Gruppinitiativ med bonus

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag gillar allt med gruppinitiativ (först ena sidan, sen andra), utom att det brukar koka ned till 50-50 vem som börjar.

Därför undrar jag:
Om vi antar ett traditionellt d20 eller d% system och gruppinitiativ, vad skulle vara ett bra system för att avgöra om endera sidan har större chans att agera först?

Jag har funderat på om man kan se initiativ som en aspekt av ledarskap, vilket skulle kunna göra att slaget påverkas av ledaren på respektive sida. Men då är det inte så involverande för resten.

Jag har också funderat på om alla ska slå, men att bara det högsta värdet eller medianen räknas. Men då blir det en massa slag för liten utdelning.

Så helst, tänker jag, bör slaget involvera alla, utan att alla slår. Idéer?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Kör nåt liknande i Revolver. Där räknar jag bara antalet inblandade som har koll på läget. Kort sagt, den sidan som har kontroll börjar. Med god utrystning och planering får man bonus.

Funkar väldigt bra för eldstrid. När det gäller närstrid ser jag egentligen ingen poäng med det men man borde kunna föra exakt likadant.

Man slår alltså aldrig för initiativ. Det är binärt. Antingen har mab övertag eller inte.
 
Top