Nekromanti Grymnäbbs fällor

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Tyckte det började bli dags att göra skäl för namnet som superskurk...

Fällor, fällor, fällor...

Har ni några roliga på lager, antingen som ni hittat på eller som ni råkat ut för?

Min bästa fälla: Gåtgissarens grav
Man tager ett åttkantigt rum, med en dörr på varje vägg och en stenpiedestal i mitten. På piedestalen finns en bronsplatta med en kryptisk instruktion. Dörrarna (utom den man kommer in igenom) är alla målade i olika färger och/eller har någon form av stiliserad bild på sig. Bakom varje dörr döljer sig en fälla med någon form av anknytning till det som finns på dörren. Fällorna är kanske inte jättedödliga var för sig, men den dumskalle som försöker öppna alla 7 bör det definitivt vara godnatt för. Är man snäll får gåtans svar vara "försiktighet", "återvändsgränd" eller "Dödens portar". Är man elak finns den dödligaste fällan bakom den dörr som motsvarar "rätt svar".

Vad tycker ni förresten, skall fällor generellt sätt vara "logiska", "tänkbara" eller kan en fälla försvara sin plats genom att vara rolig och utgöra en intressant utmaning för spelarna?

OCC, för SSRF (SuperSkurkarnas RiksFörbund)

Pingvinen jagar ensam.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Personlig så tycker jag inte att man ska konstruera fällor som är helt omöjliga att överleva, ta sig ur eller undvika. Det känns lite nesligt om de tappra äventyrarna ska överleva diverse monster och ond magi bara för sluta sina dagar spetsade i en björngrop.
Därmed inte sagt att fällor är onödiga. De kan fungera som en väckarklocka för korkade eller oförsiktiga äventyrare eller som ett straff för överdriven klåfingrighet.
Enkla men effektfulla fällor brukar fungera för mig.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
...
Äventyrarna går sakta in i den gråa hallen. Hallen är fyra meter åt vardera hållet. Det finns två dörrar, stenportar, den ena den som dom kom in genom och en annan till vänster om dem. Dom går sakta in till mitten av hallen och någon råkar av misstag trampa ner en liten platta som var på golvet! Rummet mörkläggs, dörrarna stängs hastigt, och en panel på väggen som dom inte såg förrut börjar en nedräkning från 20....19....18...
En av äventyrarna springer panikartat fram till panelen. Där finner han en inbjudande röd knapp. Efter en sekunds tvekan trycker han på den. Panelen visar på 20....19...18... Han trycker hastigt igen...20...19... Gruppen letar sakta igenom rummet medans han trycker på knappen i jämna mellanrum... De finner inget... De försöker på olika viss att få upp dörrarna i 45 minuter(realtid!) till slut ger dom upp... och slutar trycka på knappen.. 5....4....3....2....1... Med ett mäktigt dån så
svingas dörrarna upp och äventyrarna är fria....
Sl skrattar i mjugg...

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
rimliga eller coola?

Jag förespråkar rimliga fällor, eftersom en fälla som passar in i omgivningen låter spelarna ha en större chans att lura ut hur de ska undvika den. På så sätt premierar man stämning och rollspelande och så vidare även i en klassisk dyngbashing...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,907
Location
Nordnordost
Re: rimliga eller coola?

Nej nej nej!

En fälla skall vara ögonblicklig och dödlig. Helt plötsligt samlar man bara in rollformulären och säger till spelarna "Ni dog.", det är stämning det. För exempel på bra fällor se The Cube.. trådgallerfällan i början är en mycket bra fälla.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: rimliga eller coola?

En fälla skall vara ögonblicklig och dödlig. Helt plötsligt samlar man bara in rollformulären och säger till spelarna "Ni dog.", det är stämning det.

Tja, det var ju ett sätt att se på saken. Jag föredrar att låta RP:na dö på ett lite mer hjälteaktigt sätt än i att fastna i en fälla och svälta ihjäl eller något liknande. Har för mig det var någon diskussion om hjältedöd för RP:na för inte alls länge sedan, får ta och läsa lite på den igen.


//[color:red]Feuflux
"Helvetesfortet byggdes inte på en dag."</font color=red>
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: rimliga eller coola?

Hmm... Hur sällsynt är egentligen uppfattningen "En fälla skall vara absurd, elak, ironisk och sedelärande." Eller nja, sedelärande kanske inte är rätt ord... bra på att få spelarna att känna sig puckade.

Nä, jag tycker väl inte att man kan säga något så generellt egentligen kanske. Det beror, som så mycket på sammanhanget. Kanske lutar jag ändå någonstans åt att det i de flesta fall är bäst om fällan på något sätt känns "realistisk" i sammanhanget. Fast då tycker jag nog gärna att man kan skruva till en rätt konstig bakgrund för att kunna få in en miljö med mycket intressanta fällor.

I alla fall: Min gåtgissargrav kanske passar i ett sammanhang där RPna skall "prövas" för att se om de är värdiga det ena eller andra (vilket är precis vad som händer - sen att prövningen ligger på en lite annan nivå en spelarna kanske väntat sig...) Avenderiels fälla - den var bra, förresten - passar utmärkt i ett sammanhang där några tjog orcher väntar på RPna då de kommer ut.
Skadeglatt /images/icons/smile.gifende.

Elaka hälsningar,
Pingvinen

Pingvinen jagar ensam.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
GRÖÖÖÖT!

Grötfällan då.. MÅSTE man slänga in VAR MAN ÄN ÄR!
Bowling-fällan var en annan favorit of mine. (Har nyligen läst listan.)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: GRÖÖÖÖT!

Grötfällan då.. MÅSTE man slänga in VAR MAN ÄN ÄR!

Måste missat den fällan när jag läste igenom listan. Får läsa igenom den lite noggrannare eftersom jag kanske ska sno någon till det äventyret jag håller på lite med nu. Det förekommer en större grav RP:na måste ner i och leta upp en artefakt. Där passar det fint med lite fällor, men som jag sa i inlägget ovan, jag vill inte döda RP:na på något tråkigt sätt utan mer vara lite allmännt taskig mot dem. Får undersöka vilket fälla som kan passa bäst.


//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Grymkäft återuppstår!

Jag har inte hört det från officiella källor än, men Grimtooth's Traps kommer att tryckas igen, den här gången med d20-systemet (Dungeons & Dragons). Men det hindrar knappast folk från att använda dem i andra system :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 
Top