Nekromanti Guldålder?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Såg nyheten om att Storebrorfolket var på väg att släppa ett eget gratisrollspel och kom att tänka på hur mycket sådana det egentligen finns. Är det bara att man blir medveten om dem tackvare rollspel.nu eller är vi verkligen på väg in i en guldålder? Tänk efter själva, hur många gratisspel kan ni räkna upp sådär utan vidare...

Vidare finns det många som gör spel för att tjäna pengar, Neo, Riotminds, Rävspel (som är ett samlingsnamn för en massa skilda aktörer), Cell (som iofs har slutat vara svenska i någon mening).. är säker på att jag missar någon nu...

Så frågan är, har vi kommit in i en ny guldålder för rollspel? Är den i så fall tack vare att Target Games försvann? Nån som är insatt i Sveroks göranden, har antalet anslutna föreningar ökat märkbart på sista tiden? Om det är en ny våg av rollspelande på gång, är rollspel då accepterat i dagens samhälle eller ligger det någon ny Rubin eller Didi och väntar?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nån som är insatt i Sveroks göranden, har antalet anslutna föreningar ökat märkbart på sista tiden?

Jag har för mig att antalet föreningar faktiskt minskar...

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Såg nyheten om att Storebrorfolket var på väg att släppa ett eget gratisrollspel och kom att tänka på hur mycket sådana det egentligen finns. Är det bara att man blir medveten om dem tackvare rollspel.nu eller är vi verkligen på väg in i en guldålder? Tänk efter själva, hur många gratisspel kan ni räkna upp sådär utan vidare..."

Jepp...och många av dem som pågår är vad jag ser seriösa projekt. Förövrigt har jag funnit något som jag tror inte finns på rollspel.nu, som jag upptäckte av en slump i helgen när jag skrev upp sådana projekt som pågår.

Vädurs Speldesign håller på med två rollspel: fantasy = Putreficatio, sci-fi = Dark Eden, bägge uppges komma under 2000 i PDF-format, men jag är tveksam till att denna tidplan håller, där vissa delar bara är skapat till 10%.

Mer info: http://hem.passagen.se/speldesign/register1.html

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Jag tror att förklaringen till den flod av gratisrollspel som sköljt över oss på sistonde, heter Internet. Med hjälp av internet kan man komma ut till många människor helt gratis, och man kan dessutom göra det på ett snyggt sätt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Vågor

Jag tror att det där går i vågor. I slutet på 80-talet och början på 90-talet var rollspel mkt populärt. Sedan avtog intresset, och istället kom Magic och hela kortspelstrenden. Den höl i sig ett tag, sedan fick också den ge vika, den här gången för Warhammer, som blev mkt större än rollspel (och är det än, tror jag). Nu börjar rollspel komma igen. Så om några år kommer kanske folk att damma av sina gammla spelkort och börja spela Magic igen, när kortspelsvågen kommer tillbaks.

/Horus - RIP Blümchen
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Ja, jag tror vi är påväg in i en ny "guldålder" men jag tror inte att det beror på att Target försvann utan på Neogames. Även om jag inte älskar deras spel,så var det de som drog igång rollspelandet i sverige efter Targets fall före de kom in på arenan fanns ju bara Chronopia som i princip hade slutat sälja de enda som var särskilt livaktiga var väl de som spelade de gamla versionerna av DoD skulle jag tro hade inte de kommit och visat att det faktiskt fortfarande gick att göra rollspel i sverige så hade nog svenskt rollspel gått i graven efter högst 15 år
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
En annan anledning kan vara att de som var tonåringar och började spela på det glada 80-talet har växt upp. En del spelar fortfarande, andra inte. Men de som spelar har gedigen erfarenhet och vill göra ngt mer. De börjar producera.

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
jag tror att en förklaring kan vara det ökade läsandet hos den svenska befolkningen. Om jag förstått rätt så läser vi ganska mycket böcker. Titta bara hur mycket fantasy-litteraturen har boomat de senaste åren. Själv spelade jag rollspel som en dåre för några år sedan men tröttnade av någon anledning efter ett tag.När jag sedan ökade mitt SF läsande kom mitt rollspelsintresse tillbaka. Jag ville skapa en egen värld som innehöll allt det som jag anser är intressant och fantasieggenade med SF-litteraturen.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
En annan sak kan också ha med att Wizards köpte upp TSR, så alla unga magicspelare har upptäckt att det finns andra delar av hobbyn.

/Pär
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har för mig att antalet föreningar faktiskt minskar...

Jag har 2 teorier om detta
1. Rollspelarna har vuxit upp och känner inte längre att det är lika nödvändigt/kul med en förening.
2. Svenskar engagerar sig mindre i föreningar över huvudtaget.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Rollspelarna har vuxit upp...

Tänk om många rollspelare har passerat läskiga 26... Då får man ju inte SVEROK-pengar längre.

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Tänk om många rollspelare har passerat läskiga 26... Då får man ju inte SVEROK-pengar längre."

Den åldern var det länge sedan jag passerade...ett par år sedan var det

Men att föreningar är få idag, det vet jag inte direkt om jag håller med om. Men många är med i ett flertal, och det kan bli jobbigt med att hålla på med föreningsarbete i ett flertal föreningar, när man dessutom arbetar eller går i skolan.

Riddaren - redaktör och sekreterare i en historiskt betingad förening


Även den bäste har dåliga dagar
 
Top