Nekromanti Grymt roligt ROLLspel söker spelare.

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Spelar spelet Illarion (www.illarion.org) som är ett grafiskt rollspel med en grafik och vy liknande det första och andra falloutspelen (dvs 2d och snett uppifrån).

Man styr med piltangenterna och skriver med resten av tangenterna förutom vissa kombinationer såsom CTRL+musklick som innebär attack (som dock även kan aktiveras genom högerklick->attack), osv...

Spelet har utvecklat ett fint system med alla olika typer av färdigheter såsom cooking, slashing (svärd, yxor), dodging, parrying, mining, carpenting, smithing, herb lore, library research osv...

Man blir bättre genom att använda egenskaperna och det existerar alltså inget levelsystem i vanlig bemärkelse.

Spelet är unikt enligt mig då det finns så otroligt bra rollspelare i spelet, och rollspel är vad som det fokuseras på. Till hjälp för detta finns kommandon såsom
#me xxx som gör att texten "Karaktärsnamn XXX" kommer upp. Dvs, Skriver jag "#me bows and send an ironic smile to the girl to the left." så kommer texten "Karaktärsnamn bows and send an ironic smile to the girl to the left."

Dessutom finns kommandon såsom #w, #s, #o, vilket betyder att karaktären viskar, skriker och talar OOC (icke spel relaterat såsom, om man undrar om någon har MSN eller dylik. Bör användas sparsamt).

Saker man kan göra i spelet är många. Hugga träd, jaga, laga mat, leta örter, studera i bibliotek, leta reda på en lärare i magi som gör att man kan börja lära sig magi, slåss, göra upp eld, arbeta som bonde, sy kläder, tillverka rustningar och vapen, bygga hus (lite speciella regler dock).

Ja ni ser... Spelet behöver dock fler användare. Tror vi är tre svenskar i nuläget, en massa tyskar (som då överlag pratar tyska (old language) och halvtaskig engelska (new language)), och en stor bunt med amerikaner och engelsmän och en bunt andra nationaliteter som pratar engelska. Man behöver inte vara grym på engelska även om det underlättar men man får garanterat bra övning!

Bara måste rekommendera detta spel som förövrigt är helt gratis och som tillåter hela fem olika karaktärer att köra med.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Lite ont om feedback tycker jag. Ingen som tycker det verkar intressant? Ni missar något vill jag bara meddela. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Tycker att det låter som ett datorspel av din beskrivning att döma. :)

Sjuksköterskor har vita dräkter...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Problemet är dessutom att du registrerar dig på forumet och det första du gör är att göra reklam för något, vilket sällan får folk på gott humör, eftersom det känns som spam. Det är helt okej att som forumanvändare tipsa andra om spel, men om man bara reggar sig för att göra reklam tar folk en inte på allvar.

Om du är ärligt intresserad av rollspel (bordsrollspel, då) så är du välkommen att delta i diskussionerna här, och efter att du skrivit ett par inlägg som visar att du inte bara är här för att göra reklam så kan du tipsa oss igen, så kanske responsen blir bättre.

Fast vi lovar inget ...
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Jag var registrerad förrut med kunde inte logga in så jag skapade ett nytt konto. Tror jag hade användarnamnet Hawkmoon förrut om jag minns rätt. På beskrivningen på detta forum trodde jag att det skulle innefatta även dataspel:
"Övriga spel
Det här forumet är till för att diskutera spel som inte är rollspel, till exempel brädspel, kortspel och elektroniska spel."
Vad menas med elektroniska spel undrar jag?

Och jag har varit riktigt aktiv för något år sedan på detta forum så vitt jag kan minnas. Denna reklam var menat i all välmening då detta är det första spelet som jag hittat på nätet som verkligen känns som ett rollspel och där det inte är denna evinnerliga leveljakt hela tiden utan med ett fokus på just rollspelandet.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Datorspel... Ja, det är ett onlinespel som kräver att man laddar ner en javaklient eller vad det kallas på några MB, men var sjutton tipsar man annars om spel som dessa? Folk söker liknande spel som detta men som är i Sci-fi-miljö ovan, och även spel som battleknight, city of heroes (som väl är mer datorspel än det jag gör reklam för) osv görs också reklam för. Varför passar inte spelet in som jag gör reklam för/tipsar om in här? Tycker jag gjorde allt jag kunde för att visa styrkan med spelet som jag dessutom tror oerhört många skulle tycka vore kul om de bara upptäckte det...

Dessutom är det inga som helst kostnader eller vinstintressen i spelet jag tipsar om...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,609
Location
Rissne
Hawkmoon81 said:
Folk söker liknande spel som detta men som är i Sci-fi-miljö ovan, och även spel som battleknight, city of heroes (som väl är mer datorspel än det jag gör reklam för) osv görs också reklam för.
Reklam vet jag väl inte om jag tycker att det gjorts. Det finns folk som uttryckligen frågat efter tips om spel, och tycker jag att det är OK att "tipsa".

Jämför:

1: Direktreklam i brevlådan.

2: Gå till butiken och frågar om tips.

I första fallet blir jag påhoppad utan att själv ha tagit initiativet, i det andra fallet är det jag som är den aktiva parten.


Sedan ska det sägas att varje gång någon gör reklam för ett spel eller en site utan att ha visat något intresse av att delta i diskussioner på forumet i övrigt (dvs man reggar sig BARA för att tipsa om spelet/siten) så blir vi lite irriterade. Det är inte sånt som uppskattas, helt enkelt.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ja, jag hade hoppats att en diskussion skulle väckts här - men med en positiv klang med uppmuntrande ord och glada tjut över det roliga spelet som jag visat för alla här, men det gick ju inte som planerat - förmodligen utan att ni ens gett spelet en chans. Er förlust säger jag bara...

För att spinna vidare på din liknelse så skulle jag istället för att svära åt (eller möjligtvis sitta och vara allmänt irriterad helt enkelt) de som delar ut direktreklamen istället sätta upp en lapp på dörren som säger "Ingen reklam". Dvs istället för att bli irriterad på en person som inte har den blekaste om vad ni tycker och tänker - så skulle ni faktiskt kunna skriva detta någonstans istället. På så sätt skulle sådana som jag - som faktiskt bara vill bidra med något positivt som jag hittat på nätet kunna undvika att väcka irritation och bli ignorerad(något som måste anses bra mycket otrevligare än att få ett tips på ett kul spel).

Som jag sagt så har jag varit registrerad tidigare och kom att tänka på detta forum då spelet jag funnit faktiskt har ovanligt tydliga och roliga rollspelselement i sig. När jag då inte kunde logga in så registrerade jag mig på nytt helt enkelt.

Att bli irriterad på sådana småsaker som du nämner känns minst sagt löjligt på ett så förhållandevis litet forum som det trots allt är.

Hade förstått om ni hade dränkts av spam men det här...?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
När det kommer till att rollspela via datorspelsklienter så anser jag det vara viktigt med en riktigt bra grafisk lösning med den anledningen att "datorrollspel, mmorpg" whatever stjäl min fantasi genom att figurera det grafiskt. Därmed är mitt krav att sådanna spel ska visa på bättre "fantasi" än mig själv.
Det gör inte detta spel och därför kommer jag inte att bepröva det.

Men kul för dig, Hawkmoon81 att du funnit något du med din kreativitet finner glädje i. Men när det kommer till rollspel är jag nog lite reaktionär.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ja, grafiken är inte grym, men det är därför man har emotes som beskriver ens karaktärs utseende osv. Men visst. Vill man se exakt hur en karaktär ser ut rent grafiskt, så är det ju fel spel. =)
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Genesis said:
Problemet är dessutom att du registrerar dig på forumet och det första du gör är att göra reklam för något, vilket sällan får folk på gott humör, eftersom det känns som spam. Det är helt okej att som forumanvändare tipsa andra om spel, men om man bara reggar sig för att göra reklam tar folk en inte på allvar.

Om du är ärligt intresserad av rollspel (bordsrollspel, då) så är du välkommen att delta i diskussionerna här, och efter att du skrivit ett par inlägg som visar att du inte bara är här för att göra reklam så kan du tipsa oss igen, så kanske responsen blir bättre.

Fast vi lovar inget ...
Ja, nu har mitt gamla användarnamn slagits ihop med det nya. Hoppas du nu kan se att jag minsan varit aktiv en gång i tiden och att inställningen att en nyregistrerad person minsan bör behandlas med respekt också. Riktigt märklig inställning det där... Men det är ju min åsikt förstås...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Grejen är att vi har haft många som registrerar sig, gör reklam för sin sida, rekryterar folk till sin grupp eller liknande, och sedan inte postar mer. De är ofta inte ens intresserade av bordsrollspel. Du tillhör uppenbarligen inte den gruppen, och jag ber om ursäkt för mitt bemötande, men du förstår säkert varför man kan bli trött på det, eftersom sådana trådar skräpar ned ett forum som trots allt är till för rollspelare.

Jag hoppas att du inte tar avstånd från forumet på grund av mitt agerande, utan fortsätter att bidra, så kanske vi kan diskutera rollspel med varandra i framtiden.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ursäkten accepterad, men jag förstår inte riktigt tanken där ändå. Detta forum gäller inte bara bordspel så vitt jag kan förstå och om folk som läser detta forum faktiskt hittar ett roligt spelt pga att någon postar i detta forum - är det verkligen så fel? Jag tycker inte det - så länge det inte uttryckligen står i reglerna eller så.

Ge nu Illarion chansen - för även om spelet inte har en lysande grafik eller så(men mycket funktionell grafik trots allt ska tilläggas), så är det RIKTIGT bra rollspelande, mycket kul, och dessutom HELT gratis. Oförskämt bra spel för att vara gratis anser jag. Men, men... =)
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Hur är det - har någon testat spelet än, eller hur är det? Ni får gärna skicka meddelande till mig eller lägga till mig på er msn eller nåt om ni vill höra mer om spelet. Jag tycker nämligen att spelet är alltför kul för att inte ha en massa svenska spelare också. Kika in på illarion så kommer säkerligen ni också se vad jag ser! =)
 
Top