Nekromanti Guilty pleasures?

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Robban said:
Nana är väl shoujo egentligen? Fast etiketterna är rätt flytande. Men ja, den är också bra.
Visst etiketterna är rätt flytande, men Nana ligger ganska så långt ifrån Shojo, IMHO.

/Luna Lovegood
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Ond bråd död said:
Men de flesta är nog motiverade av kärleken till våld och jag tror de flesta (män åtminstone) skulle vilja uppleva en sån kamp om de hade förutsättningarna.

Wrestling är barnsligt, ja.
Att känna kärlek till (riktigt) våld är väldigt mycket barnsligare än Wrestling någonsin skulle kunna vara.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Recca said:
Att titta på wrestling skulle jag skämmas 10 gånger mer för, dock. Det är så jävla dåligt. Om det hade gjorts för vuxna istället för barn hade det varit bättre; typ om de intrigerade i lite andra miljöer, t.ex. får man aldrig se dem träna trots att träningen ju måste uppta 75% av deras vakna dygn. All intrig är jättebarnsligt skriven och allt de säger är jätte-dåligt. Men tänk om det inte var det. Om det hade gjorts bättre helt enkelt. Högre produktionsvärde och lite skådespelarinsatser. Då hade det kunnat vara bra.
Det är som all underhållning, man måste acceptera vissa premisser. Henchmen missar alltid när de skjuter i actionfilmer, alla är kåta i porrfilmer, James Bond förför alla kvinnor och så vidare. Wrestling har sina premisser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Ond bråd död said:
Wrestling är tillsammans med den svarta musiken och serietidningar USAs största gåva till världen. God bless America!
Nja, jag har hört från en säker källa att USAs största bidrag till världskulturen är "24 hour nude breakfast bars".
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
Wrestling är barnsligt, ja. Men det är ju tyvärr rätt vanligt i våra hobbies. Manga/anime, serier och fantasy/sci-fi/supers-tv-serier/filmer är ju överlag gjorda för barn/tonåringar. Tänk ett Doctor who gjort för vuxna och med seriösa plotter, det hade varit nice.
Doctor Who ett barnprogram?? Har du ens sett Doctor Who?

Angående UFC: Rhonda Rousey är coolast. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
chrull said:
Ond bråd död said:
Angående UFC så är det ju frivilligt, men en del presentationsvideos (Bellator är värst på detta) handlar bara om hur jävla fattig och desperat situation som många deltagare kommer från. Det kan ju kännas lite så där. Men de flesta är nog motiverade av kärleken till våld och jag tror de flesta (män åtminstone) skulle vilja uppleva en sån kamp om de hade förutsättningarna.
När jag lyssnar på mina kollegors snack om UFC och bråket mellan matcherna så låter det extremt likt Wrestling-intriger. Fast mer 90. "Det är mörkt och det regnar".
Faktiskt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Recca said:
Att titta på wrestling skulle jag skämmas 10 gånger mer för, dock. Det är så jävla dåligt. Om det hade gjorts för vuxna istället för barn hade det varit bättre; typ om de intrigerade i lite andra miljöer, t.ex. får man aldrig se dem träna trots att träningen ju måste uppta 75% av deras vakna dygn. All intrig är jättebarnsligt skriven och allt de säger är jätte-dåligt. Men tänk om det inte var det. Om det hade gjorts bättre helt enkelt. Högre produktionsvärde och lite skådespelarinsatser. Då hade det kunnat vara bra.
Det är som all underhållning, man måste acceptera vissa premisser. Henchmen missar alltid när de skjuter i actionfilmer, alla är kåta i porrfilmer, James Bond förför alla kvinnor och så vidare. Wrestling har sina premisser.
Så premissen som ska accepteras är att det är dåligt gjort?
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Eh... Efter några dagar och att ha sett en massa intressanta GP tänker jag erkänna en till. Som är nog mer GP kanske ur andras synvinkel?

För totalt slapphet och underhållning brukar jag då och då titta på Svenska Hollywoodfruar. Givetvis är Maria Montazami favoriten.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Publicerades den inte i Cookie? Cookie är ju en shoujo-publikation. Alltså: jag går enbart efter var serien publicerades, för om folk får säga vad de tycker är shoujo eller vad de tycker är josei så kommer vi aldrig någon vart.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Recca said:
Doctor Who ett barnprogram?? Har du ens sett Doctor Who?
Doctor Who började som ett barnprogram, men när Davies tog över blev serien mörkare. Jag skulle nog ändå säga att den ändå är ett barnprogram (för lite äldre barn, 11-12 uppåt).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Robban said:
Recca said:
Doctor Who ett barnprogram?? Har du ens sett Doctor Who?
Doctor Who började som ett barnprogram, men när Davies tog över blev serien mörkare. Jag skulle nog ändå säga att den ändå är ett barnprogram (för lite äldre barn, 11-12 uppåt).
Den var rätt mörk redan 1963.

Doctor Who är till för barn, men inget barnprogram. Det fina med serien är ju att den funkar för alla åldrar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
chrull said:
Robban said:
Recca said:
Doctor Who ett barnprogram?? Har du ens sett Doctor Who?
Doctor Who började som ett barnprogram, men när Davies tog över blev serien mörkare. Jag skulle nog ändå säga att den ändå är ett barnprogram (för lite äldre barn, 11-12 uppåt).
Den var rätt mörk redan 1963.

Doctor Who är till för barn, men inget barnprogram. Det fina med serien är ju att den funkar för alla åldrar.
Grejen är att SF på den tiden ansågs som en företeelse för barn, inget som vuxna sysslade med. En del verk, tex 1984, kom undan den stämpeln, men de var undantagen.

Lite samma sits som serietidningar satt i, och till viss del fortfarande gör.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Troberg said:
chrull said:
Robban said:
Recca said:
Doctor Who ett barnprogram?? Har du ens sett Doctor Who?
Doctor Who började som ett barnprogram, men när Davies tog över blev serien mörkare. Jag skulle nog ändå säga att den ändå är ett barnprogram (för lite äldre barn, 11-12 uppåt).
Den var rätt mörk redan 1963.

Doctor Who är till för barn, men inget barnprogram. Det fina med serien är ju att den funkar för alla åldrar.
Grejen är att SF på den tiden ansågs som en företeelse för barn, inget som vuxna sysslade med. En del verk, tex 1984, kom undan den stämpeln, men de var undantagen.

Lite samma sits som serietidningar satt i, och till viss del fortfarande gör.
Som jag har förstått var den tänkt som en ungdomsserie. 12-16 år kanske. Och det var den även fram till 80-talet. Britterna gjorde liknade ungdomsserier med ganska mycket våld på 60-70-talet som är bortglömda idag (fast utan SF, och Dr Who var alltid dödligast eftersom den kunde vara det, den var ju "overklig"). Som till exempel Deckare UPA/Freewheelers där barn/tonåringar slogs mot övervintrade nazister. Med vapen/dödligt våld vid behov. INTE pk.

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2uL750YoEbc[/video]

Efter 2005 är Dr Who mer vuxen... också. Numera är det ju OK för vuxna att titta på sånt som tidigare uppfattades som trams. Men samtidigt fortfarande för ungdomar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Arfert said:
Som jag har förstått var den tänkt som en ungdomsserie. 12-16 år kanske. Och det var den även fram till 80-talet. Britterna gjorde liknade ungdomsserier med ganska mycket våld på 60-70-talet som är bortglömda idag (fast utan SF, och Dr Who var alltid dödligast eftersom den kunde vara det, den var ju "overklig"). Som till exempel Deckare UPA/Freewheelers där barn/tonåringar slogs mot övervintrade nazister. Med vapen/dödligt våld vid behov. INTE pk.

Efter 2005 är Dr Who mer vuxen... också. Numera är det ju OK för vuxna att titta på sånt som tidigare uppfattades som trams. Men samtidigt fortfarande för ungdomar.
Jag tycker mig att ha läst till att tittarna redan på 70 och 80-talet bestod av framförallt äldre som vuxit upp med serien. Precis som nu.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
chrull said:
Arfert said:
Som jag har förstått var den tänkt som en ungdomsserie. 12-16 år kanske. Och det var den även fram till 80-talet. Britterna gjorde liknade ungdomsserier med ganska mycket våld på 60-70-talet som är bortglömda idag (fast utan SF, och Dr Who var alltid dödligast eftersom den kunde vara det, den var ju "overklig"). Som till exempel Deckare UPA/Freewheelers där barn/tonåringar slogs mot övervintrade nazister. Med vapen/dödligt våld vid behov. INTE pk.

Efter 2005 är Dr Who mer vuxen... också. Numera är det ju OK för vuxna att titta på sånt som tidigare uppfattades som trams. Men samtidigt fortfarande för ungdomar.
Jag tycker mig att ha läst till att tittarna redan på 70 och 80-talet bestod av framförallt äldre som vuxit upp med serien. Precis som nu.
Fast samtidigt var ju Dr Who som tramsigast på 80-talet. Serien var tuffare tidigare. Även om specialeffekterna var enkla minst sagt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att givet att Dr Who skapades 1963 har den nog ingen målgrupp, jag menar, på den tiden förutsatte man väl att alla tittade på alla de tre tv-program som fanns?Vad jag förstått av wikipedia hade serien ursprungligen något slags del-syfte att vara folkbildande, det var därför de hade så mycket historiska episoder i början.

also, i andra avsnittet blir Doktorn och hans följeslagare inlåsta i en grotta full av kranier, i tredje eller fjärde blir en grottman knivmördad, så det är ju inte My Little Pony iaf... eller ja, nutida My Little Pony hade ju kunnat dra till med nåt ännu värre, men ni fattar...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brittiska ungdomserier på 60-talet kunde vara rätt tuffa. Och ingen vettig vuxen tittade på sånt trams... Om det inte var ett Guilty Pleasure då. :gremwink:

Jag har givetvis också sett de flesta av de tillgängliga 60-talsvavsnitten av Dr Who. De liknade saker som till och med visades på svensk TV då. Fast utan SF-biten.

Sen förutsattes inte att alla skulle titta på allt. Man hade olika programtider med vattentäta skott i teorin. Halv fem var det barnprogram för de yngsta. Sen ett ungdomsprogram. Och ca halv sju och framåt var det vuxentv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag köper en massa filmer som jag inte tittar på.

Av någon skum anledning är jag hur tänd som helst på en film när jag köper den, men när jag väl kommer hem så har jag inte tid och/eller lust just då, så den hamnar i Benno-pelaren med Filmer Som Jag Ännu Inte Har Sett.

Och sen när jag någon gång i framtiden har lust att se på film så blir det oftast en tidigare rulle som jag vet att jag tycker om, än en osedd film som har osäkerhetsfaktor. Så de där osedda filmerna blir kvar i Benno-pelaren, som numera är i läget Överfull.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Jag vet inte riktigt om det är en "riktig" guilty pleasure, men jag gillar att köpa spel på Steam; det kittlar min inre samlarnisse att se samlingen växa. Jag köper spel på gog.com och så också. Delvis är det väl nån komplettistgrej; jag vill gärna ha kompletta spelserier, även i de fall där jag inte ens spelat färdigt del 1 (och antagligen inte kommer göra det heller pga kass grafik, som med t.ex Wing Commander).

Så nu sitter jag här mer 500+ spel i digitalt format. Och spelar kanske en timme i månaden eller så.

Det är lite skämmigt...
 
Top