Nekromanti Grymma Monster

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Sär skrivning = Bamses fel

Men binde-streck är ändå bättre än sär skrivning. Då ser man i alla fall att orden hänger ihop.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Jorå, odöda är min specialitet.

Nåväl:


Gardalim (de hungrande)
Dessa varelser är en slags form av reanimerade kroppar som lever i den skenvärld som sammanlänkar dödsriket och de levandes värld (eller hur du nu vill ha det). Det är enbart själva skelettet som är "levande/reanimerat", kroppen följer endast med tills den ruttnar bort. Detta gör att de hungrande ofta stinker av ruttnande likdelar och också ser fruktansvärda ut. Så länge stämbanden fungerar någotsånär, kan de tala och skrika. Vanligen stönar och muttrar de bara när de lufsar runt. De hungrande har fått detta namn för att de alltid är på jakt efter föda. De äter allt levande och även icke levande. De bryr sig sällan om att döda sitt offer innan de börjar äta. De arbetar alltid i flockar om tio till tjugo stycken. Om en av dem faller i strid, är de andra inte sena till att äta den fallne för att livnära sin ruttnande kropp.

Läs gärna sagan om Mallorea, andra boken (tror jag). Där finns en beskrivning av dessa vanartiga varelser.

Hadé!/images/icons/laugh.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Mimiker

Namn: Lyckobringare
Typ av varelse: Demon.
Beskrivning.

En Lyckobringare kan ta många olika former, men är alltid ett välgjort, slitet och funktionellt föremål. Det kan vara allt ifrån en tändare, till en medaljong/ring, till en pistol. Men allt är inte som det ser ut. Föremålet är en demonisk varelse som lever på att sakta suga ut värdens livsenergi.

Dock då demonen inte har särkilt lätt att hitta en ny värd pågrund av att den inte kan förflytta sig själv så försöker den att beskydda sin värd så gott den kan. Många gånger då till exempel en lyckoslant eller medaljong har stoppat en kula som skulle ha dödat personen som ägde föremålet så är det inte ett vanligt föremål utan en lyckobringar demon.
Demonen strävar också efter att ha sin värd så välmående som möjligt för att han ska räcka längre. Demonen kommer därför ofta att försöka psykiskt påverka sin värd att ta vägar som demonen tror kommer leda personen till framgång, samt att påverka värdens omgivning. Allt för att förbättra värdens förmåga att ge demonen livsenergi.

En typisk värd till en Lyckobringare lever runt 40-60 år. Han liv har varit framgångsrikt men värden blir mer och mer sjuklig.
När personen är nära att dö söker demonen desperat efter en ny värd. Så det är inte ovanligt att värden ger vidare föremålet på sin dödsbädd eller att lyckobringaren blir "stulen".




Den här demonen kommer från ett av min spelgrupps äventyr i "Call of the Cthulu" stil...baserad på Ducktales...en ganska vriden version av det hela. Skillnaden var ungefär som mellan "American McGees Alice" och "Disneys Alice".
Kan ni gissa vilket föremål som var lyckobringaren?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Sär skrivning = Bamses fel

I senaste numret av "språkvärd", svenska språknämndens tidning, finns en artikel som berör ämnet. Tydligen har problemet funnits ganska länge och kan inte alls skyllas på engelskan i särskilt stor utsträckning.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur överlever den här masken då? Hur får den näring, och varför bär den på massa larver som käkar upp folk utan att ta näring av dom, bara för att jävlas? /images/icons/smile.gif
Det är förstås din värld, som kan funka hur du vill, men jaja.. Du kanske vill fundera på det ändå.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bindestreck

Ja, varför VARFÖR lär man sig det?
Jag minns att jag fick sitta och leka med bokstavs-brickor (hupp, det GÅR tydligen att använda bindestreck ändå.. /images/icons/smile.gif) och sätta ihop ord.. Med bindestreck. Och ååh.. Jag minns än idag min avsky för ordens fula uppbyggnad.. Fast man kan ju använda bindestreck om ordet blir för omständigt se ovan.. Och nedan..

Lär man sig fortfarande bindestreck-användning i grundskolan? Håhåjaja.. Varför kan inte kidsen lära sig relationsteori och konfliktlösning? Det är ju det mest viktiga som finns i livet! Typ.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Konfliktlösning [OT]

"Varför kan inte kidsen lära sig relationsteori och konfliktlösning?"

"Uppgift 1: Om Pelle har fyra äpplen och Lisa har två äpplen, och så blir Lisa förbannad för att hon tror att Pelle har snott ett äpple av henne, hur ska Pelle bemöta hennes anklagelser utan att få stryk?"
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Konfliktlösning [OT]

"Uppgift 1: Om Pelle har fyra äpplen och Lisa har två äpplen, och så blir Lisa förbannad för att hon tror att Pelle har snott ett äpple av henne, hur ska Pelle bemöta hennes anklagelser utan att få stryk?"
-->
Han säger att han ska hämta hennes äpple och springer sedan genast mot sitt basebollträ?
//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Bindestreck

Det är ju det mest viktiga som finns i livet! Typ.

Det är också något av det mest grundläggande som finns i livet, sådant där som man liksom lär sig automatiskt (och gör man det inte får man se sig förpassad till gruppen Otrevliga Människor). Jag vill inte vara tråkig, men jag skulle nog nästan säga att läsaskrivaräkna är viktigare.
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re:Re: Grymma Monster

namn: nånting
typ: demon/zombie
denna demon är en död människa eller nåt
hur som helst så är enda sättet att döda den att lemlästa den ordentligt om denn demon bara her en arm så kommer den att ta första bästaarm eller liknande från nåt den har dödat och sätta dit blodet rinner i ådrorna men hjärtat ahr ingen puls

hoppas att du akn ha glädje av detta
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re:Re: Grymma Monster

namn: nånting
typ: demon/zombie
denna demon är en död människa eller nåt
hur som helst så är enda sättet att döda den att lemlästa den ordentligt om denn demon bara her en arm så kommer den att ta första bästaarm eller liknande från nåt den har dödat och sätta dit blodet rinner i ådrorna men hjärtat ahr ingen puls

hoppas att du akn ha glädje av detta

/om ingen vore korkad vad skulle då den mindre smarte vara?
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Mysiga Larver!

/images/icons/smile.gif Larverna var riktigt mysiga. Det äckliga är också ett skräckelement som behövs. Därför kan jag gratulera till att dessa också kom med i Monster delen av mitt rollspel. Grattis!

Som en liten bonus avslöjar jag en ny Odöd som jag gjort:

Degaria.
Ser ut ungefär som en blandning mellan Lickers och Zombies. Dom har dock fortfarande skinn , ingen ormtunga (eller vad man ska kalla det) men har fradga som konstant rinner ut ur munnen. Dom kan klättra på väggar , och är helt ljudlösa. Dom anfaller sina offer när dom minst anar det , genom att underkäken sänks ner till axlarna , och en rejäl tugga utav halsen slits bort på ett otrevligt och slafsigt vis. Dessutom får offret en ganska allvarlig infektion utav fradgan.

/images/icons/laugh.gif Skoj , va? Lite inspiration från Arkiv-X , men annars så var allt hemgjort. /images/icons/laugh.gif

PS: Kan göra lite extra jobb för folk som håller på med skräckrollspel. Det är alltid kul att vara med i någon annans projekt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hehe.. Förlåt.. :)

Jag gjorde mitt bästa för att markera att detta var bara ett hjälpsamt litet tips som bara är så viktigt som konstruktören tycker.. Men du tog kanske lite illa upp ändå? Sorry. /images/icons/smile.gif
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Re: Förresten... (tillägg)

Mycket bra! Bättre att ge exempel på monster på det här viset än att bara säga "ghouls", "zombies" eller vad det nu månne vara. Det är deras egenskaper som gör dem läskiga, inte deras namn.

Jag bugar mig inför denna visdom!

- Mattias
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Hehe.. Förlåt.. :)

Jag gjorde mitt bästa för att markera att detta var bara ett hjälpsamt litet tips som bara är så viktigt som konstruktören tycker.. Men du tog kanske lite illa upp ändå? Sorry.
------------------------------------------------
Jag tog inte illa upp, vet inte om nån annan gjorde det men jag gjorde det inte iaf/images/icons/laugh.gif
 
Top