Re: Dunder och granater!
Jag står i valet och kvalet om jag (när vet jag inte) ska spela Gemini som det är utan att göra någre större ingrepp
Om du inte vill göra några större ingrepp så bör du nog använda rätt enkla regler och helst utan nivåer (levlar). Helt perfekta regler finns väl inte utan det blir alltid lite pyssel, men några förslag är:
1. Ratio, universalregler skapade av snow här på forumet. De är enkla och snabba och går att anpassa bra. Men det krävs en del pyssel för regler för magi och andra speciella saker täcks inte in ännu. Men de är gratis vilket är en stor fördel.
2. Warhammer. Har fördelen att det är samma tidsperiod och därför täcks det mesta in, men reglerna i sig är inte så bra även om de är snabba och enkla.
3. CoC, RQ eller något annat Basic Roleplaying derivat. De brukar alla vara enkla att modifiera och de passar väl in på de flesta ställen. Problemet är nog att det är osäkert om känslan i Gemini passar in i de reglerna.
4. GURPS har ju generella regler som täcker det mesta. Gillar dock inte dom personligen då jag tycker de är lite för sterila.
5. En Garde! är ett äldre spel som täcker just den rätta tidsperioden. Lite omoderna regler som är lite onödigt bökiga och dessutom är spelet svårt att få tag i. Tror iof kombinationen av just En Garde! och Gemini kan vara intressant.
6. Ars Magica ligger i fel tidsperiod men ger å andra sidan ett intressant magisystem (personligen tycker jag att Geminis magisystem suger).
Det finns alltså en massa alternativ som jag ser det. Vad du ska välja beror nog på personlig preferens, hur mycket du vill lätta på börsen och hur mycket arbete du vill offra på att anpassa reglerna.
Själv brukar jag göra egna regler

.
/Faehrengaust, i mörkrets tjänst