Nekromanti Gunkata

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Någon som har sett Equilibrium? I den (för övrigt mycket bra) dystopiska filmen introduceras en stridsteknik som jag fastnade direkt för; "Gun kata", eller stridskonst med handeldvapen. Jag brukar annars inte ha så mycket till övers för just kampsportsdrägel, men denna passar utmärkt till Neotech.

På film ser gunkata ut som en vacker blandning av eldstrid á la Matrix och närkamp á la Hongkong (eller Matrix :gremgrin:), men tanken bakom den är för mig ovanligt trovärdig för att vara skapad som ett actionelement. Tanken bygger på att man genom forskning kan få fram statistik för vart man har störst sannolikt att bli beskjuten i en eldstrid. Utifrån det kan man sedan skräddarsy ett rörelsemönster och en användning av handeldvapnet som man kan träna in i ryggmärgen för att sedan på ett extremt effektivt sätt delta i eldstrider med många gånger fler motståndare. Man hinner givetvis inte ducka från en kula som redan avlossats, men genom att analysera motståndarens rörelser kan man med rätt träning beräkna var och när skottet kommer att avlossas. Utifrån det kan man antingen undvika eller se till att skjuta först. Principerna är de samma som för närstridskampsporter. Läsa motståndaren, och träna in rörelsemönster så att man kan utföra dem mycket snabbt och exakt.

Man måste se filmen för att inse hur snyggt det är, men här följer en länk som beskriver "gunkata":

http://www.freewebs.com/equilibrium-movie/gunkata.htm. Ta en särskild titt på länken till http://www.gunkatta.com/home.htm.

Den här stridskonsten vill jag definitivt föra in i Neotech! Dessvärre har jag varken tid eller ork att göra reglerna för tillfället, därför hoppas jag inspirera någon annan med detta inlägg. Förr eller senare lär jag väl skriva något om gunkata i Neotech, men frågan är när :gremsmirk:

/RipperDoc
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jupp, det har jag...

Javisst, har jag sett Equilibrium. Den är enligt min ringa åsikt, klart mycket bättre än Matrix men det här är väl fel forum att ta den diskussionen på.
Den filmen har dessutom gett mig mycket inspiration till mitt spel.

Men i vilket fall jag håller med dig om att Gunkata är riktigt, riktigt vackert och det slog mig att de borde gå att ha med i rollspel. Jag är tyvärr inte tillräckligt haj på stridsreglerna i Neotech för att kunna skapa något själv men jag kan alltid hjälpa till att övertyga någon om att göra det. :gremsmile:

Såå... Det är bara att ni sätter igång... :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Den tråden hade jag faktiskt aldrig sett, vilket är underligt :gremlaugh: Nåväl, det verkade vara en bra diskussion, så folk kan kolla där istället för här :gremsmirk:

/RD
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Tjena!

Jo jag såg filmen efter förra gången den va på tal här på forumet! =)...underbar! =)

direkt efter satte jag mig också ner och skrev lite hur den skulle kunna funka i Neotech, då som en stridskonst.
Vet inte om resultatet blev bra då jag inte har testat det någongång =P

förra gången pratades det rätt mycket om att ordna en ny färdighet: Gunkata, men jag ordnade en stridskonst istället.

Som sagt vet jag inte om den funkar men säg vad som skulle ändras då?

Balans: IV
Hotfull attack: IV
Insikt: X (TO +30)
Precisionsanfall: III
Snabbdragning: III
Stålsättning: VI
Två vapen: IV
Undvika: V (även möjlighet att hinna undvika vid avståndsanfall som en simulering av att hinna uppfatta en motståndares rörelse, och ställa sig i sådan position att motståndaren missar, precis innan skottet avlossas, Ob1T6/Ob3T6 närstrid/avståndsstrid)
Simultan kapacitet: VI (sex (6) handlingar per runda utan svårighetsökning)


//Berfa
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Angående stridskonsten. Jag tycker inte att den behöver vara så bisarrt avancerad (liksom, Insikt X uppnår man aldrig), inte värre än de mest komplicerade närstridskonsterna. Sedan ifrågasätter jag också att man skulle kunna undvika närstrid så lätt med Gunkata; stridskonsten är ju helt inriktad på att undvika eldvapen. Undvika borde snarare fungera så att man kan undvika avståndsvapen med en nivå svårare än närstrid, och att Undvika i övrigt fungerar likadant.

Sedan bör tekniken Avväpna finnas med, eftersom det är en viktig del i Gunkata.

/RipperDoc
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Sedan ifrågasätter jag också att man skulle kunna undvika närstrid så lätt med Gunkata; stridskonsten är ju helt inriktad på att undvika eldvapen.
hmm...en fråga...såg du hela filmen? =P

i slutet uppe hos *pip* så slåss han ju med den andre med svärd! =) och lite senare en sortsnärstrid med pistoler ju (ska inte gå in på det för mycket för dom som inte sett filmen)...men där är han rätt bra på att både svinga och undvika! =)

Jag tycker inte att den behöver vara så bisarrt avancerad (liksom, Insikt X uppnår man aldrig),
Ingen männsika skulle klara av Gunkata! =) det är rätt omöjligt...men allt för att göra den intressant och det med insikten, insikt VIII ger +20...så varföt inte +30?

Sedan bör tekniken Avväpna finnas med, eftersom det är en viktig del i Gunkata.
jo det är sant! =)

Greppa: III.
Avväpna: IV (eller nått sånt, kan inte hitta den i boken) Ob2T6 efter att ha greppat vapnet =)

Kanske så? =)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Equilibrium-spoiler på hela tråden... [ant]

Bara så att vi inte sabbar för någon som inte sett filmen...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag menar att det inte är enklare att undvika närstridsanfall bara för att man kan undvika (de snabbare) eldstridsanfallen. Hade tekniken Undvika bara byggt på reaktionsförmåga så hade man förstås enklare undvikt närstridsvapen, men teorierna för att förutsäga ett eldanfall är ju inte alls desamma som för att undvika ett närstridsanfall.

Ingen männsika skulle klara av Gunkata!

Vi talar vi om cineastisk action här, och personligen anser jag inte heller att karaktärerna ska göra det lika bra som i filmen. Jag syftar snarare på principen att ha en stridskonst som till fullo erkänner eldhandvapen som något att använda och räkna med att få mot sig i "close combat".

/RD
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Hej Alla i tråden

En liten fråga bara

Skulle inte en RP som har lärt sig GUNKATA bli lite för mäktig i en vanlig eldsrid med tanke på att han får +30 TO pga att han Insikt X, med tanke på att en vanlig svenson ligger ju redan på TO 25-35 i grund, och sen om han har fördelarna reflexsnabb +5 och Blixtrande Reflexer +10 i TO. Om han därefter boostar sig med en lite spinalaccelerator som också ger +10 TO + alla åtta operationer som han kan lägga på RÖR så blir han ju i stort sett omöjlig att döda

Tack på förhand

H Desticado
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Skulle inte en RP som har lärt sig GUNKATA bli lite för mäktig i en vanlig eldsrid med tanke på att han får +30 TO pga att han Insikt X, med tanke på att en vanlig svenson ligger ju redan på TO 25-35 i grund [...] "

För och främst; man slåss inte mot vanliga Svenssons, så att jämföra med deras TO är ganska meningslöst. Vidare så lär det bara innebära att sannolikheten för att man ska få agera först blir större, något som liksom är ganska viktigt för att Gunkata ska fungera över huvudet taget, om man inte gör våldsamma modifikationer på det befintliga systemet (några modifikationer behövs dock).

" [...] och sen om han har [...] " och "Om han därefter [...] "

...och om han fått inopererat ett par Tyrell Watch-It(TM) Professional Series och om han hade BioSoft som ger honom 28 i Stridsvana och om han var pumpad med stridsdroger som Nethead och Reflex.

Det var många Om, liksom. Så många att jag inte riktigt förstår din poäng; Vem som helst med de Om du angav agerar i princip alltid först, oavsätt om man har Insikt X, som egentligen bara gäller i närstrid dessutom (i Gunkata gäller väl ett undantag eller nå), eller inte.

" [...] så blir han ju i stort sett omöjlig att döda

Det är väl typ det som är meningen. Har du sett filmen ens?
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
du förlorar spänningen om du är helt odödlig!!!! för då skulle du i stort sett kunna gå ut och mörda en hel pluton eller en poliskår!!!!



Tro mig jag har varit ledare för en spelgrupp på 7 pers och det är inte kull när dom går ut och dödar allt dom ser!!! :) ps utan att dö själva!!!!!!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"du förlorar spänningen om du är helt odödlig!!!!"

Mjaa... om det enda som skulle vara spännande med rollspel är risken att ens rollperson kan dö så skulle jag nog tröttnat på rollspel för länge sedan. Dessutom är det mer troligt att någon spelledarperson skulle ha Gunkata än en rollperson, faktiskt.

"för då skulle du i stort sett kunna gå ut och mörda en hel pluton eller en poliskår!!!!"

Om man är odödlig är det lätt, ja. Men med Gunkata är det annars. Först och främst så börjar man inte med Insikt X (om det nu verkligen är det som du tror kan göra en odödlig). Gunkata lär ju nämligen frungera som en vanlig Stridskonst när det gäller att skaffa tekniker, vilket begränsar startnivån till II, alltså TO +6. Vidare så består en poliskår av många poliser. Ska man ha ihjäl alla på en runda blir det svårt på grund av alla svårighetsökningar tack vare extra handlingar. Får man inte ihjäl alla på en runda måste man nämligen Undvika (tillåts tack vare Gunkata), vilket innebär ytterligare extra handlingar och man får inte glömma att man gjort rätt många Aktiva handlingar. Undvika lär väl hamna på Ob10T6 till sist. Minst.

"Tro mig jag har varit ledare för en spelgrupp på 7 pers och det är inte kull när dom går ut och dödar allt dom ser!!!"

Förutom att dina spelar låter som en samling småpojkar som spelat för mycket våldsamma TV-spel och inte insett skillnaden mellan dem och rollspel måste jag få påpeka: Konsekvenserna då? Gjorde de det i en storstad så lär de absolut aldrig mer kunna röra sig fritt igen tack vare att de är efterlysta. Och då måste de på något riktigt listigt vis ha lyckats med bedriften att undfly lagens sannerligen långa arm...

"ps utan att dö själva!!!!!!"

Det låter som att dina rollspersoner redan är odödliga på ett mycket säkrare sätt än Gunkata någon skulle kunna erbjuda, nämligen genom Spelledarens gunst, eller Rädlsan att ha ihjäl spelarnas rollspersoner.

Du verkar vara alldeles för "snäll" som spelledare. Poliser är faktiskt inte dumma, inkompetenta fånar eller motsvarigheter till standardfantasyns orcher/vättar/kobolder som ställer sig i kö för att sedan bli slaktade i drivor. Nej. De är alla vältränade på att både döda och att inte bli dödade själva och har tillgång till minst sagt tillräckligt med vapen, kroppsskydd, cybertech och annan utrustning (bepansrade fordon, granater av olika slag). Skulle det knipa (d.v.s. om ett flertal poliser blir dödade och/eller om ett massmordsupplopp inletts, som du beskriver att dina spelares rollpersoner gjort) så skulle ett flertal (mångdubbelt fler än sju, i alla fall) specialenheter ögonblickligen kunna skickas in som alla är minst lika välutrustade, skickliga och erfarna som dina spelares rollpersoner och som lär utnyttja stadens terräng till max.

Kort och gott; dina spelares rollpersoner har inte en chans att lyckas med vad det lyckas med, egentligen (om man följer Neogames-standarden, eller sitt förnuft). Åtminstone inte i en storstad. I en mindre stad så är det även otroligt eftersom någon polis förr eller senare borde lyckats ligga osedd och skjuta någon i ett bakhåll eller liknande. Faktiskt.

Om man sedan vill spela på ett annat sätt är det en annan sak. Lyssna bara inte på mig då.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
aktiva handligar räknas inte som extra när det gäller försvars handlingar, alltså aeger det att vara först...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Tyvärr

För att vara tydlig och undvika missförstånd citerar (inklusive ett stavfel) jag följande från grundboken (N2), sidan 100, under ruriken Responshandlingar:

"Responshandlingens svårighet ökar med en nivå (+Ob1T6) för varje handling som utförts tidigare under rundan (oavsett om det var responshandlingar eller aktiva handlingar som utfört tidigare)." (Min emfas.)

Enda skillnaden mellan svårighetsökningar för extra handlingar mellan responshandlingar och aktiva handlingar är att de aktiva handlingarna måste deklareras i början av rundan så att man får ökad svårighet på samtliga aktiva handlingar. Responshandlingarnas svårighet ökar endast allt eftersom man tvingas göra ytterligare.
 
Top