Nekromanti Gudar & Djävular

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Jag har funderat på en sak angående gudar;

Om det nu är så, som jag har för mig, att gudar 'skapas' när folk tillber denne, upphör den då att existera om den förlorar alla sina anhängare?
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Isåfall, hur fungerar detta under mörkret? Vilka gudar från förra mörkret har 'levt kvar' fram tills nu? </font></td></tr></table>

Och sedan en fråga som jag ställde i en annan tråd men som ej 'besvarades';

Är Ahriman & Malgoarh samma "person" som Antimon?
I Religioner: Gudarnas kamp verkar det inte så, utan den ene framställs som djävulen medan den andre som den "onde guden". (Minns dock inte vem som framställs hur) Menas detta kanske samma sak, att djävulen är den onda guden? Räknas han, om det nu är en och samma, som en gud precis som alla andra gudar, eftersom att det finns 'satanister' som tillber honom?

Tacksam för svar, kommentarer & teorier, et cetera.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
ingen aning om 1.. och jag vet inte var det står Ahriman någon stanns, jag tror inte jag sett det.. dock så har jag läst i Religioner, och jag skulle vilja påstå att Malgoarh och Antimon är samma fillur, dock finns det två sekter som använder sig av olika namn och ser på honom på olika sätt, fast det är väl inte så relevant antar jag...

en sak som är lite interesant är väl att alla som tror på Daak också måste tro på Malgoarh eftersom han är en del av religionen, och i såfall borde Malgoarh också få teotropiska filament från samma troende som Daak......
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Inga svar att finna, men... [spoiler]

Det finns helt enkelt inga svar att finna på dom frågorna du frågar genom att bläddra i böckerna. Mycket det som berör mörkret är lämnat som "vita fläckar" åt SL/spelgruppen att fylla i på egen hand.

Min högst personliga uppfattning är att gudar dör inte, så tillvida ingen faktiskt dödar dom. och en "tillfällig störning i sändningarna" (när gudan saknar tillbedjare) kommer inte ta kol på honom. Däremot så kommer det lämna honom ytterst svag och kraftlös (jämfört med andra gudar det vill säga, jag behagar inte jämföra gudarna med vanliga dödliga). Däremot så kan guden komma tillbaka. Det är lite granna det mörkrena/peripetierna handlar om. Att cementera en bra grund att stå på inför nästa Eon.

Men jag anser att döda gudar bör ha en chans att komma tillbaka. Dels så känns det logiskt, och dels så känns det som det ger bättre uppslag för schyssta äventyr :gremsmile:

/Naug, känner sig ibland som den enda som tyckte L&H var en 'ok' moduel
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Inga svar att finna, men... [spoiler]

/Naug, känner sig ibland som den enda som tyckte L&H var en 'ok' moduel
Kanske det, för jag + min gode spelledare å vän tycker att den är bättre än så.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Om det nu är så, som jag har för mig, att gudar 'skapas' när folk tillber denne, upphör den då att existera om den förlorar alla sina anhängare?
Mig veterligen så kan inte gudar dö - möjligtvis bli nästintill kraftlösa men inte helt och hållet dö i bemärkelsen försvinna totalt och för alltid (möjligtvis undantaget utifall att de direkt dödas av en annan gud - fast detta går endast att spekulera i). Däremot kan de dö i bemärkelsen att en religion bleknar bort och med den namnet på en särskild gud. Det är dock inte allt för ovanligt att denna gudomen då senare dyker upp i egenskap av en liknande gud fast med ett nytt namn och kanske även något av ett nytt gudakoncept. Vår världs grekiska gudar som sedan återkommer i ny/liknande tappning i romariket kan ses som ett exempel på detta.

Är Ahriman & Malgoarh samma "person" som Antimon?
Jag ser ingen direkt anledning till varför de inte skulle kunna vara det. Inga defenitiva svar erbjuds i Eons böcker så valet blir naturligtvis tillvidare ditt!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Teologi

Är Ahriman & Malgoarh samma "person" som Antimon?
Det här faktiskt en oerhört intressant fråga, om man vänder å vrider på det kan man fråga sig om den jargiska Daak är densamma som den sabriska. Och hur är då deras skiljaktigheter beskaffade? Är de två sidor av en 'storDaak' eller 'syskon' eller vad?

Jag ska tänka ordentligt på detta inför Tarhai i Atlasboxen. Det kommer att finnas rejält med religiösa spørsmål och konflikter. Hoppas det blir nåt att se fram emot.

// avatarex, gillar mundansk teologi
 

Arrowroot

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
15
Location
Åkersberga
Re: Inga svar att finna, men... [spoiler]

I shamanist kapitlet i grundboken (nr.1 inte läst 2:an)
tror jag det står nåt om att vilsna själar kan slukas av demoner på andeplanet. Skulle samma sak kunna hända kraftlösa gudar?

Martin
 
Top