Nekromanti Gunhead

Legba_UBBT

Veteran
Joined
23 Feb 2001
Messages
3
Jag undrar om det är någon som har sett filmen "Gunhead" och om så är fallet är den bra? Jag har alltid velat se den men har aldrig hittat den som hyrfilm, så jag undrar om den är värd att köpa. Om jag föstått saken rätt är det en sorts live-anime film som snott en del av upplägget från Terminator ( jag tror att Gunhead är namnet på en stor elak Mech). Å, och så tror jag även att klipp ur filmen är med i en Frontline assembly video (jag minns dock inte till vilken låt).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
GunHED

"Jag undrar om det är någon som har sett filmen "Gunhead" och om så är fallet är den bra? Jag har alltid velat se den men har aldrig hittat den som hyrfilm, så jag undrar om den är värd att köpa. Om jag föstått saken rätt är det en sorts live-anime film som snott en del av upplägget från Terminator ( jag tror att Gunhead är namnet på en stor elak Mech). Å, och så tror jag även att klipp ur filmen är med i en Frontline assembly video (jag minns dock inte till vilken låt)."

Låten heter Mindphaser, och filmen heter GunHED, inte Gunhead. Med detta nitpick avklarat så kan jag säga följande: den är rejält ostig, men charmigt ostig.

Plotten är följande: datorn Kyron 5 har tagit över ön 8J0 i Stilla havet, och fick storstryk av 357e GunHED-bataljonen i det stora robotkriget. Nu har det gått en kasse år sedan dess, mänskligheten har uppfunnit ett ämne kallat Texmexium som gör total och omedelbar datortillgång möjligt. Detta var något som Kyron 5 förutsåg för ett antal år sedan, och har därför skickat ut en biodroid för att hämta texmexiumet. Räden lyckas, och Texas Air Rangers skickas ut för att återbörda texmexiumet.

Av en ren slump så har en hög med banditer fått för sig att 8J0 är ett dunderställe att hitta gammal teknologi att plundra och sälja, samtidigt som ovanstående händer. Det enda som står mellan Kyron 5 och totalt världsherravälde är sergeant Nim, den ende överlevande soldaten från Texas Air Ranger, sex busar som bara tenker på profit, ungarna Seven och Eleven som är barn till de som en gång i tiden byggde och skötte Cyborg-företagets fabrikskomplex på 8J0, samt den sista maskinen i GunHED-bataljonen, GunHED 508.

Visuellt är den tämligen inspirerad av Aliens och framtidsscenerna i Terminator. Den stora behållningen i filmen är den japanska utgåvan, där alla japanska skådespelare talar japanska och de västerländska skådespelarna talar engelska - och ingen verkar behöva tolk. Den version som säljs i Europa är dock dubbad, och därmed försvann halva behållningen med filmen. Den andra halvan av behållningen är Brenda Bakke, som gör en dunderpastisch på alla starka kvinnoroller med en sådan härlig ironi och sarkasm att det inte är sant.

Filmen i sig får ett typiskt betyg 2 (av 5) av mig. Den japanska utgåvan får en poäng extra i betyg på grund av charmen i den tvåspråkiga dialogen, men den utgåvan är inte helt lätt att få tag på i Sverige.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top