Nekromanti Gruvdrift i rymden

swazze

Swordsman
Hur skulle en typsik gruva se ut på t ex en av Mars månar? Vad finns ovanmark?
Hur många bor och arbetar i gruvan och hur mycket av arbetet utförs av människa?
Vad finns det för faciliteter på basen? Hur pass "gött" har rymdarbetarna?
Vad är det för typ av brott det handlar om, dagbrott, vanlig gruva(kom inte på vad det heter)?
Hur ofta besöks gruvan av rymdfarkoster?
Något mer viktigt för gruvor/mindre baser?

MongoMan

Swordsman
Skulle tro att det är ungefär som på en oljeplattform,
Att de arbetar och bor där, det finns mer än nog med resurser att överleva.
Var och en har sin egen lägenhet som man sover i, man får en matrast då man åker upp ur gruvan och äter. kanske tittar på teve i uppehållsrummet med kompisar. sen tillbaks till arbetet. Slutar 18.00 duschar och kanske umgås på baren på stationen semn åker man hem och äter, tittar på teve och somnar. Efter 2 veckors arbete har man 1 veckas
semester med gratis resa hem dit man bor.
Faciliteter borde det finnas alla nödvändiga, Restaurang, Biograf, Diverse Affärer, Bank bara för att nämna några.
Olika typer av gruvor beror på vart man arbetar. Vattengruva på phobos, malmgruva på månen ?. Det lär inte vara dagbrott där det inte finns syre, allt för krångligt med rymddräkter.
Antagligen så finns det ett hål på stationen där man hissas ner till ett enormt underjordiskt complex, upplyst av lysrör.
Det mesta av sökningsarbetet överlåts nog fortfarande till människan medan robotar får skilja malmen från slaggprodukterna. Arbetarna har värmeisolerande dräkter och hjälmar med kommunikationenheter och IR. Beträffande rymdfarkoster kommer nog en personaltransportfarkost och hämtar utmattade arbetare och fyller på med nya utvilade. En gäng i månaden kommer ett Gigantiskt transportskepp och hämtar dem 10 ton tunga metallbitarna.

Det är en liten del av min vision av hur livet
på en rymdgruva ser ut.

"Keeping you is no gain, losing you is no loss."
Khmer Rouge Saying.

swazze

Swordsman
Slutar 18.00 duschar och kanske umgås på baren på stationen semn åker man hem och äter, tittar på teve och somnar. Efter 2 veckors arbete har man 1 veckas
semester med gratis resa hem dit man bor.
Grejen är ju att rymden/mars/månen skiljer sig radikalt från jorden och det är så med tider också. Exempelvis Phobos som jag var intresserad av att förlägga "min" gruva på roterar runt Mars tre gånger per dygn(marsdygn). Så tidsuppfattningar o dyl kommer att vändas upp och ner. En fördel är väll att ingen kommer att få något kasst pass iom att det inte finns några direkta dygnscykler.
Faciliteter borde det finnas alla nödvändiga, Restaurang, Biograf, Diverse Affärer, Bank bara för att nämna några.
Hmm tycker snarare att det skulle vara tvärt om, dvs att allt sådant är mycket begränsat och att man endast når sådant när man besöker en större "stad".
Olika typer av gruvor beror på vart man arbetar. Vattengruva på phobos, malmgruva på månen ?. Det lär inte vara dagbrott där det inte finns syre, allt för krångligt med rymddräkter.
Rymddräkter får man ha i vilket fall som helst iom med att man inte kan fylla några gruvgångar med luft eller ge dem ett vettigt tryck med tanke på att det kommer garanterat finnas sprickor överallt. Om man använder dagbrott eller inte borde snarare bero på hur fyndigheterna ligger, andra säkerhetsrisker?, eller vilken omfattning gruvdriften sker.

Nu vill jag förståss inte klanka ner på dina ideér utan snarare få igång en diskussion.

Hur tänker du dej att rymdfarkosterna ser ut(finns det något officellt material) och hur angör de till stationen? Är gravitationen så låg så att de kan docka precis som på en rymdstation i omloppsbana eller måste farkosterna landa på månen och sedan hanteras typ som på en flygplats(likt starwars(kanske inte riktigt men ändå)). Värt att tillägga är att på Phobos kan en människa kasta ett föremål ut från Phobos gravitationsfält

Krille

Lord
"Exempelvis Phobos som jag var intresserad av att förlägga "min" gruva på roterar runt Mars tre gånger per dygn(marsdygn). Så tidsuppfattningar o dyl kommer att vändas upp och ner."

Det "problemet" har man idag i till exempel atomubåtar och på internationella rymdstationen. Eller rättare sagt, man har inte det problemet. Trots att atomubåtar inte har någon natt och dag alls, och ISS har nittiminutersdygn, så har det visat sig att dygnen snarare är ett organisatoriskt problem än ett tidsuppfattningsmässigt. På atomubåtar så jobbar man i "dygn" om tre sextimmarsskift, sex timmar på, sex timmar av, sex timmar sova - med hot bunking, förstås. På ISS så är det Houston time som används. Datum och klockslag har snarare kommit att användas som referens för händelser och för planering än för tidsuppfattning.

"Är gravitationen så låg så att de kan docka precis som på en rymdstation i omloppsbana eller måste farkosterna landa på månen och sedan hanteras typ som på en flygplats(likt starwars(kanske inte riktigt men ändå))."

Jag skulle tro att Phobos snarare blir en rymdstation. Möjligen kan de få hjälp att docka med hjälp av stötdämpare och utkastare.

Bastardo

Swordsman
Två inspirationsfilmer för gruvdrift, industrier och eller rymdkolonier:

Moon 44 (1990) - En halvbra B-film om hur megakorporationer exploaterar rymden med gruvdrift och industrikolonier.

Alien3 - Fängelseplaneten med en slags samhällstjänst? gammalt industrikomplex och övergivna kulvertar, lufttrummor osv osv (Perfekt utgångspunkt för ett N2 äventyr i rymden? Förutom då kanske varelserna dom stöter på?)

Även om filmerna inte handlar så mycket om själva gruvdriften/industrin i rymden, kan man nog få sig lite inspiration om hur livet och vardagen för arbetarna kan vara där> om man då naturligtvis bortser från aliens och stora rymdkrig alltså <

Isletbranch

Veteran
Dygnsrytm (Cirkadisk rytm)

I det jag kommer ihåg från kursen jag tenterade i nyss så var det lite experiment om människors cirkadiska-rytm. En person isolerades under jord avskärmad från natt/dag-cykeln. På bara ett par dar gick den cirkadiskarytmen upp till 25 timmar och efter 4 månader var den uppe i över 40 timmar. Försökspersonen upplevde dessa 4 månader som 2 månader.

Så en människas dygnsrytm är något som är dynamiskt och ändras med tiden, Jag tror det stod någonstans att studenters cirkadiska rytm ligger mellan 24.2 och 24.8 timmar (i någon undersökning någonstans)

Då kan Megaföretagen tjäna på detta och ha:
11 timmars arbetsdag
9 timmar fritid och
8 timmars sömn.

...