Nekromanti Gunnar Fredriksson och sagan om ringen

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hergé (OT)

De brukar Tintin (och andra klassiska serier, typ Ernie & Bone) på bibliotek. För att inte nämna Serieteket på Lava.
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Obehaglig faktakoll!

Korrekt iakttagelse. Man får be om ursäkt för det missledande påståendet... Finska tillhör naturligtvis den finsk-urgiska språkfamiljen och är inte närmare besläktat med övriga nordiska språk. Så var det utklarat också. :gremsmile:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: obehagliga fakta....

Å andra sidan så tycker de säkerligen att du kunnat göra betydligt vettigare saker än att intressera dig för svärd och medeltida fäktningskonst. Lite mer "open minded" tycker jag allt att du skall vara.

Jag skiter i vad de tycker. Och mina intressen är mina - jag försöker inte analysera relationer utifrån 1400-talets fäkthandböcker och säga "hur det egentligen är".
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: obehagliga fakta....

Jag skiter i vad de tycker. Och mina intressen är mina - jag försöker inte analysera relationer utifrån 1400-talets fäkthandböcker och säga "hur det egentligen är".

De skiter förmodligen i vad du tycker också. Deras intressen lär vara deras. Är det inte tråkigt att lägga händerna över öronen och ropa bingo?

Du verkar ha haft väldigt stor otur med de queerteoretiker du träffat på, de jag pratat med använder det mer neutrala "hur det skulle kunna vara".
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: obehagliga fakta....

Är det inte tråkigt att lägga händerna över öronen och ropa bingo?

Du känner mig dåligt om du verkligen tror det. Fast det erkännes att jag är lagd åt det kulturkonservativa hållet... Det är märkligt hur hotade en del "intellektuella" känner sig av just de som inte hakar på den senaste modeteorin om hur samhället funkar. Men det är klart, många av dem hyser inte särskilt höga tankar om dem som arbetar istället för att ägna sig åt mer eller mindre exotiskt teoretiserande...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: obehagliga fakta....

Du känner mig dåligt om du verkligen tror det.

Tja, ärligt talat så känner jag dig inte alls... Fast jag håller med dig, en del teoretiker hyser någon slags konstig kombination av fruktan/avund mot de som sysslar med den "verkliga" världen. Jag tyckte bara "jag skiter i vad de tycker" lät en aning starkt, nog kan jag tänka mig att du faktiskt lyssnar på deras resonemang. Även om det är helt upp åt väggarna så kan det ju vara intressant.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
nu börjar NI bli obehagliga... OT

För det första var inte alla i Europa rasister i början av seklet. sant var att MÅNGA var det men inte alla. Jag tänker inte acceptera konstiga ideologier en millimeter, bara för att det var "allmänt accepterat" på den tiden! kanske vi har någonting att lära av det, att inte ta allt för givet.... jag tror nog att det fanns de som vände sig mot både korståg, kyrkan (kopernicus!) och nazi tyskland, TROTS att detta var den "allmänna sanningen". sådant kallas civilkurage, något som verkar vara lite av en bristvara..
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
nix pix.

Jag kan INTE acceptera rasism, någonsin, någonstans. Ett allmänt accepterande av utstötta och annorlunda kom redan runt år 0 av en kille vid namn Jesus, det är inget nytt. Man ska inte acceptera ondskan bara för att den är i majoritet! politisk korrekthet har inget med saken att göra..... de som är onda har helt enkelt inte rätt...!

sen kan jag se förbi detta när jag läser tolkiens böcker -de ÄR ju lysande. men det skadar inte att ha lite kritiskt tänkande.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Rasism?

Jag kan INTE acceptera rasism, någonsin, någonstans. Ett allmänt accepterande av utstötta och annorlunda kom redan runt år 0 av en kille vid namn Jesus, det är inget nytt. Man ska inte acceptera ondskan bara för att den är i majoritet! politisk korrekthet har inget med saken att göra..... de som är onda har helt enkelt inte rätt...!

Definitionen av "rasism" har ändrats med tiden. Även om många idag kan peka på Tolkiens böcker och säga att de är rasistiska, var det lika många när han skrev dem?

Många av böckerna om Tarsan är mycket mer rasistiska än Ringen, men när de skrevs (innan WW2) så var det ju "sanning" att svarta var undermänniskor (oavsett hur korkad den inställningen var).

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: nix pix.

"Ett allmänt accepterande av utstötta och annorlunda kom redan runt år 0 av en kille vid namn Jesus, det är inget nytt."

...fast å andra sidan var Jesus rätt selektiv han med. När det gäller (rättrogna) judiska utstötta och annorlunda så hade han inga problem, men andra var det värre med.
 
Top