Nekromanti Gudomlighet!

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Vad krävs för att bli en gud? Hört att man tex om man kan precis om allt om ett ämne att man kan bli guomlig. Men avd mer finns det?

// Sebbe
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Hört att man tex om man kan precis om allt om ett ämne att man kan bli guomlig.

Tja, det är hur *en* religion ser på saken. Om de har rätt eller inte framkommer aldrig riktigt av beskrivningen.

Det finns faktiskt inget i reglerna som stöder tesen att människor kan förvandlas tillg udar. Människor är trots allt till större delen bestående av biotropisk kraft, medan gudar är vaelser av teotropi. För inte allt för länge sedan angav dock Calle eller någon annan NeoGames-typ 40 i Quadosh som en lämplig gräns för gudomlighet (medan 30 var helighet).
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo då, jag vet om Apoteos, men vilka andra religioner accepterar nya gudar? Blir man ett helgon för Daak eller? De flesta är ju monoteistiska.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Hur ska man kunna bli ett helgon? [OT]

Du som varit med och skrivit Religioner kanske kan svara på följande:

Hur är egentligen tanken att man ska kunna bli ett helgon? För jag kan inte se hur reglerna tillåter något sådant. Vad som är typiskt för ett helgon. Jo, hög Qadosh (helighet) och både stora och små "övernaturliga" handlingar med stöd från guden. Men dessa båda element hör inte ihop, snarare så förhindrar de varandra. För att bara vid ett tillfälle då man ber om gudomlig ingripelse så förlorar man Ob2T6-Ob3T6 i Qadosh - vilket måste tagit många år att samla ihop.

/Emil
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re: Hur man blir ett helgon [ot]

Skyhög qadosh t ex 40 och uppåt. Sedan är det bara att kollavippen och bli kanoniserad :gremgrin:
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: Hur ska man kunna bli ett helgon? [OT]

Hur är egentligen tanken att man ska kunna bli ett helgon?
Det "enda" som behövs är en helgonförklaring från aboraten.

Jag förstår din fråga emellertid (och motsägelsen i reglerna), och även om jag skrev merparten av Religioner så var jag inte med om att skriva reglerna för Qadosh (vilka fanns publicerade redan i Eons grundregler). Jag får helt enkelt bolla frågan vidare.

Dock, använder man gudomlig intervention när religionens intressen är hotade (och gudomen är med på noterna) blir svårigheten endast Ob1T6. Då har man 50% chans för perfekt slag (utan Qadosh-förlust) och mindre än 15% chans att förlora mer än 5 poäng Qadosh. Det behövs inte så många sådana uppvisningar (det kanske räcker med en) för att man ska få ett häftigt rykte runt sin person. Detta, kombinerat med en Qadosh runt 18, "räcker" oftast för en helgonförklaring.

Reglerna för religionsutövning är ganska luddiga, och jag antar att en ev. 2ed av Religioner (har ingen aning om hur många ex den sålt eller hur många som finns kvar i dagsläget) skulle bli föremål för en hel del revideringar.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Hur ska man kunna bli ett helgon? [OT]

Jo men då ska ju religionens intressen vara verkligt jefla hotade. Mirakel såsom Jesus och andra typer påstås ha utfört dem är ju inte intressanta, att hela nån random sjuk person eller gå på vatten bara för show gör man knappast när religionen är hotad så då blir man av med en ob3t6 eller mer i quadosh.

Så 18 räcker för helgonförklarning? Jag kanske skall lugna mig lite med quadoshvärdena på mina spelare.

/Johan
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: Hur ska man kunna bli ett helgon? [OT]

Jo men då ska ju religionens intressen vara verkligt jefla hotade.
Exakt hur hotade är tolkningsbart.

Mirakel är ju inte intressanta, att hela nån random sjuk person eller gå på vatten bara för show gör man knappast när religionen är hotad så då blir man av med en ob3t6 eller mer i quadosh.
Då är det ju en fråga om hur miraklen verkligen utförts. Använde(r) helgonen gudomlig intervention till vardags eller kanske en helande effekt itsället kombinerat med lite mumbo jumbo om Daak? Eller vanliga färdigheter som Läkekonst?

Och att gå på vatten gör man knappast för show, det har du rätt i. (Eftersom Jesus var/är gud slapp han slå för gudomlig intervention och förlora Qadosh) :gremsmile:

Så 18 räcker för helgonförklarning?
Jag har för mig att det finns ett sådant riktmärke åtminstone i Eon II.
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Men åhh.. enda modulen jag inte har!

Fråga här dårå: Hur kan du inte ha skaffat Religion boken? :gremmad:
Den är ju mest intressanta modulerna över huvudtaget. Religion röjer!
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Ja, det stämmer om man är med i allvetandets brödraskap. Det finns nio gudar där tror jag. Annars ska man typ slå ett par extremt svåra slag mot Rykte och Qadosh (pallar inte ta fram boken) men först och främst måste man dö!

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Top