Nekromanti Gudomlig Hjälp.

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag håller på med en setting med Afrikansk känsla. Jag inser hur stort Afrika är och att det vore positivt att specificera aningen mer, men jag är inte särskilt färdig så jag vet inte än. Hursomhelst har jag skrivit en mytologi inspirerad av de framförallt Västafrikanska mytologier jag tittat på själv. Till den har jag skapat en rätt stor mängd högre gudar och en enda skapargud som har valt att ge sig av då de dödliga gjorde honom besviken. Teman i settingen är att missuppfattningar mellan andar och dödliga är vanligt och att misstag och slump skapar många större skeden (DVS motsatsen till att saker är ödesbestämda).

Vad jag behöver hjälp med är att hitta på lägre andar och gudomliga väsen. Gärna med tillhörande små förklaringar av vad de fyller för funktioner, vilka som dyrkar dem och andra små detaljer som utseende och riter om möjligt.

Jag har egentligen några A4-sidor med mytologi skrivet redan men jag förskonar er den mur av text som det skulle innebära att posta detta här och kan vid senare tillfälle länka till Google Drive eller så.

Personligen använder jag en del koncept från Dungeons & Dragons eftersom det är det system jag kommer att använda, men det systemtekniska är det minst viktiga i det jag önskar från de som läser detta.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Har du läst Allt går sönder av Chinua Achebe? Den berör ganska precis de teman du vill behandla. Och hur slump och misstag kan bli ännu större i ljuset av en snårskog till andlighet. Tror du kan få en del inspiration till lägre gudar i den boken.

http://www.adlibris.com/se/bok/allt-...-9789187179525 (Just den här utgåvan innehåller också ett appendix med en samhällsbeskrivning som troligen inte är helt bortkastad läsning för en kampanjskribent)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Kan du kanske ge några exempel på vad du tänker dig? Det blir lite lättare att lägga nivå då ;)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ogun
Den dödliga metallens ande
En mindre ande som är jaktens och vapensmides guden. Ogun sprang från Desibonos och Umglobas första möte, i skuggan av deras hälsning till varandra. Han är en artig ande som respekterar hårt arbete och etikett över det mesta.

Han tillbeds av de flesta smeder och jägare och anses av de flesta vara en vänligt sinnad ande. Det finns även en mindre kult bunden till honom men den är liten och sprid. Tillbedjan av Ogun handlar framför allt om att hantera sina verktyg med respekt (inte lämna dem ute i regn exempelvis), arbeta flitigt och vara artig mot främlingar.

Alignment: Lawful neutral
Domains: Nature, War
Home Realm: I skuggan av smedjans härd.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Danke. Kan man möjligen döpa om honom? Jag har för mig att ogun är den faktiska smidesguden i Voodoo? I övrigt är det coolt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anarchclown;n80883 said:
Danke. Kan man möjligen döpa om honom? Jag har för mig att ogun är den faktiska smidesguden i Voodoo? I övrigt är det coolt.

Eftersom vodou härstammar från huvudsakligen Afrika blandat med lokala religioner och katolsk kristendom så är det inte helt förvånande att västafrikanska och nigerianska gudar råkar hamna i Haiti också.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Krille;n81224 said:
Eftersom vodou härstammar från huvudsakligen Afrika blandat med lokala religioner och katolsk kristendom så är det inte helt förvånande att västafrikanska och nigerianska gudar råkar hamna i Haiti också.

Självklart. I princip hela voodootraditionen kommer från Västafrika. Det jag säger är att jag försöker att låta bli att använda namn på existerande entiteter. :)
 
Top