Nekromanti Gumshoe-systemet

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Tänkte höra mig för om någon har spelat något av Pelgrane Press spel som har Gumshoe-systemet? Esoterrorists eller möjligen Fear Itself? Är själv sugen på att köpa Trail of Cthulhu så fort boken släpps.

Men det vore intressant att höra någon SLs åsikt om spelsystemet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Tänkte höra mig för om någon har spelat något av Pelgrane Press spel som har Gumshoe-systemet? Esoterrorists eller möjligen Fear Itself?"

Jehupp. Båda två faktiskt.

"Men det vore intressant att höra någon SLs åsikt om spelsystemet."

Okej, grundidén till Gumshoe är snuskigt enkel: Du hittar alltid ledtrådarna. Visst låter det som det gjorts förut? Men faktiskt har det ju inte det. CoC kräver tex lyckade slag för Library Use, Spot Hidden osv osv för att man ska få reda på en ledtråd. Gumeshoe löser det genom att göra så att om du har rätt färdighet och står på rätt plats, så får du ledtråden, eftersom det roliga i deckarscenarion inte är att hitta ledtrådarna utan att pussla ihop dem.

Nå, reglerna är helt funktionabla i mina ögon. Det stora problemet som Gumshoeböckerna dragits med hittills är brist på spelledarhjälp. De tipsar inte om hur man ska bygga upp ett scenario på ett bra sätt eller hur man ska spelleda reglerna, det får man liksom gissa sig till varteftersom. Dessutom har böckerna varit lite tunna. Dessutom är det lite skumt att plötsligt ha ett spel som menar att rälsning är bra, om det görs rätt... det går emot vad man lärt sig här på forumet, om man säger som så...


Storuggla, ska köpa han med
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Dessutom är det lite skumt att plötsligt ha ett spel som menar att rälsning är bra, om det görs rätt... det går emot vad man lärt sig här på forumet, om man säger som så...


[/ QUOTE ]

Fast ditt exempel från Gumshoe är ju ett lysande exempel på hur rälsning ska funka. Slår du för Spot hidden utan att hitta ledtråden har du blivit rälsad dit i onödan och chansen är dessutom ganska stor att du hittar ledtråden ändå. Det är dålig rälsning. Att automatiskt få ledtråden är bra rälsning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Dessutom är det lite skumt att plötsligt ha ett spel som menar att rälsning är bra, om det görs rätt... det går emot vad man lärt sig här på forumet, om man säger som så...
Äh, då har du bara lyssnat på fel personer =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, det där med att rälsning är bra är ju intressant... I The Esoterrorist hävdas det att folk under testspelande upplevde de rälsade äventyren mindre låsta än de mer öppna, om jag fattat rätt. Men jag har inte hunnit spela det än.
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Någon fått det än?

Har någon fått hem Trail of Cthulhu än? Lite sugen på att få veta mer om Sanitysystemet som verkar spännande.

Har själv beställt, men det dröjer väl ett tag innan det kommer.

 
Top