Dimfrost
Special Circumstances
Vi har ju varit inne på det här med kollektiva färdigheter innan, men såvitt jag minns utan att komma fram till någon riktig slutsats. Jag är alltså ute efter ett sätt att spelmässigt representera att rollpersonerna är en sammansvetsad grupp, för jag hade tänkt att inleda rollpersonsskapandet med att spelarna väljer hur rollpersonerna hör ihop. Naturligtvis kan man tänka sig en brolkig blandning rollpersoner som egentligen inte har mycket gemensamt, om man kan rättfärdiga att de känner varandra och samarbetar, men då går man miste om den här lilla spelmässiga bonusen, ungefär som om man väljer att inte tillhöra någon organisation i Adventure.
Hittills har jag tänkt ha med följande grupper:
Stridskamrater: rollpersonerna är soldater eller liknande. De får en liten bonus på Närstrid när de slåss i någorlunda samlad formation.
Familj: rollpersonerna är mer eller mindre nära släkt. Regelmässigt yttrar det sig i att de kan använda varandras sociala egenskaper, alltså saker som Dödsfiende, Förföljd eller Omtyckt. (Egenskaperna används ungefär som i Andra Imperiet, alltså man kan använda en egenskap för att lyckas med en handling eller få erfarenhetspoäng för att man för in en egenskap i spelet.)
Besättning: rollpersonerna arbetar eller har arbetat tillsammans på en zeppelinare eller flodbåt. De får en liten bonus när de utför någon handling tillsammans ombord på ett lämpligt skepp, oavsett om det är strid mot pirater eller vardagliga göromål (vilket man i och för sig inte behöver slå ett slag för, men ändå).
Cirkusfölje, teatersällskap eller liknande: rollpersonerna får en hyfsad bonus när de uppträder tillsammans.
Nu behöver jag förslag på fler grupper, och framför allt roliga spelmässiga lösningar på hur man kan dra fördel av grupptillhörigheten.
/Dimfrost
Hittills har jag tänkt ha med följande grupper:
Stridskamrater: rollpersonerna är soldater eller liknande. De får en liten bonus på Närstrid när de slåss i någorlunda samlad formation.
Familj: rollpersonerna är mer eller mindre nära släkt. Regelmässigt yttrar det sig i att de kan använda varandras sociala egenskaper, alltså saker som Dödsfiende, Förföljd eller Omtyckt. (Egenskaperna används ungefär som i Andra Imperiet, alltså man kan använda en egenskap för att lyckas med en handling eller få erfarenhetspoäng för att man för in en egenskap i spelet.)
Besättning: rollpersonerna arbetar eller har arbetat tillsammans på en zeppelinare eller flodbåt. De får en liten bonus när de utför någon handling tillsammans ombord på ett lämpligt skepp, oavsett om det är strid mot pirater eller vardagliga göromål (vilket man i och för sig inte behöver slå ett slag för, men ändå).
Cirkusfölje, teatersällskap eller liknande: rollpersonerna får en hyfsad bonus när de uppträder tillsammans.
Nu behöver jag förslag på fler grupper, och framför allt roliga spelmässiga lösningar på hur man kan dra fördel av grupptillhörigheten.
/Dimfrost
Att komma på grupper är ju ingen konst (och jag klarar mig bra utan Eon, faktiskt
), men problemet är att tilldela dem lämpliga spelmässiga egenskaper. Jag har naturligtvis övervägt en generell mall, och det blir väl typ "+2 på lämplig färdighet som utförs tillsammans" eller liknande, men det känns intressantare med lite mer unika grejer. Det du skrev om att rollpersonerna kan komplettera varandra känns också vettigt. Vi får se hur det blir.