Nekromanti Guldkompassen (spoilers för filmen och boken)

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Under tiden forumet legat nere så har jag hunnit gå och se Guldkompassen på bio, gillade den dock inte så värst mycket.

Framför allt var filmen IMO väldigt snabbspolad - Oxford, London och Gyptian-högkvarteret stressades igenom i montageliknande scener som inte gjorde rättvisa åt de fantastiska miljöerna. Dialogerna kändes avskalade, bara det som var absolut viktigt för storyn kom med och det är riktigt synd. En ganska skum effekt av detta var också att Mrs. Coulters inflytande över [strike]Iofur[/strike] Ragnar inte ens nämndes, något som gjorde att Ioreks envig mot honom mest kändes som ett konstigt henchman-sidequest. Man skulle behöva en Extended Edition på minst tre timmar.

En annan grej som ändrats var att flera karaktärer blivit vridna åt det godare hållet. Anledningen till Ioreks exil är numera att han förlorat en tidigare duell mot Ragnar, inte - som i böckerna - att han dräpt en annan björn (som var påverkad av Iofur/Ragnar?) i ett slagsmål om en hona. Hur skulle det se ut om Lyra beundrade mördare? :gremlaugh: Rektorn på Jordan College hjälper ju också henne, klart att det då inte är han utan alltigenom-ondingen Fra Pavel som försöker ha ihjäl Lord Asriel. Och Asriel själv mördade inte Roger som i slutet av boken, hoppas att de bara förlagt detta och hans återförenande med Coulter till början av nästa film. Blir han en Aragorn så… näe.

Det jag störde mig mest på var dock att de tvunget skulle berätta hela grundintrigen under den inledande mononogen - Stoft är det viktiga och kyrkan är de onda snubbarna som vill ta över universum - i stället för att låta det hela uppdagas långsamt. Anar lite att filmmakarna vill göra historien mer barnvänlig (skarpa klor + vit päls + snö = inget alls blod?), eller så tycker de bara att Viewers Are Morons.

Menmen, de av mina polare som inte läst böckerna verkade tycka att filmen var helt okej. Kanske är det bara jag (som fräschat upp minnet av boken nyligen) som whinear onödigt mycket.
Vad tyckte ni andra om filmen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har inte läst böckerna, men såg filmen på bio.

Mina reaktioner:

1. Äckliga ungar. Kan ingen bara elda upp dem? OK, så en av de äckliga ungarna är huvudperson`Det här kommer att bli en lååååång film...

2. OK, effekterna är snygga iaf. Jag får fokusera på dem...

3. Men vafan, hur sjukt fånigt uppenbart skitond kan man bli egentligen? Förbannade fittbrud.

4. Jahaja, så hela grejen bygger på en metafor där barnens fantasi/oskyldighet/magiska tänkande ska idoliseras och snuttifieras i och med de där djuren, och alla som inte är helt dumma i huvidet ska fatta det. Standardeskapistisk fantasy enligt 1-A mall, och ett fullständigt ointressant budskap. Gäsp.

5. Jätteonda fritänkarhatande antifantasyfanatiker. De är verkligen jätte, jätte, jätteonda, och gör onda, onda saker för att de är så onda, så onda. Hjälp.

6. Men titta, det är ju han ju - cowboyen från Big Lebowski. Skönt att man har minst EN kompetent och inte skitirriterande skådis att stå ut med. Synd att han är med så lite bara.

7. Isbjörnar som står på bakbenen i rustning ser enbart fåniga ut. Jag menar, deras ben ser ut som att de är en halvmeter långa. Var det tänkt att den där striden skulle vara cool?

8. Åfan, coolt - hade inte väntat mig att isbjörnen skulle förlora underkäken.

9. OK, är det bara jag, eller gavs det alldeles för lite förklaring till att häxorna dök upp? Kändes hyfsat omotiverat. Jag hade väntat mig att isbjörnarna skulle komma, de har ju planterats fint i historien tidigare. Men häxorna? Känns påklistrat och deus-ex-machinalösningsmässigt.


För story, manus och skådespelare: Svag 2:a.

För effekter och de skitcoola urverksinsekterna: 4:a.

Sammantaget betyg - svag trea och en känsla av att det kommer att dröja lääääänge innan jag läser böckerna. Jag känner mig lurad, på både min tid och mina pengar.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sammantaget betyg - svag trea och en känsla av att det kommer att dröja lääääänge innan jag läser böckerna. Jag känner mig lurad, på både min tid och mina pengar.
Nu har jag ju inte sett filmerna, men jag tycker i att i alla fall första boken är riktigt bra och rekommenderar den. Visst, de är aningen för ungdomsanpassade för att jag tycka att det ska vara fenomenalt bra, men första boken fick fyra sniglar, vilket är rätt bra med tanke på att tre betyder att jag tyckte boken var värd tiden (jag är rätt kräsen). Jag vet inte riktigt om jag vågar se filmen efter det här, men det kanske inte gör så mycket då jag har rätt mycket annat för mig. :gremsmirk: Jag vill i alla fall påpeka att jag tycker att du borde ge böckerna en chans även fast du inte gillade filmen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar ju böckerna massor, och jag har till och med träffat Pullman. Och i stort sett håller jag med dig, man går lite väl snabbt fram ibland. Att man gjort vissa förändringar på smådetaljer (som annars måste förklaras mera och ta tid) tycker jag är OK, det handlar ju om en film, inte bok. Däremot hade man gärna kunnat göra filmen en 20 minuter längre, för att få tid med mer uppbyggnad. Gissningsvis kommer massor av extramaterial på en DVD (idag är ju nästan biofilmnerna en reklam för DVD-släppet).

Sen att man slutade tidigare i filmen än i boken har nog med att göra att man vill att alla tre filmerna ska vara lika långa. Man gjorde ju liknade ingrepp i ringenfilmerna.

Intromonologen var sannolikt där för att "korkade medelbiobesökare" (såna som bara fattar action utan handling) inte ska tappa bort sig totalt. Och sånt kan behövas, har jag förstått genom att ha "tjuvlyssnat" på åtskilliga kommentarer när man lämnat biografer genom årens lopp. Inte ofta har folk missuppfattat filmer totalt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, jag tyckte filmen var OK, även om den led en hel av "snabbspolning", som med häxorna, men böckerna är MYCKET bättre. Och jag gillar att de är uttalat "ateistiska". till skillnad mot Narnia, som filmen säkert kommer jämföras med.

"Snabbspolningen" beror ju på att det är en lååång bok med massor med innehåll, till skillnad mot "Häxan och lejonet" som man läser på en halvtimme. En TV -serie hade nog vart ett bättre format. Får som sagt hoppas på en bautaförlängd DVD-version.

Sen tycker jag att skådespelarinsatserna i stort är mycet bra, till skillnad från Krank. Heck, det är ju eliten av brittiska skådisar i biroller (som en superond nedtonad Derek Jacobi). Hur kasst kan det bli. Och tjejen som spelar Lyra är perfekt.
 
G

Guest

Guest
Sen tycker jag att skådespelarinsatserna i stort är mycet bra, till skillnad från Krank. Heck, det är ju eliten av brittiska skådisar i biroller (som en superond nedtonad Derek Jacobi). Hur kasst kan det bli. Och tjejen som spelar Lyra är perfekt

Håller med, brukar inte gilla kids i film, men flickan gör ett strålande jobb. Sen kanske jag låter lite gubbig, men Nicole Kidman är fan aldrig fel... :gremlaugh:

Annars var filmen bra... Jag skiljer på bok och film... Men dom lyckades förvånansvärt bra. Filmen ska ju gå att se utan att ens ha vetat om bokens existens, därför ser den ut som den gör kan jag tänka mig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Heck, det är ju eliten av brittiska skådisar i biroller (som en superond nedtonad Derek Jacobi).
Jag skrev inte att det rörde sig om kassa skådisar. Att bra skådisar ibland sätts på roller där de inte passar eller där de felregisseras till den milda grad att deras insatser helt enkelt ramlar ner i avloppet har hänt förut.

Se bara på Dungeons and Dragons-filmen, som kan vara den värsta sörja jag sett förutom möjligen Garp, där Jeremy Irons gjorde sin kanske sämsta roll någonsin.

Hade Derek Jacobi fått en mindre stereotypt jätteond roll hade han funkat väldigt mycket bättre. Superonda ondingar funkar väldigt, väldigt sällan. Barn i stort funkar iofs generellt ännu sämre.

Och tjejen som spelar Lyra är perfekt.
Jag utgår från att du menar att hon gestaltar bokens rollfigur bra, vilket verkligen inte får mig att vilja läsa boken. Både hon och den där andra skitungen de räddade på slutet är ju bara gräsliga. Fast det tycker jag ju om alla barn på film å andra sidan...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Guldkompassen: helt klart sevärd. Rekommenderas

Jag tyckte filmen var riktigt bra. Den började coolt (jag har inte läst böckerna) med att människornas själar vandrar vid sidan av dem. Nåväl, jag gillade filmen skarpt. Tyckte att den började häftigt och forsatte vara häftig.

Vissa delar kändes lite snabbspolade, men det var några saker som jag var tacksam över. Jag hade ju egentligen inga förväntningar av filmen, då jag trodde att det var typ en film i stil med Narnia. Narnia som var rätt kass. Här kunde jag stå ut med barnskådisen, för hon agerade som en vuxen som ibland var ett barn, istället för som i Narnia där barnen var barn som försökte agera som vuxna.

Jag irriterade mig lite på 3d-effekterna, då de var rätt tydligt 3dfx-aktiga. De kändes inte trovärdiga, framförallt alla djur. Landskapen var det dock en hel annan sak med. Tänker främst på vyerna över själva staden. Grymt snygg och detaljerad. Jag älskar också castingen på Scoresby, den killen är stencool i alla lägen, och hans "sällskapshare" var bara klockren. Luggslitna öron och en personlighet som påminde om en gnällig fru.

Häxorna förstod jag mig inte på. De kändes mest inträngda och betedde sig som flygande alver. Jag satt också och irriterade mig på Kidmans botoxläppar. Jag har alltid tyckt att hon är rejält vacker och tyckte att det var en skön grej att man såg rynkor på henne i den här filmen, men att få se hennes botoxläppar (jag hatar sådant) över en hel bioduk var irriterande.

Slutet kändes konstigt. Jag visste inte att det skulle komma fler delar, så när slutet infann sig så trodde jag att det var minst trettio minuter kvar av filmen. Kul att Saruman och Gandalf var med i den här filmen och jag tycker barnskådisen har ett coolt namn. Dakota.

Sedan var det väl ett rätt tydligt budskap om att vuxna kanske inte alltid ska lägga sig i vad barn ska få uppleva?

/Han och flickvännen satt och skrattade i chock när käken flög av
 
Top