KH Gudomar och planeter

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
När vi spelat (lågmäld) fantasy i typ vår historiska antiken har den gängse betraktelsen hos kulturerna i spelvärlden av de synliga himlakropparna varit att de antingen är en effekt av en gudom eller dennes hem. Detta som ett resultat av att tidigt ansågs de vara gudomar men när man börjar beräkna banor och se rörelsemönster så kändes det naturligare för mig folk skulle se dem som planeten de själva bor på. Gudomarna finns ju verkligen och varför skulle inte en gudom ha en egen planet liksom? Slutresultatet blev att Solen och Månen är effekter av gudomar medan de fem planeterna som "uppenbarligen" är längre bort är planeter liksom den människor med flera själva bor på. Solen är exempelvis det man ser av det reflekterade ljuset från Apollons sköld eller solgudens eldvagn eller liknande (olika uppfattningar förekommer).

Jag vet inte om något redan är tänkt kring det här i spelvärlden men om man skulle göra någon liknande tolkning där. Vilka gudomar skulle kopplas till vilken planet då? Jag tänker att de teman som lades på gudarna/planeterna i vår värld var viktiga så i mina spekulationer nedan har jag försökt upprätthålla teman. Någon som har några kommentarer? Någon som har någon annan rolig koppling? Finns det kanske semitiska/babylonska/andra mellan östernassociationer att inspireras av?

Merkurius, handel, budbärare, tjuvar och filurer - Arah? Kastyke? Melkart?

Venus, erotik, kärlek, åtrå, fertilitet, skönhet, framgång - Inashtar? Qetesh? Astoret?

Mars, krig, jordbruk, vredesfylld snarare än listig krigföring - Ninhursag? Visha? Astoret?

Jupiter, herre på täppan, stormar, åskväder, himlen - Marduk?

Saturnus, rikedom, framgång, förnyelse, frihet - Visha? Melkart? Kastyke?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi har inte gått in i detalj i monster och hjältar på himlavalvet, men grundtanken att himlakroppar (och även stjärnbilder) kan vara kopplade till olika makter passar finfint. Det behöver ju inte heller bara vara gudar, utan kan lika gärna vara demoner, hjältar, djur och monster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Shamash/Utu är ju båda solen, de ser allt, utom det som sker i skuggorna och på natten. Så det är inte bara för att man har lättare att gömma sig på natten som ogärningsmän och stråtrövare härjar som bäst då.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Inte helt OT men jag måste säga att jag tycker det är roligare att ha andra planeter än de från vårat solsystem i sin fantasy-setting. Diggar stenhårt de två månarna i Warhammer Fantasy, Mannslieb och Morrslieb, t.ex. Betydligt mer flavour på det sättet!

Helt ok att inspireras av planet-resonemang från vår värld men roligare om man isf remixar rejält, så som man gjort med de olika kulturerna i KH!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Inte helt OT men jag måste säga att jag tycker det är roligare att ha andra planeter än de från vårat solsystem i sin fantasy-setting. Diggar stenhårt de två månarna i Warhammer Fantasy, Mannslieb och Morrslieb, t.ex. Betydligt mer flavour på det sättet!

Helt ok att inspireras av planet-resonemang från vår värld men roligare om man isf remixar rejält, så som man gjort med de olika kulturerna i KH!
Dylika månar, sannolikt skamlöst stulna från WFRP, fanns även i DoD.

Håller i övrigt med. Och har inget emot att koppla gudar till planeter. Vi har ju mer demiurgen än gudar i himlen men de går säkert att kombinera.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Inte helt OT men jag måste säga att jag tycker det är roligare att ha andra planeter än de från vårat solsystem i sin fantasy-setting. Diggar stenhårt de två månarna i Warhammer Fantasy, Mannslieb och Morrslieb, t.ex. Betydligt mer flavour på det sättet!

Helt ok att inspireras av planet-resonemang från vår värld men roligare om man isf remixar rejält, så som man gjort med de olika kulturerna i KH!
Ja, definitivt. Athos himmel är inte vår himmel. Dess månar, planeter och stjärnor är makter och kanske äventyrsplatser. Tror Illern nämnde Saturnus, Pluto etc som inspiration, inte som modell
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Ja, definitivt. Athos himmel är inte vår himmel. Dess månar, planeter och stjärnor är makter och kanske äventyrsplatser. Tror Illern nämnde Saturnus, Pluto etc som inspiration, inte som modell
Ja, jag tänker att de aspekter som människor i vår verkliga värld applicerade på planeterna (och därmed val av gudomar) var viktiga för folk. Därmed skulle det kunna vara bra inspiration om man vill bygga en värld som "fungerar som vår" med all den automatiska inneboende konsekvens och strukturell hållbarhet som kan följa av det. Självklart kan man även med den utgångspunkten leka med konceptet. Kanske syns Solen och Månen plus sex planeter snarare än fem eller endast fyra eller...
...eller så gör man såklart som man vill.

Däremot får jag helt klart känslan av att Athos har en (synlig) sol och en (synlig) måne. Jag tycker språket säger det, i alla fall mellan raderna.
 
Top