Nekromanti Gudar!

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Har några frågor om gudar?

1. Om en magiker blir gud, kan han bara teotropi då eller har han kvar sina andra aspekter fortfarande?

2. Hur högt kan en gud ha i färdigheten Alstra teotropi?

3. Är det någon mening att spela mer med den rp om denne blir gud?

tacksam för svar!

// Sebbe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den enda frågan jag tänker svara på är den sista, för den svarar på de andra två automagiskt.

"3. Är det någon mening att spela mer med den rp om denne blir gud?"

Enligt min mening, nej. Gudar och gudakrafter (inklusive huruvida magiker kan alstra teotropi och hur högt FC han kan ha) faller helt utanför Eons regler.

Jag anser att rollpersonern inte ska kunna uppstiga till gudanivå över huvud taget. Om spelledaren i något svagt ögonblick går med på det i alla fall så bör han sno rollformuläret på stubben, ignorera alla siffror som står på papperet och endast använda rollpersonen som spelledarperson.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Enligt min mening, nej. Gudar och gudakrafter (inklusive huruvida magiker kan alstra teotropi och hur högt FC han kan ha) faller helt utanför Eons regler.

Helt riktigt. Gudomlighet är per definition odefinierbart, annars vore det ju inte gudomligt. :gremcool:

Jag anser att rollpersonern inte ska kunna uppstiga till gudanivå över huvud taget.

Jag skulle nog tillåta att en rollperson blev gudomlig, men i så fall på bekostnad av rollpersonen (d.v.s. ungefär det du skrev om att "sno rollformuläret på stubben"), m.a.o. spelaren får ej spela med sin gudomliga karaktär. Så att förvandlas till gud gör man enbart på "egen risk", så att säga...
:gremcool:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Iofs har jag hört talas om ett tryckt amerikanskt rollspel som går ut på att spela gudar...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Iofs har jag hört talas om ett tryckt amerikanskt rollspel som går ut på att spela gudar..."

"The Primal Order" hette det, och var snarare ett slags metasupplement som behandlade gudar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
WOTCs första produkt, till på köpet. Dessutom fanns Immortal Rules till gamla D&D (alltså röda/blå o s v boxarna), och Wrath of the Immortals till något mindre gamla D&D (Rules Cyclopedia), som båda går ut på att spela så kallade Odödliga, som man som rollperson kan bli om man är *riktigt* ämlans hård och gör en massa quests och liknande.
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Men.. OM man vill prova o spela en gud. Bara för kul så att säga. Vad kan en gud kunna tänkas ha i FC i teotropi då? :gremwink:

// Sebbe
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Oväsentligt. Gudar har en annan tidsuppfattning och kan därför dubblera tidsåtgång till förbannelse.
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Okey, men OM!! :gremtongue:
Ja vet att jag e tjatig. men det kan vara kul å veta. Kan det vara en 200 eller? :gremsmirk:

// Sebbe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ja vet att jag e tjatig. men det kan vara kul å veta. Kan det vara en 200 eller? "

Som sagt var, det är oväsentligt. Det går inte att mäta på Eons skala. Du försöker mäta temperaturen i solen med en normal rumstermometer, helt enkelt. Skaffa The Primal Order och se vad du kan göra med den där, men i Eon finns inget stöd för det, helt enkelt.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
White Wolf ska oxå ha något suppliment till antingen Trinity eller Aberrant, som låter en spela gudalika varelser (extremt mäktiga psychics, i stil med Akira, för er som sett den rullen). Undertexten till det spelet/tillbehöret lär t.o.m. vara (om jag kommer ihåg rätt).
"What would you do if you were a god?"

Det var kanske t.o.m. Aberrant som var det spelet? *funderar* För mig det inte var så, men är inte helt hundra... Men WW ska definitivt ha ett "spela gudomliga varelser"-tillbehör till antingen Trinity eller Aberrant. Någon kanske oxå skulle påstå att Masters of the Art - the Archmage handbook är ett sådant tillbehör, men i det supplimanget till Mage - The Ascension finns det ingenstans beskrivet hur man blir eller spelar en gud - bara att vissa människor söker gudomlighet, och att några (försvinnande få!) faktiskt lyckas! Men inga specifika "så här mäktig är en gud och dom här färdighetsvärderna har gudarna"-regler, nej.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Det beror nog på hur stark guden är. Enligt reglerna så kan ju en gud inte alstra Teotropi: Eftersom Teotropin kommer från guden så måste guden alstra från sig själv, vilket med andra ord innebär kroppslig alstring. Eftersom guden inte har någon kropp så kan han inte utföra alstringen.

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Jag sätter tio spänn på att Krille kommer att ha någon lösning till detta, enligt mig, dumma problem DS.

PS. Dessa tio spänn var symboliska, jag kommer med andra ord inte skicka ut några pengar om Krille mot förmodan inte skulle svara :gremwink: DS.
 
Top