Guider till hur man ser allt av värde i en franchise

Indiana Jones:

Bara se alla filmerna som gjorts i ordning: 1, 3, 4.
Temple of Doom är en bra rulle. En hel del rasistiska troper som gör att filmen inte hade gjorts idag. Men fortfarande en bra rulle.

Till skillnad ifrån Highlander II.

I Highlander universumet så bör man se Highlander och Highlander: The Series. Bra film. Bra serie.

Om man har fått mersmak så är Highlander: The Search For Vengeance bra och Highlander III okej

Highlander: The Raven och Animated Series är...inte bra, men de gör åtminstone inte universumet objektivt dummare.

Allt annat i Highlander universumet är en brinnande soptipp av skräp (Highlander II: The Quickening, Final Dimension, Endgame, The Source). The Source är om något fantastisk för att den lyckas vara ännu sämre än The Quickening!

Aliens (1986), det för fasen en av alla tiders bästa actionfilmer!
Nä, det är den verkligen inte. Som actionfilm är den långdragen utav helvete. Som uppföljare till Alien urvattnar den originalets berättelse med sina tillägg både till Ripleys personliga historia, till världsbygget och till xenomorphen som monster. Alien är en jättemycket svagare film om man bara betraktar den som del 1 av Ripleys berättelse, och Aliens lägger inte till något som gör det värt det.

(och om man bara betraktar den som en kul actionrulle utan att bry sig om vad det gör med franchisen så är den ändå inte lika kul actionrulle som Alien: Resurrection, men det är en sanning som få är mogna att inse)

Måste erkänna att jag aldrig fattat folks ogillande för Kristalldödskallens rike.
Man bör definitivt se början av den när de härjar runt i lagerlokalen där staten gömmer magiska reliker. Sedan kan man stänga av när Indy kliver ut ur kylskåpet, och konstatera att det där var så fånigt att nu får det räcka!

Men du har inga problem med fånigheteterna i de andra filmerna?
Om du tänker på att till exempel hoppa ut ur ett flygplan med en gummibåt. Det var så kul att jag väljer att ignorera hur fånigt det är.

Första filmen då? När han klamrar sig fast på utsidan av en ubåt och färdas i jag vet inte hur många mil under vattnet?

Hellraiser:

Hellraiser (1987)
Hellraiser (2022)

Alltså man kan se resten. En del av dem är rentav lite skojjiga. Men man måste verkligen inte.

Back