Nekromanti Gruppslag i Symbaroum

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Såhär står det i Skattletar-PDFn:

"Samtidigt slår gruppen ett
slag mot Diskret varje dygn"

Alltså i motsats till exempelvis de Vaksam-slag som nämnts precis innan:

"Därefter får alla spelare slå ett slag mot
Vaksam per dygn"

Och nu skulle jag vilja be om en förklaring till hur detta går till eller åtminstone en hänvisning till regelboken. Tack!

Edit: Längre ner i PDFen förklaras att det är RP med högsta värde som slår. (Saken diskuteras på inte mindre än tre ställen(!): längst ner på sid ett, längst upp på sid tre och som avslutning på sid sex; men det är bara på det andra stället den exakta mekanismen nämns)
 

Voltäär

Veteran
Joined
17 Nov 2014
Messages
8
När en färdas i en grupp så slår du mot den karaktärens diskret som är lägst.

Jag kommer inte ihåg om det står någonting om det i boken, men i döda drömmars grav så står det någonting i stil med "gruppens lägsta diskret mot fiendens vaksam". Det känns logiskt att den som är lättast att upptäcka är den som har lägst i diskret, typ.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det är logiskt, men det är också väldigt tråkigt eftersom det innebär att den diskreta rollpersonen har väldigt liten nytta av sin skicklighet för att någon klupeduns dräller runt och förstör. Jag skulle istället använda den bästa rollpersonens värde med motiveringen att den personen leder gruppen och ser till att de alla håller sig diskreta.

Och det är en generell åsikt -- inget som gäller specifikt för Symbaroum.

/tobias
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tack för alla svar men PDFen svarar på frågan självt, fast gömt i en andra(!) beskrivning av slaget ifråga. Ska uppdatera min orginalpost.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Gurgeh;n74970 said:
Det är logiskt, men det är också väldigt tråkigt eftersom det innebär att den diskreta rollpersonen har väldigt liten nytta av sin skicklighet för att någon klupeduns dräller runt och förstör. Jag skulle istället använda den bästa rollpersonens värde med motiveringen att den personen leder gruppen och ser till att de alla håller sig diskreta.

Och det är en generell åsikt -- inget som gäller specifikt för Symbaroum.

/tobias
Jag ser ett case för både ock.

Dvs när gruppen aktivt letar används bästa värdet.

När gruppen försöker undgå upptäckt används sämsta värdet.

Detta är i sig ett case för en mer avvägd mekanism, som den i D&D som säger att alla i gruppen slår; gruppen lyckas om minst hälften av de enskilda slagen är lyckade. Alternativt att en RP som lyckas kan använda det slaget för att negera någon annans misslyckande.
 
Top