Guider till hur man ser allt av värde i en franchise

God45

#PrayersForBahakan
Det finns för mycket skit som förstör upplevelsen i en massa franchiser och det är svårt att veta vad man ska se! Det här är tråden där vi berättar för varandra vad man ska se och i vilken ordning.

Ingen får prata om Star Wars här! Det kommer äta tråden! Starta din egen tråd som kommer bli låst om du måste!

Guide till Star Trek
Se i följande ordning för optimal upplevelse

The Original Series

Film 1 och 2

The Next Generation tv-serien men filmerna.

Om du vill ha mer se i följande ordning:
Deep Space Nine

Voyager.

Strange New Worlds är oändligt mycket bättre än Voyager!

Lower Decks är mer ”spara till sist” eftersom man vill kunna ta referenser.

Lower Decks är mer ”spara till sist” eftersom man vill kunna ta referenser.

Nej. Du ska se SNW säsong 1, sen Lower Decks och sen SNW säsong 2 för att få full payoff från Crossover episoden.

Desto mer jag ser av SNW desto mer stör jag mig på Spocks kärleksrelationer. Det känns verkligen som att manusförfattarna har fastnat i vinkelvolten där. Dessutom stör jag mig på mängden läppfillers i SNW (liksom i mycket av sentida film och tv). Annars är SNW sevärt (och enormt mycket bättre än Discovery som jag såg några säsonger av innan SNW).

Film 2, 4 och 6, är väl det traditionella rådet om Star Trek-filmer att se.
Tyvärr är ju det ett dåligt råd. Eller ja, det är väl OK om det man vill ha är konventionella filmer med lite mer action. Vill man ha de intressanta Star Trek-filmerna så gör man ju i princip tvärtom =)

Tyvärr är ju det ett dåligt råd. Eller ja, det är väl OK om det man vill ha är konventionella filmer med lite mer action. Vill man ha de intressanta Star Trek-filmerna så gör man ju i princip tvärtom =)
Alltså. Wrath of Khan (Star Trek II) är på alla sätt den bästa Star Trek filmen. Intressantare, bättre action, bättre allt. Så Star Trek II: Wrath of Khan är filmen man inte får missa.
Medans Star Trek V: The Final Frontier är skräp på alla möjliga sätt.

Alltså. Wrath of Khan (Star Trek II) är på alla sätt den bästa Star Trek filmen. Intressantare, bättre action, bättre allt. Så Star Trek II: Wrath of Khan är filmen man inte får missa.
Medans Star Trek V: The Final Frontier är skräp på alla möjliga sätt.

Well, det kan man ju tycka. Som sagt, mer konventionella filmer, mer action. Wrath of Khan är en bra, konventionell actionrulle.

Star Trek: The Motion Picture hade mer intressanta idéer. Liksom The Search for Spock.

Star Trek 4s val-story är väl för all del lite charmig, men femman är – återigen – ur ett idémässigt och konstnärligt perspektiv mer intressant.

Vill man ha konventionella filmer väljer man de jämna numren. Vill man ha något som kittlar lite mer, som är lite mer udda, då tar man de ojämna.

Back