Guldkorn bland weird fiction innan 1980

zonk

muterad
Nu när @Gelékub börjat dra in hexkräls-diskussionen i weird fiction tänkte jag att det kunde passa med en tråd där vi tipsar om guldkornen i genren! Vi kör på wikipedias definition av weird fiction men jag tänker att vi kan va ganska avslappnade med det. Vi håller oss till lite tidigare grejer, innan 1980!

Sen tänker jag att de flesta nog känner till Lovecraft så vi behöver inte lägga några spaltmeter på honom här!

A Voyage to Arcturus skrev David Lindsay redan 1920, vilket jag inte hade gissat. Det är en märklig, trippad resa där vi drömlikt skiftar perspektiv och logik för deltagarna: fiender blir allierade, scener flyter in i varandra, och allting är logiskt i efterhand, utan att på något sätt vara det. Den främmande planeten Arcturus är full av groteska, vidriga och fascinerande varelser, påfallande ofta med motbjudande matvanor. Likväl är de flesta rätt pratsamma, och vår resenär besöker de mest skiftande ekosystem och biotoper, drivna av de mest udda energiflöden och varelser.

Weirdness 5/5, något episodisk och osammanhängande, men mycket läsvärd för den som gillar det märkliga! Hade kunnat bli en förstklassig rollspelsmodul.

arcturus.jpg

The Night Lands från 1912 av William Hope Hodgson är helt otrolig. Jorden, miljoner år in i framtiden när Solen slocknat och världen bara lyses upp av vulkanisk aktivitet. Ute i mörkret, bortom skölden som skyddar den sista staden som är en massiv metalpyramid finns obeskrivliga saker, vissa stora som berg, utomjordiska fasor och saker som en gång var människor eller som är ättlingar till människor korsade med fasorna.

Det finns också en jättedum ramberättelse men den får inget slut och den suger så bara lid genom den.

Det bra är att boken är fylld med absolut fantastiska mardrömsvisioner. Det dåliga är att den känns skriven av en poet som drömmer så den är lång, tråkig och handlingen finns knappt.

Must read!

Weirdness: 5 omöjliga skepnader som lurat tusentals år i mörkret bakom skölden av fem.

Back