Nekromanti Grynnerbergstroll??

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Jag och en rollspelspolare har diskuterat ErebAltors mer eller mindre kända varelsers vara eller icke vara.
Grynnerbergen ska tydligen innehålla bl a en trollras som kallas Grynnerbergstroll? De ska tydligen vara betydligt smartare än andra troll och ha en sisådär +11 styrka, + - 0 i intelligens (!) och lite sånt...

Existerar dessa varelser eller är de föremål för min väns vilda fantasi? /images/icons/doh.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Allt som finns i SL:s fantasi existerar, den stora haken är det att SL:s fantasi inte alltid är så realistisk.

Nu vet jag att det inte var ett sådant svar du ville ha, men tyvärr har jag inga böcker här och nu så jag kan inte svara, men om man hittar på något som verkar vara ballt så kan ju SL bestämma att det finns, om han/hon vill.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Nog är Grynnebergstrollens grundegenskaper osv realistiska alltid, men jag skulle vilja veta om de står beskrivna i någon utgiven bok. Det är alltid roligt att läsa om varelsers bakgrundshistoria och sånt. /images/icons/thinks.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag antar att du menar Cereval-troll? (Inte grynner-troll.) Dessa är tämligen civiliserade och finns alltså i landet Ceraval, som beskrivs i Ereb Altor-modulen.

/Baldyr, som aldrig hört talas om grynner-troll
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Grynnerbergsdvärgar?

Det finns "Grynnebergens Dvärgar" enligt ErebAltor boken. Kan vara detta ni blandar ihop trollen med...

Cereval (som Baldyr pratar om) dräller av troll och enligt ovan nämnda bok finns det följande raser där:
Skogstroll, Härskartroll, Småtroll, Krigartroll, Havstroll samt Bortbytingar (= fusktroll /images/icons/smile.gif)

I Monsterboxen (min andra källa) pratas det enbart om 2 sorters troll: Grottroll & Skogstroll.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Ja, det är just det som hela frågan handlar om. Jag läste om Cerevaltrollen i Ereb Altor och funderade på om det kunde vara de trollen det var frågan om, men jag visste inte säkert.

Därför tog jag hjälp av detta fin-fina forum för fårskallar för att få min fråga fastställd /images/icons/hairy.gif
Men i boken finns inga typvärden för trollen utan grundegenskaperna står som 3T6+10 för STY tex.
Innebär detta +10 styrka om man använder systemet för att köpa grundegenskaper för BP? /images/icons/woof.gif
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Grynnerbergsdvärgar?

Mmm. Det är sant. Var det inte Grynnebergsdvärgarna som upptäckte konsten att smida brons, men vättarna stal den och sålde till människorna? Eller har jag helt fel för mig?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Grundegenskaper

"Men i boken finns inga typvärden för trollen utan grundegenskaperna står som 3T6+10 för STY tex.
Innebär detta +10 styrka om man använder systemet för att köpa grundegenskaper för BP?
"

Ja!
Systemet med BP-köp utgår från 11 som medeltal, och det är det värdet man får som medeltal för 3T6. Därifrån fås också gränserna, 3-18, som är maxvärdet för tärningskombinationen.

Om det är andra tärningskombinationer så måste man räkna om lite. T.ex. skulle 2T4+3 som grundegenskap ge medeltalet ((2*1+3)+(2*4+3))/2 = 8. Då man jämför med 11 som skall vara medeltal får man alltså -3 som modifikation.
Då man har 2T4+3 som värde så kommer man ju inte heller upp i lika stora eller låga värden, eftesom det bara kan bli mellan 5 och 11.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
va fan

Därför tog jag hjälp av detta fin-fina forum för fårskallar
Vad fan menar du med fårskallar!!!?
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: va fan

Meh! Det är ju ett uttryck från MAD!
Där fanns ett forum som man kunde skriva in till och det hette just Forum För Fårskallar /images/icons/thinks.gif
 
Top