Nekromanti gudavapen

Spiff

Veteran
Joined
2 May 2003
Messages
18
jag har en paladin(slp) som är en guds tjänare
hur gör man ett gudasvärd(läs reglerna för demon/draksvärd i krigarens handbok)
tänkte att han skulle ha ett sådant vapen.
han skall, mha en rp-grupp, befria guden som han tjänar från en demon som håller guden fängslad.
jag vill att han ska ha ett gudasvärd
men hur skapar jag, som sl, ett sådant vapen(krafter, förmågor etc)
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Ett gudavapen skulle enligt mig inte ha några direkta "krafter" som är specifikt formulerade.

Det beror lite på. Är paladinen bara en framstående tjänare, eller är han en förlängning av gudens existens?
[jmfr Johannes Döparen / Jesus]

Om paladinen ifråga är en direkt förlängning behövs inget vapen, egentligen. I alla fall inget som är speciellt. Då har ju förlängningen all makt som guden har.

Om dock paladinen "bara" är en extremt framstående tjänare, skulle jag göra så att paladinen har en viss del av gudens förmågor, kraft som guden brukar via honom. Gör då så att du formulerar ut vilka områden guden är framstående i, kanske till exempel helande, eller fördrivning, etc. Gör då helt enkelt så att paladinen ber guden om hjälp, och guden svarar via honom med kanske en tiondel eller nåt av sin kraft. Svärdet kan då användas som rent posermaterial. Till exempel kan han rikta en fördrivningsbön genom svärdet, för en sån bön är offensiv, men helande bör ske genom händerna, utan handskar [purity?], medan kanskeandra saker sker via symboliska beröringar ocyh ord som har med rustning, sköld eller hjärta att göra..?
 

Spiff

Veteran
Joined
2 May 2003
Messages
18
inte chronopia och inte den nya
och inte allt av magikerns handbok versionen
 

Spiff

Veteran
Joined
2 May 2003
Messages
18
mannen blev skapad av guden
och guden utsåg honom som hans tjänare när han redan var bebis
fast han fick veta det först när han var 9 år och då skulle han göra något slags prov för att se om han var värdig sin gud
och som hjälp att utföra gudens befallningar så fick åpojken ett gudasvärd...typ...
men krafter...mohaha
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Du har inte tillgång till modulen Tjuvar och Lönnmördare? Där står det iaf om ett svärd som tillhör en gud på samma sätt som du beskriver ditt önskemål. I normala fall är det bara ett mycket välsmitt bredsvärd utan magi eller förmågor men när det används mot samma mål som gudens kan guden skänka det olika krafter. Detta ter sig i form av besvärjelser som alltid är av effektgraden E15 men det finns ingen begränsning för vilka besvärjelser guden kan få för sig att ge svärdet.

Något i den stilen kan ju vara kul att köra även om man inte måste göra det lika mäktigt. Poängen är dock att svärdet inte behöver vara mäktigt alls och att makten bara kan fås om man tjänar vissa mål som kanske inte alls överensstämmer med ens egna.
 

Lazarus

Veteran
Joined
19 Jan 2003
Messages
27
Location
Skellefteå
Jo, sir Graiwyns (osäker på stavningen) svärd är riktigt bra, om man känar Etin dvs. Annars är det ju ganska menlöst att ha det. :gremwink:
 
Top