Nekromanti Gudomliga attribut [SPOILER]

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Så, jag överväger att inkludera Xinuinkarnaten L'meas som SLP och förmodad antagonist i min nästa kampanj. Då jag är en ärans man så avstår jag från min gudomliga rättighet att som SL fuska en eventuell encounter med henne där alla RP auto-dör bara för att hon är, well, gudainkarnat och därför överlägsen RP på alla sätt och vis. Jag vill ge RP en ärlig chans att kunna besegra Xinu, och för att kunne ge dem denna chans så känner jag att jag behöver attribut och färdigheter att ge henne.

L'meas är troligtvis den skickligaste dödsdanserskan i hela Mundana och detta borde imo reflekteras i ett skyhögt värde i framförallt RÖR. Vad gäller för STY och TÅL, borde dessa attribut vara låga för att representera L'meas späda kropp eller kanske abnormt höga för att representera det faktum att hon är en gudomlig varelse?

Vad bör man sätta för rimligt värde i t.ex. PSY och VIL nu när det är en gud det handlar om? Kan det vara så att jag är jävligt lam överhuvudtaget som vill sätta attribut på en såhär mäktig varelse, och varför i så fall? Vad tror du?
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Angående attributen i allmänhet så anser jag eftersom L'meas är en -inkarnat- och inte gudomen själv, så är de begränsade om än fortfarande överlägsna de flesta människors. Jag skulle låta RÖR vara väldigt högt, STY och TÅL högt (men inte skyhögt eller överdrivet) PSY och VIL vida över människors men fortfarande inte oräkneligt.

Ungefärligen (spontant): STY 20, TÅL 22, RÖR 25, PSY 28, VIL 30

Det ovan var såklart väldigt spontant och oövertänkt
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Angående attributen i allmänhet så anser jag eftersom L'meas är en -inkarnat- och inte gudomen själv, så är de begränsade om än fortfarande överlägsna de flesta människors."

Såvitt jag har förstått så är väl det enda som skiljer en inkarnation av en gud från den riktiga guden att inkarnationen är bunden till en kropp, så varför skulle man i så fall ge den kroppen högt värde i de fysiska attributen?
L'meas föddes väl antagligen rent fysiskt som den biologiska dottern till riktiga, "vanliga" neromenziska människor i Thalamur under normala omständigheter förutom det att just den nyfödda kroppen "råkade" inhysa en sjättedel av Xinus själ.

Eller? :gremconfused:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Jag skulle göra det för att en gudom har, så vitt jag anser, ett viss möjlighet att förbättra sin inkarnations kropp, jag tror inte att det är en slump att L'meas är den troligtvis bästa dödsdanserskan i Thalamur... Annars håller jag med dig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Syfter med Xinus avatarer är att Xinu ska kunna agera i människornas samhälle utan att någon märker av dess närvaro - särskilt inte väsen som vore kapabla att stoppa den, till exempel drakarna. En lömsk gud, som Xinu, hade räknat ut att någon förr eller senare kommer märka av dess avatarers aktiviteter; så därför är det bra om dessa aktiviteter är svåra att direkt spåra tillbaka till källan.

I.e, det är extremt fördelaktigt för Xinu att smälta in så bra som möjligt. Däremot behöver den fortfarande makt nog att åstadkomma det den eftersträvar, vilket sätter effektiva begränsningar för exakt hur genomsnittlig den kan tillåta sig att vara. Lagom är bäst.

Vidare, av beskrivningen i Thalamur att döma, får man intrycket att Xinus avatar där i någon mån är en riktig mänsklig varelse. I mitt Mundanas kontext är det rimligt att förmoda att hon är -född- in i världen, annars skulle drakarna förr eller senare kunna hitta henne genom att leta i Vävarens salar efter livstrådar som inte hör hemma i Vävnaden. Å andra sidan, en flicka i en av mina kampanjer verkar ha dött, och sedan återuppväckts besatt av Xinu. Xinu raderade förvisso bort själva dödsfallet ur alla inblandades medvetande, men flickans familjemedlemmar upplevde hädanefter ofta nån slags overklighetskänslor i hennes närhet...det var rätt kusligt, faktiskt. Den här flickan var av allt att döma en fullfjädrad Xinuavatar - kan hennes uppdykande vara ett tecken på att en av de andra avatarerna måste ha gått hädan någonstans?

I en mer officiell kontext kan hon mycket väl ha manifesterat sig spontant i mänsklig form, men iochmed att Xinus olika inkarnater verkar relativt oberoende av varandra, och beskrivs som just 'inkarnater'...nej, jag skulle förmoda att de antingen är manifestationer av Xinu som fötts till världen, preferably av mödrar i Xinukulter, eller människor som i mycket ung ålder blivit besatta av Xinus ande och fått sina ursprungliga själar fördrivna, utplånade eller uppslukade.

Mitt förslag på L'meas attribut blir således:

STY: 10
TÅL: 12
RÖR: 17
PER: 25
PSY: 20
VIL: 23
BIL: 25
SYN: 12
HÖR: 13
AND: 20
MAG: 18


L'meas har styrka, tålighet och rörlighet som en relativt normal vältränad danserska. Hennes syn och hörsel är strax över genomsnittet, medan hennes andeförnimmelse och magiförnimmelse är starkt begränsade av den köttsliga kroppen, och av det faktum att Xinu styckat upp sin själ i sju delar. Detsamma gäller psyket och viljestyrkan - det rör sig definitivt om exceptionellt höga värden, men Xinu är försvagad i sitt nuvarande tillstånd och inte i närheten av sin fulla kraft. Bildningen är mycket hög, motsvarande Xinus extremt långa existens. Andra jämförbart ålderdomliga varelser hade lugnt kunnat ha mycket högre bildning dock; Xinu har tillbringat kosmiskt långa perioder i skymundan på andeplanet och i dödsriket, och lika långa perioder i dvala, i väntan på bättre tider. Personligheten är L'meas stora styrka, men också hennes svaghet - det är nämnligen hennes mest uppenbart övermänskliga attribut. Xinu är fåfäng, vilket manifesterar sig på olika sätt i dess olika avatarer. I L'meas fall är hon helt enkelt för bra för att vara sann; hon är underskön, ståtlig och ljuv, så sensuell, betagande och elegant att det nästan är -för- mycket. En fullkomlig aura av karisma, självsäkerhet, kompetens och ren sexighet omger henne, och hon dominerar fullständigt ett rum så fort hon stiger in i det. Det -går- inte att inte lägga märke till henne i sociala sammanhang. Hon kan sitta tyst i ett hörn och agera underdånig och oansenlig, och göra det bra, men alla närvarande kommer ändå snegla på henne från och till, på något sätt...fängslade.

Detta är en styrka för att L'meas i praktiken kan linda vem som helst runt sitt lillfinger, och utan problem bli åtlydd av nästan vem som helst. Det är samtidigt en svaghet, det enskilt största hålet i Xinus planer med L'meas, därför att personer som är tillräckligt intelligenta, paranoida och/eller kunniga kan komma att ana oråd om de observerar L'meas under tillräckligt lång tid. Im-Berefel Ra'drach do Kampa, till exempel, har genomskådat henne, och börjat inse vidden av vad som döljer sig bakom den betagande fasaden.



Sådana här fysiskt manifesterade gudars awesomeness bör i första hand inte komma från överdrivna attribut och färdighetsvärden, imo. Visst bör de vara mäktiga, sure, men jag tror att återhållsamhet kan löna sig i nästan varje tänkbart fall. Gudars fulla kraft bör framgå först på andeplanet. De totalt omdesignade andeplansregler jag filar på ska förhoppningsvis kunna göra även gudar rättvisa. Vad jag etablerat so far är att gudar har en enorm, och i Xinus fall, hotfull, närvaro på andeplanet - schamaner i mitt Mundana har överhuvudtaget svårt att missa att något otäckt och mäktigt ruvar nånstans i närheten av An-Thalamur, även om de inte kan - eller törs - sätta fingret på vad.

Sedan finns aspekten teotropi. Ett av de stora problemen med mitt Mundana är att jag ännu inte kunnat reda ut vad den egentligen gör. Först tänkte jag mig att den är ren, rå skaparkraft, och helt enkelt skapar saker ur tomma intet, och det är mycket det jag kör på som en ren ad hoc-lösning at the moment - rollpersonerna hänger just nu med en svag gud i min kampanj, som de dessutom lär behöva battla förr eller senare. Jag är dock inte alls nöjd med den här approachen - tittar ni på daimotropi-effekterna på Drunoks Drängar kommer ni att märka att de syftar till att -manipulera- andeplanet på olika sätt. Om psykotropi manipulerar själar och medvetanden, och daimotropi manipulerar andeplanets uppbyggnad...känns det väldigt inkonsekvent att teotropi påverkar den fysiska världen såpass påtagligt.

Idéer, anyone?

Förmågan att alstra teotropi borde trots allt vara ett av L'meas stora ess i rockärmen. Och ytterligare en svaghet; märker Im-berefel, drakarna eller nån annan kompetent typ -det- är hon busted direkt.

Jag tror vidare att L'meas går att döda, men inte helt lätt. Hon är kanske osårbar som en drakväktare ungefär, eftersom Xinus makt håller henne vid liv så långt det är möjligt.

- Ymir, resonerar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Excellent, excellent... [SPOILER]

Jag hade som jag tidigare skrev liknande tankar om att inkarnaterna rent fysiskt var "vanliga" människor. Tror jag kör på detta tills vidare.

"Om psykotropi manipulerar själar och medvetanden, och daimotropi manipulerar andeplanets uppbyggnad...känns det väldigt inkonsekvent att teotropi påverkar den fysiska världen såpass påtagligt.

Idéer, anyone?
"

Kanske är teotropi bara en skapande kraft på andeplanet, att det är av ren teotropi som t.ex. Drömmarens bur och alla avgränsningar till andeplanets olika "områden" (t.ex. Avgrunden) är skapade av. Kanske är teotropin helt värdelös på det fysiska planet såvida den inte "förvaltas" av en besjälad varelse (för att symbolisera att gudarna är beroende av troende)... bara en massa svammel, magiteori är jag för jävla kass på.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Me like [Småspoiler: Mina spelare]

Men jag anser fortfarande att L'meas skulle kunna höja sina fysiska attribut aningen utan att riskera upptäckt (inte riktigt så högt som jag föreslog tidigare dock). Å andra sidan så har hon ingen direkt anledning att göra detta, det är ju inte precis som att hon kommer att gå och banka ihjäl någon.

Angående Teotropi så har jag kört precis som du beskriver (onekligen taget från något tidigare inlägg ...). Det hela har nog tagit den vändningen att det påverkar etern och energierna mer än fysiska kroppar, dock. Det är något jag tycker fungerar ganska väl då det inte känns inkonsekvent och samtidigt gör Teotropin mäktigt, unik men aningen begränsad. I och med att jag använder mig av Archelons system för ceremonier (vilket i stort sett gör dem mer användbara) så skulle L'meas största styrka från Teotropin komma från att hon besitter nästan obegränsad förmåga att kanalisera Teotropin (från mänsklig synvinkel) samtidigt som hon har prästernas förmåga att fokusera den (mina teorier) fast hon måste såklart vara försiktig med detta om hon vill undvika upptäckt.

Låter intressant med en annan version av andeplanet också, posta gärna något om det när du känner dig redo och om du orkar, jag tar gärna in och använder alla tankar :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Jag hade med L'meas som antagonist/protagonist i vår raunakampanj (det var upp till spelarna om de ville följa henner eller inte). Jag valde att inte ge henne massa systemvärden. Hennes enda förmåga, utöver en kuslig förmåga att veta saker, var hennes bedövande utseende. Alla män fick slå riktigt svåra motståndsslag, och misslyckades de hade de inget annat val än att hysa kärlek till henne. (Det finns väl en motsvarande besvärjelse/effekt? eller är jag ute och cyklar?).

Hade de velat slåss med henne hade hon inte varit övernaturligt farlig. Faktum är att de redan i kampanjen slog ihjäl en Xinu-inkarnat (eller möjljligtvis utsänd). Jag följde tesen Ymir presenterade, att Xinus inkarnater framförallt agerar i det fördolda. Deras makt ligger inte i deras fysiska styrka, utan i helt andra saker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Hennes enda förmåga, utöver en kuslig förmåga att veta saker, var hennes bedövande utseende. Alla män fick slå riktigt svåra motståndsslag, och misslyckades de hade de inget annat val än att hysa kärlek till henne. (Det finns väl en motsvarande besvärjelse/effekt? eller är jag ute och cyklar?).
Vad...heteronormativt. Min L'meas karisma påverkar kvinnor i lika hög grad som män. Visst, det finns säkert en tendens att män blir mer attraherade av henne, enstaka kvinnor kanske rentav bara känner sig hotade...men generellt blir alla smått trollbundna av hennes närvaro, oavsett kön och läggning.

I övrigt är vi förstås helt inne på samma linje.

- Ymir, queerteoretiker
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Vad...heteronormativt. Min L'meas karisma påverkar kvinnor i lika hög grad som män. Visst, det finns säkert en tendens att män blir mer attraherade av henne, enstaka kvinnor kanske rentav bara känner sig hotade...men generellt blir alla smått trollbundna av hennes närvaro, oavsett kön och läggning.

Jag tror mest Martin menade att eftersom rollpersonerna alla var män så fick vi slå. Martin är inte simulationisten som låter SLPer slå mot andra SLPer. Det hade varit tröttsamt då vi i sammanhanget hade en armé om ca 70 000 man... ,-)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Nejnej, det är ju sånt man har sådana här tärningsslagar-script till. :gremsmirk:

- Ymir, brukar i sådana lägen bara anta att guden lyckas...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Gudomliga attribut [Småspoiler: Mina spelare]

Mycket väl skrivet, men jag skulle (av anledningar jag presenterar nedan) även ge henne möjligheten att öka sina attribut ifall behov finns - normalt lär hon ju inte han någon anledning att kunna slita ned stenstoder, liksom, och det kan vara jobbigt att ha uppenbart omänskliga egenskaper eftersom man kanske inte alltid kan dölja dem (som redan beskrivits).

Sedan finns aspekten teotropi. Ett av de stora problemen med mitt Mundana är att jag ännu inte kunnat reda ut vad den egentligen gör. Först tänkte jag mig att den är ren, rå skaparkraft, och helt enkelt skapar saker ur tomma intet, och det är mycket det jag kör på som en ren ad hoc-lösning at the moment - rollpersonerna hänger just nu med en svag gud i min kampanj, som de dessutom lär behöva battla förr eller senare. Jag är dock inte alls nöjd med den här approachen - tittar ni på daimotropi-effekterna på Drunoks Drängar kommer ni att märka att de syftar till att -manipulera- andeplanet på olika sätt. Om psykotropi manipulerar själar och medvetanden, och daimotropi manipulerar andeplanets uppbyggnad...känns det väldigt inkonsekvent att teotropi påverkar den fysiska världen såpass påtagligt.

Idéer, anyone?
I mitt Mundana utökar jag helt egenskaperna; daimotropi manipulerar världen, eller kanske rättare sagt aspekternas sammansättning (jag kör ju inte på din Väv, men det är väl alternativet). Detta gäller allt, men i synnerhet bio-, psyko- och daimotropiska fält, som har en större villighet att förändras än, säg, geotropiska. Det här förklara ju mycket behändigt demonhybriders drag och egenskaper och framför allt alla de fullkomligt disparata förmågor som demoner besitter (se V&N).

Följaktligen är teotropin så att säga den "ultimata aspekten", då den kan skapa allt annat (det är ju den enda aspekt som kan transformeras till alla andra aspekter), och en teotropisk existens är i praktiken oförstörbar (även om detta kan kringgås med olika metoder). Nackdelen är att teotropin är så högvärdig att den endast kan återskapas de besläktade av psyko- eller daimotropi. Teotropi kan alltså användas till att skapa världar, även om mängden energi är så enorm att jag allvarligt börjar fundera på om gudarna i mitt Mundana skulle klara det... jag får kanske införa en ny klass av icke-bråkande skapargudar?

I vilket fall, på det sättet kan jag ursäkta att gudarna gör vad som helst med gott samvete, eftersom teotropin enligt in version kan göra allt som andra aspekter kan göra (och lite till, som att höja qadosh).
 
Top