Nekromanti Gudar vs. Demoner och rang

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Om det nu stämmer att gudar är mäktiga demoner, på ungefär vilken nivå skulle deras rang ligga? Och även om dom inte är demoner - vilken rang har dom?
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Svårt att säga..
Eftersom Gudarna klassas som allsmäktiga osv.
Har de troligen den rang de vill ha..
Men är det inte så att rangen mäts först när de går ner på det mänskliga planet vilket innebär att de i så fall brde mätas som inkarnation..
Gudar borde nog inte mätas i rang men de ligger nog ganska mycket högre rang än nedkallade demoner..
Demonernas rang på mänskliga planet mäts oftast (vad jag vet)
av den som nedkallars färdighet.. alltså destå bättre han är destå högre rang kan han nedkalla.
Problemet blir då att gudarna inte kallas ned utan kommer av fri vilja..
Dibuk tex. som kan nedkallas(om han själv vill) med en ritual magnitud 20 borde då ha rang 20..
Eller nått i den stilen..
Sen tror inte jag att gudar är mäktiga demoner snarare att demoner är "degraderade" gudar som missbrukat sin makt.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Sen tror inte jag att gudar är mäktiga demoner snarare att demoner är "degraderade" gudar som missbrukat sin makt."

Med tanke på att en demon kan vara en individ av en "ras" så tror jag att det är tvärtom.. att gudarna var demoner som har fått folk att dyrka dem. Så nu är de såpass mäktiga att de vanliga demonerna inte har någon chans mot dem, allra minst folket på Mundana.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Så efter mörkret kan det mycket väl dyka upp nya som gamla gudar.. om ens någon. </font></td></tr></table>
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Om det nu stämmer att gudar är mäktiga demoner, på ungefär vilken nivå skulle deras rang ligga? Och även om dom inte är demoner - vilken rang har dom

Njääää... Gudar är inte demoner. Skillnaden ligger i vilken aspekt dom är knuten till. Besjälade varelser och andar använder sig av psykotropi. Demoner använder sig av Daimotropi och gudar använder sig av teotropi. Gudar skiljer sig från demoner på det sättet, att demoner inte kan alstra teotropi.

Allsmäktiga, som HerrBjörn säger att dom är, vill jag helst inte se dom som. Snuskmäktiga, ja. Men allsmäktiga, nej. Någonstans i religionskapitlet så står det att tillbedjare ovetandes offrar små delar av psykotropi från sig själva och ger till sin gud. Guden får alltså makt från sina tillbedjare och bör således vara mäktigare om han får fler tillbedjare. Detta har tagits som en fingervisning på att det finns maktskillnader gudarna emellan. Om det finns maktskillnader så är det nog knasigt att tala om allsmäktiga gudar, eftersom det inte finns någon skillnad mellan en varelsers allsmäktighet och en annan varelser allsmäktighet.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Den enda allsmäktiga guden skulle väl då vara Aeon, om någon. Men hon är lite för sömndrucken för att göra någonting spektakulärt verkar det som. </font></td></tr></table>


Nu, frågan om gudarnas rang. Helt ärligt, jag vet inte. Visst, jag kan säkert yxa till med något snuskhögt värde (50? 100? för de svagare gudarna? 500 för de mäktigare?), men det ger mig och troligtvis ingen annan någonting. Det enda man behöver veta med en så mäktig varelser är att den är skitmäktig och om man kommer i direktkontakt med den samtidigt som man har retat upp honom så kommer man garanterat att raderas ur skapelsen.


/Naug
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Antaget att gudarna är demoner som får sin kraft från sina troende så kan man ju räkna rang = 10 + antalet tusen troende (en helt påhittad formel, förstås). Det skulle ge Daak en redig rang på säkert 10 000 (också en siffra taget ur huvudet).

/RipperDoc - eller så struntar man i att räkna deras rang :gremgrin:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Gudars rang

Jag vet att jag i någon av Eons böcker (förmodligen i grundboken eller i M&M, orkar inte leta upp vilken dock) har läst att det sägs att det är omöjligt att känna till en guds sanna namn och att det skulle vara just detta som gör dem gudomliga. Om detta verkligen stämmer så skulle det antingen kunna betyda att gudar inte mäts i rang eller att deras rang är oändligt hög. I och för sig kan de manifestera sig på Mundana men förmodligen kan de då välja hur mycket teotropisk kraft de vill investera vilket i sin tur avgör inkarnationens kraft och rang.

Ljusetsriddare - riddare o gudarnas nåde
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Rang?

Vad är rang bra för för alla stackare som inte ska framma demoner eller vandöda?

Hur bestäms vilken rang en demon har?

/Ceram, ställer allmäna frågor läs vad det står och inte vad ni tror att han kanske menar :gremcrazy:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Gudar vs. Demoner och rang (Spoiler)

Flera har avfärdat frågan om Gudars rang med att gudar använder teotropi och är något helt annat än demoner.

Själv är jag helt inne på spåret att gudar kan ses som mäktiga (förhållandevis godhjärtade) demoner och att en demon kan bli en gud och tvärtom. Skälet till det är att det öppnar intressanta och episka möjligheter.

I Legender och Hemligheter sägs det rakt ut att det enda skälet att demoner invaderar Mundana är för att jävlas. Jag vil hellre se att de har ett högre syfte: de vill bli gudar!

För att använda en utsliten metafor så är gudar och demoner tåv sidor av samma mynt. Gudarna har lyckats övertala människor att tillbe dem och därigenom ge dem de teotropiska filament de använder och förlänar sina präster. Därför vill guden att religionen ska växa, mer tillbedjare, mer makt.

Demoner å andra sidan får sin kraft genom att förtära själar som dött. Det är en avskyvärd akt som kan jämföras med kanabalism. Men det är bara de lägre demonerna som är ute och "letar käk". Demonerna har ett heriarki där de mäktigare får "mat" genom att ta av sina underlydande. De demoner som människor kan nedkalla är ganska lågt ner på stegen jämfört med demonfurstarna. De senare är kan mycket väl vara jämbördiga med en gud.

Varken demoner eller gudar vill manifistera sig fysiskt då det drar en massa kraft. Det är därför gudar gör så lite som möjligt vid gudomliga ingripanden. Men när mörkret faller så förminskas bryuggan mellan världarna och det är lättare att ta fysisk form.

När demonerna invaderar förslavar de stora delar av Mundana och förutom att äta människorna så försöker demonfurstarna att få folket att tillbe dem. Om tillräckligt många tillber dem kan de överge sin tidigare diet och bli gudar.

Gudarna å andra sidan ser sina tillbedjare dö och förslavas och kan inte hjälpa alla. Deras kraftbas försvinner och de måste slåss, detta kan driva en gud att äta döende själar för att för att snabbt få mer kraft. I liten skala är detta inte så farligt men det kan leda in på den mörka snabba vägen till mer kraft.

På så sätt kan demoner vara fallna gudar som försöker dra sig tillbaka. Det finns så mycket mer makt i i att vara gud med naiva människor som ger en kraft i utbyte mot enstaka mirakel motför att slåss för maten i demonernas heriarki.

Jag tycker i alla fall att det är en idé det går att bygga vidare på.

-A
 
Top