Nekromanti Gudar till DoD6 och DoD ´91

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Jag älskar DoD6 och DoD ´91... men jag har ett litet problem! Vilka gudar finns det till dessa två rollspel? Jag känner till en religon; Nidendomen. Sen kan man väll även vara agnostiker och ateist.

Så om ni vet några religoner och något om deras gudar så kan ni väll svara på inlägget...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Till Trudvang (DoD 6) finns förutom Nidendomen även Gerbanis, en hård religion som dyrkar guden Storme, Hamingjes, som fokuserar på andeväsen, och dyrkan av Whote, en näst intill utdöd religion som dyrkar människonras skapare Whote och enbart praktiseras i Tronland. Dessutom finns alvernas och dvärgarnas respektive religioner.

I Ereb Altor, där DoD '91 utspelar sig, finns stora mängder religioner. De jag kan komma på skriver jag här.

Lysande vägen: En blek kristendoms-ripoff som dyrkar solguden Etin. Spridd i större delen av sydvästra Ereb.

De unga gudarna: Dyrkas i Berendien. Ett klassiskt panteon med allt som hör till.

Kusherismen: Vicotniks jätteonda religion. Finns i Nidland.

Kastyke: Den trakoriska gudinnan över handel och girighet. "Kastyke älskar den som älskar sig själv", sägs det, och mycket av dyrkan är centrerad till ekonomisk välgång.

Shamash: En annan trakorisk gud. Dyrkas i det heliga kishatet, där folk inte får ha mycket kul.

Parbagerna: En gudafamilj som dyrkas i Hynsolge.

Imâria: De odödas härskarinna. En demonfurstinna.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Trakoriska gudar...

I 'Trakorien' beskrevs ett antal religioner, eller snarare, ett antal gudomliga väsenden som de flesta accepterade existerade, och dessutom ett antal sekter med olika åsikter om hur man skall bete sig gentemot dessa väsen och som människa (antropomorf?) i största allmänhet. Flera namn - Tiamat, Ereshkigal, Enu - var plockade från babylonisk eller assyrisk mytologi.

Erik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Trakoriska gudar...

Stämmer nog, jag har inte Trakorien här. Tiamat har jag för mig var entropins gud eller något liknande. Det stämmer att Granström tog mycket från sumerisk (var det väl?) mytologi, även Shamash hör till denna skara.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Trakoriska gudar...(spoiler)

Jag har utvecklat Trakoriens gudar en del nu när jag skriver romanen "Svavelvinter" (365 boksidor klara f.n.!). För det första finns inget enhetligt panteon i Trakorien eftersom alla är saliga (ellr osaliga) på sin tro, men de flesta accepterar att det finns flera gudar. (Se för övrigt min gamla Sinkadus-artikel "Den lille metafysikern" för en orgie i kvasimetafysik)

Shamash är "sanningsguden", direkt kallad efter en riktig sumerisk gud, men motsvarar för sina troende den något abstrakte överguden och har därför monoteistiska drag. Eftersom konceptet med begreppens makt över tingen gäller i storyn (därav Arn Ds hållhake på draken, mandalan som styrande ritning över verkligheten, Shaguls stöld av sitt eget namn etc), menar Shamasherna att det är Shagul som ligger bakom och bevakar de ursprungliga idéerna som sedan blev verkligheten fast att lägre gudar fungerat som arkitekter, snickare och vaktmästare och fixat det praktiska (som därför har sina brister). Shamashertron är i boken delad redan under "Svavelvinter", så att det heliga Kishatets tråkmånsar är som i spelet, medan Vite Shamash dyrkas av en kvinnodominerad, ansedd sekt i Frand. I boken störtar Jarmona av Frand med Arn D på Stegos och blir överstepräst för den hämnande flotta som sedemera utgår från ön.

Stormguden Marduk är likaså hämtad från det gamla söndermanglade ökenlandet. Han får betydelse därför att jag har en vindmagiker vid namn SIlvia Miranda som står under hans beskydd och trollar med moln, luft och vindar. Själar efter veliga syndare sägs segla runt som besättning på hans jättelika åskmoln. För övrigt är en del moln solida så att man kan sova på dem i min bok.

Inashtar - kärlekens och krigets gudinna är kopplad till ön Trinsmyra och genom sin tjänare demonen Ghumgakk till mördarsekten RhabdoRana. Namnet är bildat av de två namnen på samma kilskriftgudinna: Inanna och Ishtar. En ljuv men hetsig kvinna.

Kastyke är en konstruerad gudinna som står för kommers och egoism i Tricilve. I första kapitlet, då Kronolaben invigs, inrättas en orden vid namn "Nya sfären", där bara de rikaste får tillträde. Orden som liknar ett slags super-Rotary ska befrämja "det heliga guldets förmerande" vilket i denna kyrka är ett sakrament. Ordensmästare är herr Ialsop, hertigen av Malusa och de inre hamnarnas väktare (han har monopol på Sylvoleumhandeln från Malossisjöns stränder).

För övrigt nämns Ereshkigal - dödsrikets gudinna och
Anxalis - havets gudinna, vars utsända "havsfru" visar sig på vågorna för sjöfarare då hon har synpunkter på offrens storlek m.m.

Tiamat är själva ursubstansen, salthavet ur vilken världen bildades och ingen aktiv gud.

Vishetens gud Enki bevakar det livgivande och förklokande sötvattnet.


Hälsar
Erik "Brior" Granström
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Trakoriska gudar...(spoiler)

"Stormguden Marduk är likaså hämtad från det gamla söndermanglade ökenlandet. Han får betydelse därför att jag har en vindmagiker vid namn SIlvia Miranda som står under hans beskydd och trollar med moln, luft och vindar."

En referens till skalden från Stratford-upon-Avon, minsann!
 

Herlin

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
65
Location
Kalmar
Du skall också veta att Nidendomen och Gerbanis inte direkt älskar varandra. Tvärtom hatar dom varandra. Andra detaljer som kan vara kul att veta är att Gerbanis gud, Storme, Dödade Nidendomska guden Gave. Han dödade Gave med ett svärd och därför får inte Nidendomska män och kvinnor bära svärd.
Gerbanis har symboler som svärd, de fyra händerna sammanknutna eller varför itne järnringen.
Nidendomen har symboler som den svarta eken och bloodsdroppen.
Ofta har nidendoms män och kvinnor ett halsband med en bloodsdroppe av glas.
Gerbanis har ofta svarta rustningar med en järnring på.

Bara lite kul att veta och rätta mig gärna om jag ahr fel för jag är ganska ny inom ämnet...
Goddagens.. :gremgrin:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Trakoriska gudar...(spoiler)

För tusan, jag älskar Shakespeare och skulle gärna referera till honom, men detta var, tro det eller ej utan avsikt. Menar du Miranda i "Stormen" så passar det ju utmärkt, med luftandar och allt!

Den profana sanningen är dock att min dotter Majas katt heter "Silvia Miranda"! Fast, såsom Shagul förklarar så uppstår en massa skenbart slumpartade sammanträffanden då man närmar sig en konflux eftersom alla vägar flyter samman.

Men jag ska faktiskt lägga in lite referenser till Shakespeare nu när du påtalat det. Tack för tipset!

Hälsar
Erik Granström
 

Herlin

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
65
Location
Kalmar
Svavelvinter...

...kan man ladda hem den elelr måste man köpa den? har inte riktigt greppat det där...
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
Mja..Var det verkligen så ?

Såvitt jag läst var det icke Storme utan en demon som högg ett dödligt sår i huvudet på Gave med ett svärd..han dog dock inte utan lät hela sej själv till priset att han inte längre kunde vandra på Trudvang.

Religionerna har inte med varandra att göra egentligen, förutom att de bråkar och kallar varandra kättare etc. :gremgrin:
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
De gudar som jag även känner till är följande för utom de unga gudarna, se bifogad fil.
/Labol
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: Svavelvinter...

Du kan säkert hitta den på DC eller nåt, men vill du ha den "lagligt" måste du köpa den och ska du ha alla fem delarna i kampanjen kommer det att kosta dig 1500-2000 :-!

Är den värd det? Det är en av de bästa kampanjerna jag spelat... men det är mycket pengar.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Var tog Remuntra vägen?

Oj, honom / den / det glömde jag i hastigheten.

Vansinnets gud Remuntra har en mycket betydelsefull roll i boken (eller rättare sagt i kommande delar) men får även sin förklaring kopplad till de mystiska kaklunerna - i boken förekommer inte bara en kaklun utan tre, varav två redan är etablerade i "vår" värld och ibland manifesterar sig just som Remuntravansinnet. Nykomlingen i Järntornet har en annan roll. Remuntra är hur som helst inte alls som andra gudar, vilket de som läst "Trakorien" redan vet.

Hälsar
Erik G
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Re: Svavelvinter...

Jag har hört att Svavelvinter ska vara en topp-kampanj, så varför gör inte riotminds en retro på Svavelvinter...? Och någon ny upplaga av DoD `91...? Det vore en bra sattsning!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bla-blabla-blabla...

"Jag har hört att Svavelvinter ska vara en topp-kampanj, så varför gör inte riotminds en retro på Svavelvinter...? Och någon ny upplaga av DoD `91...? Det vore en bra sattsning!"

Därför.

Kryp ut ur nostalgitältet en stund. DoD'91 är inte världens bästa rollspel. Det är åldrat, inkonsekvent, sönderpatchat och otympligt. Den saknar egen värld och den separata som fanns att tillgå var ett jefla lapptäcke, som endast hölls ihop av små snörstumpar och god vilja. DoD'91s stora fördel är nostalgin och den delas av långtifrån alla.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Svavelvinter...

DC är i det här fallet Direct Connect, ett fildelningsprogram a la Morpheus eller Kazaa.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Re: Bla-blabla-blabla...

Jo du har rätt... men det skulle vara skoj med någon ny återutgivning och uppdatering av spelet, för det är ju trotts allt mitt favorit spel!
 
Top