Gudar i spel respektive verkliga religioner

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
1) Om gudarna är mäktiga oavsett vad folk tror (eller ens vet om att de existerar) blir det mycket svårare att förklara varför gudarna skulle vilja bli dyrkade - varför skulle de ens bry sig? Om gudarna blir mäktigare av folks tro har de starka skäl att engagera sig i världen och inte bara hålla på sina gudagrejer i någon fjärran dimension.
Mer seriöst, det kan vara en frågan om:
det är människorna som vill dyrka dom i första hand o gudarna ger dem sina gåvor som ett tecken på uppskattning / få dem att sluta tjata / som en tjänst / som tack för offer / liknande.

Gudarna är som folk i allmänhet på sätt o viss (i alla fall i visa detaljer) - de uppskattar dyrkan likt vi uppskattar att folk visar uppskattning för vad vi gör

De ser oss lite som sina yngre (något idiotiska ibland) släktingar o dyrkan är motsvarigheten till att man ringer upp sina äldre släktingar o frågar om hur det är o berättar vad man själv har gjort, o gudarna försöker förklara vad människorna borde göra för att klara sig ur sin nuvarande situation o/e ha ett bra liv, men ibland lyssnar de bara inte.

Gudarna må vara mäktiga oavsett vad folk tror men de vill gärna sprida de koncept som de är gudar över, o det gör man bäst genom att låta ens dyrkare hjälpa en.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mer seriöst, det kan vara en frågan om:
det är människorna som vill dyrka dom i första hand o gudarna ger dem sina gåvor som ett tecken på uppskattning / få dem att sluta tjata / som en tjänst / som tack för offer / liknande.

Gudarna är som folk i allmänhet på sätt o viss (i alla fall i visa detaljer) - de uppskattar dyrkan likt vi uppskattar att folk visar uppskattning för vad vi gör

De ser oss lite som sina yngre (något idiotiska ibland) släktingar o dyrkan är motsvarigheten till att man ringer upp sina äldre släktingar o frågar om hur det är o berättar vad man själv har gjort, o gudarna försöker förklara vad människorna borde göra för att klara sig ur sin nuvarande situation o/e ha ett bra liv, men ibland lyssnar de bara inte.

Gudarna må vara mäktiga oavsett vad folk tror men de vill gärna sprida de koncept som de är gudar över, o det gör man bäst genom att låta ens dyrkare hjälpa en.
Ja, om gudarna som folk fast mäktigare funkar det här jättebra. Men det är ju inte ett givet designval.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fantastisk, jag förstår bara inte varför jag skulle bry mig om myrorna uttalade mitt namn korrekt eller inte?
Tänker att man kanske inte ens hade märkt det annars. Bara nått knepigt ljud som inte betyder nått. Kanske så myror låter...?

Men visst, det är en svag punkt :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har den logiken någonsin påverkat en verklig religion...
Jag vet inte, men verkliga religioner mäjkar ingen sense alls. Varför skulle en allsmäktig, allvetande och allgod gud bry sig om vad vi på den här obetydliga planeten, en av kazillio i universum, håller på med?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag vet inte, men verkliga religioner mäjkar ingen sense alls. Varför skulle en allsmäktig, allvetande och allgod gud bry sig om vad vi på den här obetydliga planeten, en av kazillio i universum, håller på med?
Därför att hon är allgod, och därmed bryr sig om allt och alla.
Men jag tror inte att det här är rätt ställe att diskutera om verkliga religioner är vettiga eller inte.

Om vi håller oss till fiktiva religioner så är det rätt sällan gudarna där är allsmäktiga eller allvetande. Väldigt mäktiga, ja. Vet väldigt mycket, ja. Men gudarna i rollspel och litteratur, och myter har sina begränsningar. Om inte annat så finns det andra gudar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om man håller sig till mer relevanta historiska religioner.

Asagudarna bryr sig om människor eftersom det är ur deras led enhärjarna rekryteras, och de behövs som kanonmat när Ragnarök kommer.
De olympiska gudarna tycks mest ha sett människor som kul leksaker.
Den vediska panteonen verkar ha behövt människornas offer för att upprätthålla världsordningen. Möjligen såg de också att även dödliga var en del av världssjälen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Man kan ju också köra på Exalted-varianten, att gudarna är beroende av dyrkan, men det är beroende av modell heroin, inte beroende av modell syre.
Den är nice, faktiskt. Löser ditt problem med transcendenta skapargudar och trickstergudar utan kult. De står över de smärre gudarnas behov, eller så har de lurat till sig något sätt att få sin fix ändå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Den är nice, faktiskt. Löser ditt problem med transcendenta skapargudar och trickstergudar utan kult. De står över de smärre gudarnas behov, eller så har de lurat till sig något sätt att få sin fix ändå.
Det är de nyktra gudarna som är skrämmande, för de behöver inte hålla sig väl med mänskligheten.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Min spaning. 1) Om gudarna är mäktiga oavsett vad folk tror (eller ens vet om att de existerar) blir det mycket svårare att förklara varför gudarna skulle vilja bli dyrkade - varför skulle de ens bry sig? Om gudarna blir mäktigare av folks tro har de starka skäl att engagera sig i världen och inte bara hålla på sina gudagrejer i någon fjärran dimension.
Min kursivering.
Jag anser att man hamnar lite snett när man pratar om "tro", att tron i sig är central är ett relativt nytt påfund., I en kristen kontext så skulle jag säga att det blev viktigt runt reformationen. I äldre kristendom så var vad man gör för att upprätthålla förbundet med Gud mkt mer centralt än vad man tror om Gud. Det är därför det är mer av att vandra klädd i aska och säckväv och be ave maria 400ggr om dagen på 1200-talet än idag.

Sen har gudar i olika religioner ofta varit ganska klara med vad de kräver av folk; de kräver offer och respekt, och i gengäld hjälper dig att vinna strider och få regn på åkrarna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Min kursivering.
Jag anser att man hamnar lite snett när man pratar om "tro", att tron i sig är central är ett relativt nytt påfund., I en kristen kontext så skulle jag säga att det blev viktigt runt reformationen. I äldre kristendom så var vad man gör för att upprätthålla förbundet med Gud mkt mer centralt än vad man tror om Gud. Det är därför det är mer av att vandra klädd i aska och säckväv och be ave maria 400ggr om dagen på 1200-talet än idag.
Det är en bra poäng! Sen vet jag inte om det ändrar mitt resonemang, dvs varför skulle mäktiga gudar bry sig om vad humanoiderna gör? (Jag gillar Monty Pythons take på Gud, som är sjuk less på det eviga fjäskandet och krälandet).

Sen har gudar i olika religioner ofta varit ganska klara med vad de kräver av folk; de kräver offer och respekt, och i gengäld hjälper dig att vinna strider och få regn på åkrarna.
Då talar vi om ett slags quid pro quo, och det är tycker jag ett sätt att gestalta religion i rollspel som är lätt att förklara diegetiskt och konkretisera mekaniskt. Personligen gillar jag också lösningen att man måste göra något i världen först om man vill få något av gudarna, som det görs i Stormbringer, framför låt oss säga DnDs upplägg som mer är "jag gillar dig, varsågod här får du en massa makt som du kan använda för att plundra gamla källare bättre med" (sagt av en välvillig fredsgud).

"Gud(arna) finns, men bryr sig inte" funkar ju fint i Lovecraft-inspirerade rollspel. Men finns det andra rollspel som har använt sig av det upplägget?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sen har gudar i olika religioner ofta varit ganska klara med vad de kräver av folk; de kräver offer och respekt, och i gengäld hjälper dig att vinna strider och få regn på åkrarna.
Och är inte detta svaret på TS fråga - man gör så för att man inspireras av verkliga religioner?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag gillar skyddsgudar. Personliga relationer. Som i vissa isländska sagor där en storman (en gode) har en personlig relation till en gud (drar mig till minne någon som hade hästar helgade åt Frej? Minns inte vilken saga eller tåt på rak arm), som i princip är ett klient-beskyddarförhållande av samma slag som präglar det fornnordiska samhället mer allmänt.

Den hängivne visar sin lojalitet och betalar "tribut" genom regelbundna offer till guden, som i gengäld antas ge tur och god lycka.

Det är coolt.

Passar ju även bra med mesopotamsk religion, med stadsgudar och kungars personliga relation till stadsguden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar skyddsgudar. Personliga relationer. Som i vissa isländska sagor där en storman (en gode) har en personlig relation till en gud (drar mig till minne någon som hade hästar helgade åt Frej? Minns inte vilken saga eller tåt på rak arm), som i princip är ett klient-beskyddarförhållande av samma slag som präglar det fornnordiska samhället mer allmänt.
Lämpligt nog är det Hravnkel Frejsgode. Han visar också på vad som händer när guden inte ställer upp på sin del av avtalet, eftersom han sedan han upplevt sig sviken av Frej helt slutat blota och förkunnar att det är dåraktigt att tro på gudar.
 
Top