreaktioner finns till. Att skapa plasma är inget problem; som sagt, en vanlig ljuslåga uppnår plasmastadie.

--
Björn
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Linda och Valentin

Jösses!

Det är nog bäst att jag dammar av droskan och tar mig en tur till marknaden för att hitta dessa lustiga böcker ;)

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag hade fel och ni hade rätt

jag uttalade mig lite för snabbt i vanligt ordning, jag hade tydligen inte riktigt koll på vad plasma egentligen var, tydligen är den officiella definitionen "joniserad gas" helt enkelt..... inget som behöver vara tokvarmt..
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
problemet med krutvapen

är att de funkar dåligt i vacuum... eller har jag fel nu igen? jag borde kanske uttala mig försiktgt efter mina senaste snedsteg i plasma-affären =). hursomhelst, varför skulle man inte helt enkelt kunna använda sig av ett slags armborst i stridet i vacuum mellan två i rymddräkt? ett armborst funkar fint i vacuum, är billigt att tillverka, och lätt att sköta. det räcker ju med en liten reva i rymddräkten för att döda sin motståndare!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: problemet med krutvapen

<I>är att de funkar dåligt i vacuum...</I>

Korrekt... fast det borde vara relativt enkelt att avhjälpa; man måste tillsätta syre på ett eller annat sätt. Borde gå att göra i någon kemiskt bunden form, med någon tillsats i patronen.

<I>varför skulle man inte helt enkelt kunna använda sig av ett slags armborst i stridet i vacuum mellan två i rymddräkt?</I>

Förvisso; pilbågar borde funka utmärkt också. (-:

Fast för både krutvapen och armborst gäller förstås att det blir lite knepigt att försöka använda dem i <I>tyngdlöshet</I>; zippzapp-vapen knuffar åtminstone inte iväg en bort från striden när man avfyrar dem.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: problemet med krutvapen

Syre berikade kulor helt enkelt så funkar kulorna bra i vakum..
MEN ska de funka i rymden i temperaturer som gör syre till IS så behövs ett värme aggregat på pistolen för att den ska funka.. *ler* skoj va.. Det blir SÅ kallt att krutet inte exploderar.. Fast då måste man vara i skugga eller långt från solen annars kan solvärmen KANSKE ge värme nog på vapnet..

Hur som helst Armborst skulle nog funka bra även harpungevär, Luftgevär osv..

( luftgevär hade varit ännu bättre i vakum det skulle behövas väldigt lite tryck för att få stor effekt och lite värme för att få luften i gasform.. )
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: problemet med krutvapen

"Syre berikade kulor helt enkelt så funkar kulorna bra i vakum..

MEN ska de funka i rymden i temperaturer som gör syre till IS så behövs ett värme aggregat på pistolen för att den ska funka.. *ler* skoj va.. Det blir SÅ kallt att krutet inte exploderar.. Fast då måste man vara i skugga eller långt från solen annars kan solvärmen KANSKE ge värme nog på vapnet.."


Mja, nu är det ju så att vakuum inte har temperatur. Härav följer att all värmestrålning kommer att lämna den stackars kanonen och ingen kommer att komma tillbaks. Slutresultatet är att vapnet blir kallt, men å andra sidan är det bara ytan som fryser. Det borde gå att lägga in elslingor. :)
Största problemet torde vara trycket. Man måste nog antingen göra det hela kvickt, eller hålla kulan på plats elektromagnetiskt medan utrymmet bakom syrefylls.

"Hur som helst Armborst skulle nog funka bra även harpungevär, Luftgevär osv.."

...spikpistol! Min favorit vore annars en vanlig railgun. Behöver inget syre... :)

"( luftgevär hade varit ännu bättre i vakum det skulle behövas väldigt lite tryck för att få stor effekt och lite värme för att få luften i gasform.. )"

Resonemanget i Babylon 5 är ju som bekant att krutvapen finns och används. På rymdstationer och i atmosfärkupoler är de förbjudna då de fungerar för bra. De slår helt enkelt hål på skotten, och därför utvecklades plasmapistoler som inte har djupgående penetrerande effekt.

--
Björn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...finns inte där du tror

"är att de funkar dåligt i vacuum... eller har jag fel nu igen?"

Japp. Du har fel nu igen. /images/icons/wink.gif

Krut består, liksom alla andra sprängmedel, av en del bränsle (något som brinner upp) och en del oxidator (den andra delen av förbränningsreaktionen som drabbar bränslet). I svartkrutets fall så är det en någorlunda jämn blandning av kol och svavel (bränslet) och salpeter (oxidatorn). Moderna krut består av små pellets med plastnitrat (plasten är bränslet, nitratet är oxidatorn). Reaktionen är av samma sort som förekommer i så gott som varenda raket som finns - och raketer fungerar ju finfint i rymden...

Ett problem med krutvapen i rymden är dock rekyl, men det går att åtgärda med rekylbroms och korrekt träning. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att det bästa sättet att skjuta med icke-rekylfria vapen är att antingen skjuta rakt uppåt ovanför huvudet eller rakt neråt mellan benen, så nära centerlinjen som möjligt. I så fall får man inte så stora problem med spinn.

De problem som skulle kunna uppstå är i vapen som är beroende av gastryck för att fungera (AK-5, till exempel). Krutgasen sugs ut ur vapnet innan mekanismen kan gå genom nästa cykel, varför automateld med sådana vapen inte är genomförbart. Man är tvungen att manuellt spänna upp vapnet mellan varje skott. Vanliga rekylopererade vapen (kpist m/45B, till exempel, och de flesta automatpistoler) fungerar finfint, eftersom dessa fungerar enligt Newtons tredje lag och använder rekylen för att spänna upp mekanismen igen. Ett annat problem är temperaturskillnader - det kan vara så mycket som 300 graders skillnad mellan skugga och ljus, och det finns få vapen som klarar av en så snabb och brutal temperaturväxling utan problem.Där skulle tvärtom ett armborst ha problem - temperaturen kan lätt göra bågen och strängen sköra så att de splittras av spänningen när vapnet spänns.

För övrigt, en amerikansk rymddräkt idag är självtätande och kan dessutom kompensera för tryckfall från ett kvadratcentimeterstort hål i en halvtimme.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: problemet med krutvapen

*Min favorit vore annars en vanlig railgun*

jag vill ha en shaft jag :)
 
Top