Nekromanti Guld och lite hanverk..

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Öh, vi spelade Eon för första gången på några år och när vi skapade karaktärerna så fick jag "förmögenhet" och slår att jag har 600guldmynt. Givetvis beror det på vilka guldmynt man använder men ett vanligt guldmynt är värt 160 silver typ, vilket i sin tur leder till att jag startar med närmare 100000 silver (om man nu konverterar till silver).. och jag hade dessutom otur med mina 3t6 när jag slog 6 (x100). Är det passande, och framför allt rimligt, att man startar med så mycket pengar. Nåväl, jag var framgångsrik men jag kunde lika väl haft en misslyckad karriär och slagit fram detta. Jag menar... 100000, ingen i spelgruppen behöver ju bry sig om pengar då jag kan köpa in nästan vad som helst.

För övrigt har jag inte varit så insatt i dethär med Eon på sista tiden, eftersom jag inte spelat spelet... :gremsmile: Finns det någon bok hantverkare som är användbar? Min karaktär är duktig på flera hantverk men det finns i princip inga regler för det... "smida svärd: slå ob3t6... öhhh". Om det nu inte finns några regler för det, borde man inte ändå slå fler än ett slag (bearbetning av järnet, ovs ovs)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ett guldmynt som man slår fram i början är värt 20 silver. Alltså 600 · 20 = 12'000d (denarer, eller silvermynt).
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Mmm det stämmer, det står ju till och med under tabellen. Vad jättebra att min spelledare inte visste om det då. När jag frågade vilken typ av guldmynt jag hade sa han att jag skulle använda de mynt därifrån jag kom, Asharien, och de är värda 160... hum, never mind, tack för upplysningen i alla fall.

Någon som vet något om hantverken då?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Precis som tidigare påpekats så är de guldmynt man får från rikedomstabellerna värda 20 silver. Sedan skall också sägas att ett silvermynt är inte värt så enormt mycket i Eon. För att ta ett exempel så kostar ett vanligt stridsvärd 1000 silver, likaså en ringbrynja osv. Faktum är att 12.000 silver räcker till att köpa BRA men inte exeptionell utrustning till kanske 2-3 soldater ungefär.


/Bjorn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vem var det som skrev om priserna??

Och så ska vi komma ihåg att silvermynten inte är helt i silver, så att säga. I Mundana (boken alltså), någonstans i Jargien-trakten, står det att silvermyntet (denaren) är en blandning av silver och mindre värdefulla metaller (eller nåt i den stilen). Hur som helst så är det inte genuint silver, och därmed är inte exempelvis stridssvärdet värt sin vikt i silver.
För att dra en parallell så är ett pund (½ kg, ungefär) silver värt 240 silver. På 0,454 kg går det ungefär 238,9 · 1,9 g... vänta nu... där kom vi fram till att "ett pund silver" inte heller är rent silver.

För att komplett utrusta en riddare med stridssvärd, lans, stridshäst, rustning, sköld... etc... så räkna med 10'000 bara där.

Dessutom så nyttjas byteshandel ganska friskt. Annars hade exempelvis en bonde aldrig i hela livet ens nästan fått råd med en spade /images/icons/wink.gif.

Förresten, det var någon som gav sig in på jätteprojektet att skriva om priserna till lite mer rimliga sådana. Minns inte vem det var... men om du skulle läsa det här, hur går det?

P.S. Du borde inte lura din spelledare så där /images/icons/wink.gif.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ja givetvis räcker 12'000 jävligt långt. Men jag sa inget annat om det heller. Hur som helst har jag nu närmare 100'000... spelledaren kan ju knappats ändra sin miss efter tre långa spelmöten. Mmm... 9 kilo guld... det kan nog smidas till en vacker (men givetsvis värdelös) rustning :gremsmile: Jobbigt bara att guld har sån hög densitet (20 typ).. iofs gör det inte så mycket då guld kan bankas ut väldigt väldigt mycket.

Föresten, en tanke jag tänkt angående dethär med guld silver och liknande. Varför är det alltid just dessa metallerna som är värda massa kosing i alla rollspel? Visst, antagligen finns det inte framställt någon metall med högre densitet än atomnummer än 92 eller så, om vi nu utgår ifrån att Mundana är uppbyggt av atomer på samma sätt som här (vilket det iofs inte behöver vara då det finns massa "rent logiskt" fysikaliska omöjligheter i Mundana)... men asså, det finns ju metaller som är hårdare, lättare och på alla sätt bättre än tex järn. Vad är det som säger att det bara finns massa järn och de andra metallerna är så svåra att hitta? (okej, jag vet, jag har läst mycket om detta i fysik och astronomi och järn är ju den vanligaste metallen i universum... men men...) Och varför är guld värt pengar? Faktum är ju allt guld är en helt värdelös metall om man bortser från dess vackra glans (och att den leder ström väldigt bra, ööö)... så om någon i Mundana skulle hittat ett gigantiskt guldberg så hade det ju blivit inflation på direkten... nee, nu svamlar jag bara. Men ni förstår nog min tanke.
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Hantverk

Borde man verkligen slå ett färdighets slag för hantverk?
Borde det inte räcka med att se hur spelaren har höjt upp hanverket?

Om man har 5 i ett hanverk borde man producera skräp sänka bv eller nåt på vapen. Brygga halvjäst öl./images/icons/devil.gif

10 kanske är medel

15 då är man expert eller nåt, göra mycket fina saker vapen och rustningar kanske ska få nån poäng bv. Baka goda bullar som alla ungar i byn älskar. Men en bra hantverkare brukar ta tid på sig och sälja sina varor för mer.

Hur lång tid det tar är upp till SL. Om man inte har tillgång till bra hjälpmedel till sitt hantverk borde tiden bli längre.

Kanske är ute och cyklar.

"I love the smell of napalm"
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Hantverk

Joa, det bör ju givetvis spela in. Det du föreslår liknar ju de regler som fanns i gamla dod (kanske i nya med, jag har inte varit spelledare där så jag kan inte reglerna så bra). Man bör kunna kombinera det tillsammans med ett tärningsslag eller många tärningsslag. Om man t.ex. har 15 i vapensmide så kan man som sämst göra ett "normalt" svärd, men om man lyckas med si eller så mycket på slaget så blir det även lite bättre. Har man bara 5 så måste man lyckas med slaget, annars blir svärdet sämre än ett normalt och misslyckas man med för mycket, ja, då blir det inget svärd alls. Eller något liknande... Jag vill ha regler för det! :gremsmile:
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Vem var det som skrev om priserna??

För att dra en parallell så är ett pund (½ kg, ungefär) silver värt 240 silver. På 0,454 kg går det ungefär 238,9 · 1,9 g... vänta nu... där kom vi fram till att "ett pund silver" inte heller är rent silver.
Jag har för mig att ett silver innehåller 1,9 g rent silver. Ju mer utblandat det är, destu större och tyngre är det.

/Cernael san
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vem var det som skrev om priserna??

"För att dra en parallell så är ett pund (½ kg, ungefär) silver värt 240 silver. På 0,454 kg går det ungefär 238,9 · 1,9 g... vänta nu... där kom vi fram till att "ett pund silver" inte heller är rent silver."

...eller så har någon avrundat. 240 silvermynt à exakt 1,9 ska väga 0,456 kg, det vill säga 2 gram för mycket! Oerhörd skillnad!

... tills man kommer på att 2 gram utslaget på 240 stycken mynt blir åtta och en tredjedels milligram per mynt. Det är typ inte mätbart med tekniken då.

"Förresten, det var någon som gav sig in på jätteprojektet att skriva om priserna till lite mer rimliga sådana. Minns inte vem det var... men om du skulle läsa det här, hur går det?"

Jag använder Västmarks prislista istället.

Där är för övrigt ett silvermynt definierat som ett mynt slaget av en mängd silver motsvarande tvåhundrafyrtiondels romerskt pund, och det pundet var tre fjärdedelar av det brittiska pundet. Det ger att silvermyntet där väger ungefär 1,4g.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Guld är en eftertraktad metall eftersom man lätt kan göra vackra saker med den, och för att man inte behöver så jobbiga processer för att få fram den om man bara har en gruva (guld reagerar inte så mycket med andra grundämnen, så "naturligt" guld brukar mest vara just guld, till skillnad från t ex järn som oftast hittas som diverse järnoxider som kräver masugnar och liknande för att göras till rent järn). Dessutom är guld inte så praktiskt användbart förutom till just smycken och liknande, vilket gör den väldigt passande som valuta. Järn kan man ju göra vettiga saker med, så varför göra det till mynt?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vem var det som skrev om priserna??

När folk börjar snacka om utblandade silvermynt kommer jag alltid att tänka på boken "Demonfursten" av Peter Morwood (den gavs ut av Äventyrsspel på den tiden de gav ut fantasypocketar).

I den kommer hjälten till ett land vars silvermynt av någon anledning inte tas emot av kringliggande länder, vilket han inte reflekterar något mer över. Så småningom kommer hjälten till en bygd som terroriseras av en varulv, varpå han smälter ner några silvermynt för att göra pilar till sitt handarmborst. Döm om hans förvåning när han skjuter varulven, den inte bryr sig och han inser precis varför silvermynten inte funkar utanför landet...
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nu missuppfattade du nog vad jag sa, jag undrade varför guld var den ovanliga metallen som i alla rollspel är värd massa pengar. Anledningen till att guld är värdefullt är ju givetvis för att den är ovanlig, inte för att den är vacker. Hade det funnits massa guld så hade den ju inte varit värd någonting, eller, i alla fall lite.

Det jag kritiserade var lite att de som skriver rollspel har dålig fantasi när det gäller valuta, och lite när det gäller metaller. Mithril är ju en väldigt finurlig "uppfinning", den hör ju inte hemma i vår värld och det är ju kul. Liknande kunde man göra med metaller, helt enkelt byta ut dem på någon fantasimetall, eftersom rollspel ändå bara är fantasi...

Dessutom är guld inte så praktiskt användbart förutom till just smycken och liknande, vilket gör den väldigt passande som valuta.
Mja, den är passande som valuta eftersom den är ovanlig och därför stoppar inflation.

Järn kan man ju göra vettiga saker med, så varför göra det till mynt?
Det sa jag aldrig, givetvis finns det ingen vitts att ha järnmynt eftersom det är lätt att göra kopior på dem. Därför har vi (i sverige) ju sedlar istället för mynt, för visst fan hade folk gjort egna tryckmaskiner och tryckt upp 1000kronor annars?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vem var det som skrev om priserna??

*läser i Mundana*

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!

"1,9 gram silver och andra mindre värda metaller..."

Förstår! /images/icons/smile.gif (såg det som att de där 1,9 grammen "silver" egentligen var silver och massa annat skräp)

Men... då dog bortförklaringen och därmed är ett stridssvärd värt sin vikt i silver "igen". Fan också.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Hur som helst har jag nu närmare 100'000... spelledaren kan ju knappats ändra sin miss efter tre långa spelmöten."

... det hade jag gjort... som spelare alltså, och som spelledare också för den delen...
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Mja, det är inte så farligt som det låter. Jag är en Roghan, dvärgsmed, och har min förmögenhet i guld hos mor och mina systrar uppe i bergen. Faktum är att pengarna är rätt bra för kampanjen... :gremsmile:
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Re: Hantverk

Om jag inte hade varit så lat, kunde jag kanske gjort nåt åt det/images/icons/devil.gif







""I love the smell of napalm"
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Det var jag och jotack - det gick skiitbra.

Iom att EOn ekonomiska system är bortom all kritik vart vi tvungna att revidera hela det ekonomiska systemet nu när spelarna driver värdshus och börjat syssal med handel och jox.

En tumregel - dividera alla vapenpriser på "normala" vapen i Eon's lister med 5-10.
Tänker inte ens gå in på hästpriserna eller lönerna ...
Du kan bara utgå ifrån att ALLT du kommer på är bättre än det som står i böckerna.

Om man inte är SÅ nogräknad så kan man använda Krilles Västmark rakt av för bättre priser med ett par ändringar då den inte stämmer överrens med Mundana riktigt (Mundana har alkemister och ett litet vidare utvecklat ekonomiskt system än Västmark).


Vi var dock tvungna att skapa ett helt eget system för att täcka in handel och sånt som inte Västmark klarar av.


Ett tack går ut till Krille's Västmark dock som är att rekomendera för alla som tycker om sagor, oväntade hjältar och rejäla riddare.


Tyvärr har jag inte tid, ork eller motivation att publicera allt här då det täcker in nästan 100 sidor med text och tabeller och jox. Utan kan bara hänvisa till våra källor, så småningom om och när jobb och RL tillåter det så kommer det komma ut på nätet somehow.


Vad vi använde oss av:

Västmark
Ars Magica
Hârnmaster (eller World ... va fan)
Herman Lindquist
Ekonomi Proffessor. Ekman <--- Super cred TACK!!
och många långa timmar vid Halmstads Bibliotek.
 
Top