Innan jag börjar, jag gillar PVP grejer. Det här kommer låta negativt så det är en viktig brasklapp.
Några tankar:
Vissa av de här är emotionellt triggande för många spelare. Det är mycket bättre om man ska göra dem att de finns på bordet från början och man pratar om dem först.
Om din karaktär förråder min i ett rollspel kommer min karaktär mörda din, tortera dina barn till döds, bränna allting din karaktär älskar till aska och pissa på resterna. Jag dealar med det negativt. Jag kommer skita i handlingen, skriva chaotic evil på karaktären och offra 7 humanity tills din karaktär ångrar att den var född. Om jag inte får spela ut det vill jag inte bli förråd. Jag förlåter inte att du fick mitt ben brutet, det finns inga gradskillnader och logik, rättvisa, att narrativet ska fungera eller nåd kommer inte vara fungerande argument,
Mutiny har jag bara setts gjort ok i Werewolf the Apocalypse där det är en stor del av spelet och det finns sociala system för att hantera det in character. Du kan också spela en Get of Fenris och därmed måla en ”jag kommer mörda dig och ta dina kinfolk som mina eller dö om du försöka kuppa mig” symbol som en varning på hela situationen.
Survival, om det görs rätt, måste komma med en ”Vi är alla proffs och jobba tillsammans för att överleva. Men är maten slut i öknen kommer vi behöva äta varandra. Det får inte vara några hard feelings på en meta-nivå. När det finns mat och vatten är alla vänner. Kan vi förråda utanför gruppen gör vi alltid det först. Men är vattnet slut är det djungelns lag som gäller.”